2022-12-30, 10:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Hur jag än vänder och vrider på det får jag inte Ethereum till en större risk än Bitcoin. Möjligen större kortsiktig volatilitet, men ETH har en positiv trend mot BTC som nu varat under hela dess existens - i snart 9 år.

Om USA skulle säga att ETH är en security blir det kaos, för det är ett decentraliserat system. Det fungerar inte att passa in under security laws som de ser ut. Dvs det är som att kalla BTC en security, så plockar man den ena landar man vid nästa. Man kommer nog lyckas kategorisera saker som FTT och eventuellt SOL som security under legacy-lagar, men till och med det är svårt, vilket säger hur totalt omöjligt det är att klassa ett decentraliserat system security. Det är en brainfart.

Jag tror förvirringen kring detta mycket beror på att opportunist-apan Saylor gladeligen driver efterbliven marknadsföring kring en annan saga, men det är just en saga. USA kan hitta på en massa dumheter, men de måste förhålla sig till verkligheten - i minsta fall till dess konsekvenser.

Jag har inga personliga åsikter. Det är vad FOMC och SEC beslutar som är intressant. Sedan kan man argumentera om det är rätt eller fel.

Jag vet bara att det är många experter som hävdar att Ethereum mycket väl kan vara en securituy. Likväl är det många experter som hävdar motsatsen.
Jag kan bara tolka vindarna utifrån detta och konstatera att Bitcoin sitter i en säkrare position i frågan om vad FOMC och SEC kan tänkas besluta här.
2022-12-30, 10:41
Medlem
Leastons avatar
.
2022-12-30, 10:43
Medlem
Leastons avatar
An investment of money
In a common enterprise
With the expectation of profit
To be derived from the efforts of others

Den stora frågan för Ethereum är om man kan se det som en "common enterprise", ett företag, eller om det är en DAO.
2022-12-30, 10:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ett (av många) enkelt exempel på hur Bitcoin skapar värde.
...

Om man tycker detta så är det solklart att bitcoin även måste vara ett värdepapper enligt samma resonemang.
2022-12-30, 10:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
An investment of money
In a common enterprise
With the expectation of profit
To be derived from the efforts of others

Den stora frågan för Ethereum är om man kan se det som en "common enterprise", ett företag, eller om det är en DAO.
Båda är såklart en "common enterprise".
2022-12-30, 10:50
Medlem
Leastons avatar
Ditt problem är att du hela tiden vägrar att titta på helheten utan du angriper små detaljer.

Tex så likställer du Bitcoin med Guld för att man kan skicka båda från A till B.

Eller som nu:
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Om man tycker detta så är det solklart att bitcoin även måste vara ett värdepapper enligt samma resonemang.
Något som skapar värde blir ett värdepapper? Havre skapar värde? Ett hus skapar värde? Dessa är ju inte värdepapper, så nej det måste vara något annat som definierar huruvida något är ett värdepapper.
2022-12-30, 10:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Båda är såklart en "common enterprise".
Enligt dig ja.
Men som jag förklarade, så råder det delade meningar om detta hos folk som är betydlig mer pålästa i frågan än dig.
2022-12-30, 10:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ditt problem är att du hela tiden vägrar att titta på helheten utan du angriper små detaljer.

Tex så likställer du Bitcoin med Guld för att man kan skicka båda från A till B.

Eller som nu:

Något som skapar värde blir ett värdepapper? Havre skapar värde? Ett hus skapar värde? Dessa är ju inte värdepapper, så nej det måste vara något annat som definierar huruvida något är ett värdepapper.
Va? Nej, ett hus eller havre genererar inte värde. Däremot företaget som bygger huset t ex.
2022-12-30, 10:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Enligt dig ja.
Men som jag förklarade, så råder det delade meningar om detta hos folk som är betydlig mer pålästa i frågan än dig.
Om kriteriet för att uttala sig är att vara maximalt påläst så får vi väl lägga ner forumet helt och hållet och låta SEC jobba i lugn och ro? Vad vet du om hur pass påläst jag är inom området?
2022-12-30, 11:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Va? Nej, ett hus eller havre genererar inte värde. Däremot företaget som bygger huset t ex.
Säg det till alla dom som investerar i hus.
Bara faktumet att ha tak över huvudet genererar värde för dem under taket.
2022-12-30, 11:17
Medlem
Citat:
Tja, Leaston har ju nyligen förklarat att det genereras värde i bitcoin-nätverket vilket resulterar i avkastning för ägarna och då passar det ju som handen i handsken i Howey-testet.

Att ethereum uppfyller kriterierna är dock solklart redan nu.
Det fungerar inte för ett decentraliserat nätverk. Detta kan faktiskt även en mongolid förstå, så oklart hur man ska hjälpa dig.
2022-12-30, 11:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Tycker du. Där finns igen betydligt mer pålästa som hävdar motsatsen.

Citat:
Säg det till alla dom som investerar i hus.
Bara faktumet att ha tak över huvudet genererar värde för dem under taket.
Ni har fått det här med att skapa värde helt om bakfoten. Det verkar omöjligt att nå fram med logiska resonemang.

Om man bygger/köper ett hus och därefter idkar näringsverksamhet genom att hyra ut huset och därmed skapar ett positivt kassaflöde, så har man genererat värde för sig själv. Då är det ändå knutet till att man först bygger huset vilket är det som är värdeskapande.

Jag antar att detta är varför ni konstant blandar ihop investeringar i produktiva tillgångar (företag) med investeringar i luft eller pyramidspel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in