Den allmänna teorin hos "förnekarna" verkar vara att SE kommer ca 1 minut efter skotten och då ser LJ i gränden.
OK - vi börjar med att klippa och klistra i SE:s berättelse så att han gör just det - han kommer inte längre 7-8 sekunder efter skotten som han själv sade - utan 1 minut efter.
Men då tycker jag personligen det är
konstigt att SE kan överväga att det är mördaren istället för LJ han sett i gränden i följande förhör (16:20 in):
https://www.youtube.com/watch?v=z68O8NEMgnk&t=970s
Sin tvekan baserar SE alltså logiskt sett endast på att mördaren sprang till
vänster men LJ stod till
höger.
Han
vet vid detta laget (enligt två oberoende källor) att LJ befinner sig där inne i gränden. (men på andra sidan baracken då)
ALTERNATIV 1: Han ser GM i gränden
GM har alltså sprungit in för att sedan ställa sig statiskt/stilla i gränden, tittande mot mordplatsen och blir kvar där långt efter mordet (med LJ samtidigt stående på andra sidan barackerna)
ALTERNATIV 2: Han ser LJ i gränden
Mördaren har redan hunnit springa förbi för länge sen och LJ har samtidigt klarat av att förflytta sig 5 meter till andra sidan av barackerna.
Om SE vore ett vittne och betraktade detta från mordplatsen ca 1 min efter skotten så ter det första alternativet sig fullständigt idiotiskt medan det andra alternativet verkar logiskt.
Jag tror det är "bullshit" av SE att han inte "vet" vilket som är det rätta alternativet - detta borde i så fall inte bero på någon vilja att göra sig viktig (inte så stor vits att göra sig viktig i slutet förhör hos polisen) ?
Han drar direkt & automatiskt på eget bevåg slutsatserna att mördaren är en man som har sprungit iväg från platsen , men sedan tror han alltså att det är möjligt att denne omedelbart springer iväg för att sedan ställa sig 30 meter bort och börja glo mot mordplatsen och står kvar där helt stilla tills SE anlänt.
Jag tror detta är ytterligare ett tecken på att han ljuger och det kan vara svårt för en lögnare att överväga de fulla konsekvenserna av det han hittar på.
Eftersom han bara hittar på en fiktiv situation så hinner han inte fundera över att det han hittar på är ologiskt.
Jag tror inte SE själv har sett LJ från mordplatsen på det sätt han påstår.
Varför han ljuger & vad som egentligen hände är en annan femma - och jag tänker inte dra det vidare just nu, men ovanstående verkar minst sagt misstänkt för mig.
PS Sen kan man dessutom naturligtvis fråga sig om det är vettigt att han inte kopplar den blå täckjackan direkt och insisterar på att tala med polisen om detta direkt efter mordet.
Ett ljus skulle ju kunna ha gått upp för honom när han sprang efter polisen för att tala om detta med blå täckjacka.