2022-11-02, 18:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Någon som följer r/MtGoxInsolvency? Många som klagar över olika problem under dessa första stadier av utbetalningsprocessen. Skulle inte förvåna mig om det dröjer till Q2 2023 innan mynten utbetalas. Det rör sig om 140k mynt, av vilka vi kan anta att en del hålls. Låt oss anta att så mycket som 50% av mynten inte säljs direkt, för att vara på den säkra sidan. Såg någon siffra på Twitter om att miners just nu sitter på 70k mynt, vilket jag tyckte verkade rimligt. Säg igen att de kommer att behöva sälja av hälften om inte räntepolitiken ändras snabbt. Då får vi 105 000 mynt som säljs någon gång under första halvåret av 2023. Lägg på 160 000 mynt som minas under 6 månader och dela med två eftersom vi är generösa i våra antaganden och vi får totalt 185 000 mynt som säljs någon gång under 2023, antagligen första halvåret. Det är ett säljtryck till ett värde av 5 340 000 000$.

Har jag räknat fel? Om inte tror jag att 2023 blir ett spännande år.
Är det inte sagt att allt inte batchas ut direkt, utan att det släpps ut under omgångar under hela 2023 och kanske längre än så? Dvs det är helt omöjligt att 50% säljs direkt.

Vidare får du det att låta som alla kommer att vilja sälja. Är det ens rimligt att säga att hälften skulle vilja sälja över huvud taget? Speciellt med tanke på att vi droppat 70% från toppen för 12 månader sen. Kan man inte anta att många resonerar att om man nu över huvud taget skall sälja, så är det bättre att göra det på högre nivåer?

Dvs, jag är inte så säker på om jag håller med dig om att det finns det säljtryck du talar om.
Håller med om att det blir intressant att följa dock.

Har du själv några Bitcoin du väntar på, föresten?
2022-11-02, 18:31
Medlem
Citat:
Någon som följer r/MtGoxInsolvency? Många som klagar över olika problem under dessa första stadier av utbetalningsprocessen. Skulle inte förvåna mig om det dröjer till Q2 2023 innan mynten utbetalas. Det rör sig om 140k mynt, av vilka vi kan anta att en del hålls. Låt oss anta att så mycket som 50% av mynten inte säljs direkt, för att vara på den säkra sidan. Såg någon siffra på Twitter om att miners just nu sitter på 70k mynt, vilket jag tyckte verkade rimligt. Säg igen att de kommer att behöva sälja av hälften om inte räntepolitiken ändras snabbt. Då får vi 105 000 mynt som säljs någon gång under första halvåret av 2023. Lägg på 160 000 mynt som minas under 6 månader och dela med två eftersom vi är generösa i våra antaganden och vi får totalt 185 000 mynt som säljs någon gång under 2023, antagligen första halvåret. Det är ett säljtryck till ett värde av 5 340 000 000$.

Har jag räknat fel? Om inte tror jag att 2023 blir ett spännande år.

Jag tror att vissa antaganden är fel: MtGox-mynten kan mycket väl komma att hodlas till stor del, eller åtminstone inte säljas mitt i baissemarknaden. Jag kunde själv ha varit mottagare av några av mynten om jag bara hade anmält mig i tid, och jag skulle då inte ha sålt dem.

Jag vet inte vad du har för källa på antalet mynt som brytarna sitter på, men ett av de största (det största?) brytarbolaget, Core Scientific, har redan sålt av sin bitcoinreserv och kommer kanske gå i konkurs någon gång i en inte alltför avlägsen framtid.

https://youtu.be/6fXn0NDhmsM?t=69
https://corescientific.com/#

Jag skulle gissa att även de flesta andra stora brytare redan åderlåter eller har åderlåtit sina reserver.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-02 kl. 18:53.
2022-11-02, 19:23
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Är det inte sagt att allt inte batchas ut direkt, utan att det släpps ut under omgångar under hela 2023 och kanske längre än så? Dvs det är helt omöjligt att 50% säljs direkt.

Vidare får du det att låta som alla kommer att vilja sälja. Är det ens rimligt att säga att hälften skulle vilja sälja över huvud taget? Speciellt med tanke på att vi droppat 70% från toppen för 12 månader sen. Kan man inte anta att många resonerar att om man nu över huvud taget skall sälja, så är det bättre att göra det på högre nivåer?

Dvs, jag är inte så säker på om jag håller med dig om att det finns det säljtryck du talar om.
Håller med om att det blir intressant att följa dock.

Har du själv några Bitcoin du väntar på, föresten?
Som jag förstått det går allt ut direkt. Jag tänkte att hälften var en rimlig uppskattning. Man skulle ju också kunna tänka sig att mer säljs. En stor del av mynten tillfaller ju aktörer som köpt vanliga användares anspråk, såsom Cathedra Bitcoin (tidigare Fortress). Min gissning är att deras finanser befinner sig i gungning och att de kommer att behöva sälja för att betala av sina lån.
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag tror att vissa antaganden är fel: MtGox-mynten kan mycket väl komma att hodlas till stor del, eller åtminstone inte säljas mitt i baissemarknaden. Jag kunde själv ha varit mottagare av några av mynten om jag bara hade anmält mig i tid, och jag skulle då inte ha sålt dem.

Jag vet inte vad du har för källa på antalet mynt som brytarna sitter på, men ett av de största (det största?) brytarbolaget, Core Scientific, har redan sålt av sin bitcoinreserv och kommer kanske gå i konkurs någon gång i en inte alltför avlägsen framtid.

https://youtu.be/6fXn0NDhmsM?t=69
https://corescientific.com/#

Jag skulle gissa att även de flesta andra stora brytare redan åderlåter eller har åderlåtit sina reserver.
Jo, jag instämmer i att en stor del av Mt Gox-mynten kan hållas. Men antagandet om 50% tycker jag tar hänsyn till det. Är det verkligen rimligt att tro att bara 25%, till exempel, skulle säljas av människor som tvingats hålla flera år längre än de antagligen hade velat? För de är ju 20 000$ inte direkt en baisse, givet att priset var 400$ när Mt Gox stängdes.

Letade fram tweeten: https://twitter.com/samjrule/status/1584895093252636672 Brytarna håller alltså lika mycket nu som de gjorde i december 2021.

Det blir intressant att se om om något stort institutionellt kapital går in under 2023. Det skulle kunna möta säljtrycket.
Senast redigerad av benjaminjuhlin 2022-11-02 kl. 19:27.
2022-11-02, 19:38
Medlem
Citat:
Som jag förstått det går allt ut direkt. Jag tänkte att hälften var en rimlig uppskattning. Man skulle ju också kunna tänka sig att mer säljs. En stor del av mynten tillfaller ju aktörer som köpt vanliga användares anspråk, såsom Cathedra Bitcoin (tidigare Fortress). Min gissning är att deras finanser befinner sig i gungning och att de kommer att behöva sälja för att betala av sina lån. Jo, jag instämmer i att en stor del av Mt Gox-mynten kan hållas. Men antagandet om 50% tycker jag tar hänsyn till det. Är det verkligen rimligt att tro att bara 25%, till exempel, skulle säljas av människor som tvingats hålla flera år längre än de antagligen hade velat? För de är ju 20 000$ inte direkt en baisse, givet att priset var 400$ när Mt Gox stängdes.

Det är svårt att säga hur många som kommer att sälja, så 50 procent är kanske rimligt.

Citat:
Letade fram tweeten: https://twitter.com/samjrule/status/1584895093252636672 Brytarna håller alltså lika mycket nu som de gjorde i december 2021.

Det blir intressant att se om om något stort institutionellt kapital går in under 2023. Det skulle kunna möta säljtrycket.

Siffrorna är för september. Åtminstone Core Scentific har sedan dess minskat sitt innehav, från över tusen till ett par dussin, enligt youtubeklippet jag länkade till ovan.

Det blir intressant att se siffrorna för oktober.

Jag tror hur som helst inte att det blir så svårt för marknaden att svälja dessa volymer bitcoin på de här prisnivåerna.
2022-11-02, 19:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men antagandet om 50% tycker jag tar hänsyn till det. Är det verkligen rimligt att tro att bara 25%, till exempel, skulle säljas av människor som tvingats hålla flera år längre än de antagligen hade velat? För de är ju 20 000$ inte direkt en baisse, givet att priset var 400$ när Mt Gox stängdes.
Men VARFÖR skulle dom sälja.

Att dom tvingats hålla sedan $400 är väl inte ett argument att dom nu vill sälja? Det är ju inte så att dom skulle ha hål personliga budgeten som ÄNTLIGEN kan fyllas.

Kanske kommer många sälja så dom får tillbaka sin initiala investering, och behålla resten. Som sagt, har Bitcoin tappat 70% så det kanske är rationellt att se större uppsida än nersida den närmsta framtiden?
2022-11-03, 15:59
Medlem
Leastons avatar
Golden asteroid: Nasa mission set to launch in 2023
The asteroid is thought to contain a core of iron, nickel and gold worth a whopping $10,000 quadrillion.
https://www.bbc.co.uk/newsround/63471074

Bitcoin fixes this...
2022-11-03, 16:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Golden asteroid: Nasa mission set to launch in 2023
The asteroid is thought to contain a core of iron, nickel and gold worth a whopping $10,000 quadrillion.
https://www.bbc.co.uk/newsround/63471074

Bitcoin fixes this...

Det låter ju fantastiskt. Vi skulle få sänkta priser på elektronik och andra komponenter där guld används.

Eller vad är det bitcoin "fixar"?
2022-11-03, 18:31
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det låter ju fantastiskt. Vi skulle få sänkta priser på elektronik och andra komponenter där guld används.

Eller vad är det bitcoin "fixar"?
Hur skulle guldpriset påverkas tror du? Hur påverkas folk som sparar i guld?
2022-11-03, 18:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Handlar tråden om guld eller bitcoin?

Känns som ett av de berömda halmstråna, om man postar i en tråd som ett "argument för bitcoin" att det kan finnas massor av guld på en asteroid ute i rymden
2022-11-03, 18:48
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Handlar tråden om guld eller bitcoin?

Känns som ett av de berömda halmstråna, om man postar i en tråd som ett "argument för bitcoin" att det kan finnas massor av guld på en asteroid ute i rymden
Noterar att du inte klarar av att svara på dessa enkla frågor. Det hade pulveriserat din tes. Fortsätt du låtsas om att allt som motbevisar dig inte finns.
2022-11-03, 18:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Noterar att du inte klarar av att svara på dessa enkla frågor. Det hade pulveriserat din tes. Fortsätt du låtsas om att allt som motbevisar dig inte finns.
Så min tes att bitcoin är uselt skulle "pulveriseras" av att det finns guld på en asteroid kring Jupiter? Ok...
2022-11-03, 19:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Han har flera gånger tidigare visat tydliga tecken på att inte förstå vad tillgång och efterfrågan har för effekt på ett marknadspris.

Att medvetet missförstå och vantolka vad som faktiskt förmedlas, är hans enda verktyg för att ha något att svara med.
Sedan så är det HAN anklagar han DIG för "moving the goal post".
Senast redigerad av Leaston 2022-11-03 kl. 19:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in