Jag är fortfarande skeptisk angående både bitcoin och andra kryptovalutor, men har köpt på mig lite btc ändå.
Det här med "värde" är ju ett rätt svårt ämne... alltså jag menar att vi alla har lite olika syn på vad "värde" betyder och vad som är värdefullt eller inte.
Det mesta är väl egentligen värt nåt för att majoriteten har accepterat att så är det liksom.
Tänk den första som hittade guld. Måste ha varit tufft att övertala andra att det var värt nåt.
Nej, jag jämför inte med bitcoin nu, utan menar bara att vi människor har hittat på att vissa saker är mer värdefulla än andra. Och om majoriteten accepterar och anammar det så blir det så.
Konst är ett annat tydligt exempel. Det har nu mer blivit ett sätt att investera istället för att betrakta och reflektera. Vem bestämmer att ena konstnärens tavlor är mer värda än en annan konstnär från samma tidsperiod? Människor och de får alla andra att tro på det.
Fastigheter... hoppas ni då också menar marken den står på, för man säger ju fastighet även om inget är byggt där än. Marken och läget påverkar ju "värdet" ganska rejält.
Flytta en kåk från Östermalm till toppen på ett Lapplandsfjäll eller till en obebodd öken så får ni se.
Nu blev det långt, men jag skyller på ämnet.
Tillbaka till guld, silver och diamanter. Ni som är mot krypto får det att låta som om det inte krävs nån energi eller kostnad att få fram alla mynt, tackor och smycken. Jisses, det krävs ju stora gruvor med massor av folk och maskiner och så en massa säkerhetslösningar och transporter.
Och sen slutbearbetningen efter allt det. Självklart vill gruvbolagen ha betalt även för "energin" som gått åt för att få fram kilona under alla ton de har flyttat.
Okej, jag ska knipa nu. Vi har helt enkelt olika värderingar och tyvärr är det svårt att få folk att ändra på sina värderingar.
Men om ni skickar lite btc till mig, så kanske...