2022-11-03, 19:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Han har flera gånger tidigare visat tydliga tecken på att inte förstå vad tillgång och efterfrågan har för effekt på ett marknadspris.

Att medvetet missförstå och vantolka vad som faktiskt förmedlas, är hans enda verktyg för att ha något att svara med.
Sedan så är det HAN anklagar han DIG för "moving the goal poast".

Undrar vem som inte förstår sig på marknaden.

Ponera att man kunde på något sätt utvinna guld från asteroiden utanför Jupiter och transportera det tillbaka. Skulle det vara billigare eller dyrare än guld som kan utvinnas på jorden?

Vad har detta med bitcoin att göra? Om vi plötsligt skulle få ett överflöd av guld så skulle det vara fantastiskt bra, som jag skrev ovan. Billigare guld är bra för alla, inklusive dig.
2022-11-03, 19:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ponera att man kunde på något sätt utvinna guld från asteroiden utanför Jupiter och transportera det tillbaka. Skulle det vara billigare eller dyrare än guld som kan utvinnas på jorden?

Varför frågar du mig?
Klart är att det verkar finnas ädelmetaller värt $10,000 quadrillion. Sedan så får man ställa det i proportion till vad det kostar att utvinna det.

Detta har allt med Bitcoin att göra, för det finns bara 21 miljoner Bitcoin. Vi kommer aldrig att hitta en ny Bitcoinfyndighet varken på jorden eller någon annanstans i universum.
Med ädelmetaller och andra råvaror vet du aldrig riktigt hur mycket utbud det finns i framtiden, oavsett om man utvinner det innanför eller utanför atmosfären.
Senast redigerad av Leaston 2022-11-03 kl. 19:49.
2022-11-03, 19:50
Medlem
Citat:
Undrar vem som inte förstår sig på marknaden.

Vad har detta med bitcoin att göra? Om vi plötsligt skulle få ett överflöd av guld så skulle det vara fantastiskt bra, som jag skrev ovan. Billigare guld är bra för alla, inklusive dig.

Här antar jag att du låtsas att du inte förstår poängen.

Men för säkerhets skull: Guld används i dag som ett sparverktyg av dem som inte vill placera kapitalet i t.ex. aktier eller låta dem smälta bort på ett fiatbankkonto. Jag hade själv nästan alla mina besparingar i guld innan jag upptäckte bitcoin.

För guldbesparingar finns emellertid risken att man hittar en ny jättefyndighet (även om risken/chansen är liten) som skulle späda ut guldmängden och urholka värdet på besparingarna. För bitcoinbesparingar finns inte denna risk.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-03 kl. 19:53.
2022-11-03, 19:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Varför frågar du mig?
Klart är att det verkar finnas ädelmetaller värt $10,000 quadrillion. Sedan så får man ställa det i proportion till vad det kostar att utvinna det.

Detta har allt med Bitcoin att göra, för det finns bara 21 miljoner Bitcoin. Vi kommer aldrig att hitta en ny Bitcoinfyndighet varken på jorden eller någon annanstans i universum.
Med ädelmetaller och andra råvaror vet du aldrig riktigt hur mycket utbud det finns i framtiden, oavsett om man utvinner det innanför eller utanför atmosfären.

Förrän man kommer överens om att helt enkelt börja med en ny ”bitcoin”

Digital scarcity!!
2022-11-03, 19:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Här antar jag att du låtsas att du inte förstår poängen.

Men för säkerhets skull: Guld används i dag som ett sparverktyg för dem som inte vill placera kapitalet i t.ex. aktier eller låta dem smälta bort på ett fiatbankkonto. Jag hade själv nästan alla mina besparingar i guld innan jag upptäckte bitcoin.

För guldbesparingar finns emellertid risken att man hittar en ny jättefyndighet (även om risken/chansen är liten) som skulle späda ut guldmängden och urholka värdet på besparingarna. För bitcoinbesparingar finns inte denna risk.

Fortfarande helt off topic. Ska det här vara ett argument för specifikt bitcoin?
2022-11-03, 19:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Förrän man kommer överens om att helt enkelt börja med en ny ”bitcoin”

Digital scarcity!!
En "ny Bitcoin" är inte samma Bitcoin, det måste du väl ändå förstå.

Du har Bitcoin Gold, Bitcoin Cash, Bitcoin Satoshis Vision och massor av andra alternativ.

Det är lite som att säga att "den här järnbiten är det nya guldet"
2022-11-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ska det här vara ett argument för specifikt bitcoin?

Ja, det är ett argument för att spara i bitcoin.
2022-11-03, 19:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
En "ny Bitcoin" är inte samma Bitcoin, det måste du väl ändå förstå.

Du har Bitcoin Gold, Bitcoin Cash, Bitcoin Satoshis Vision och massor av andra alternativ.

Det är lite som att säga att "den här järnbiten är det nya guldet"

Du har 100% fel igen. Om järnbiten var lika sällsynt och eftertraktad i t ex elektronik så skulle den bli det nya guldet.

Varför måste vi gå igenom dessa elementära frågor om och om igen?
2022-11-03, 19:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om järnbiten var lika sällsynt och eftertraktad i t ex elektronik så skulle den bli det nya guldet.
Men nu är den inte det...
2022-11-03, 19:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, det är ett argument för att spara i bitcoin.
Noterat! Det finns eventuellt massor av guld långt ute i rymden. Därför: spara i bitcoin!

Haha! Kvällens garv
2022-11-03, 19:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men nu är den inte det...
Så du håller med mig om att bitcoin saknar egenskaper som inte går att reproducera i oändligt många nya instanser. Tack.
2022-11-03, 20:00
Medlem
Citat:
Noterat! Det finns eventuellt massor av guld långt ute i rymden. Därför: spara i bitcoin!

Haha! Kvällens garv

Det är ett av flera argument. Dvs, att bitcoinmängden inte kan spädas ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in