Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Det jag vill säga är att han hade koll på vem AD var enligt honom själv. Dels genom att han som han säger att han fått uppgifter från en taxichaufför som befunnit sig på andra sidan vägen och dels genom bilder på AD i media dagen efter mordet.
Att SE skulle ha fått information av AD hur lång tid det tog innan polisen kom, stått en meter ifrån honom när AD beskrev signalementet, samt dagen efter sett honom i media, talar för att det inte är AD som är supervittnet han överhört. Ingenstans beskriver ju SE vem som var supervittnet och det borde han gjort om det var AD som han ju med all säkerhet visste vem det var den 1a mars 1986. Tvärtom så smusslade han med uppgiften om vem vittnet ifråga var.
När det gäller IW, så har alltså SE först sett honom stå framför bilen och varit ointresserad av LP, några minuter senare så har då SE stått en meter ifrån IW och uppfattat honom som en nytillkommen polis och hört hur AD lämnar signalement som efterhand vidimeras av en kvinna som kanske var KJ eller AH. Efter det skulle han ha avvisats av IW. Som jag sagt tidigare så förekom både IW och AD i samma bild dagen efter mordet.
Det går inte ihop helt enkelt att han överhört IW och AD. Det som kanske kan rädda scenariot är att SE inte följt media, vilket är helt osannolikt. Om man tittar på de uppgifter SE lämnar så är det i vissa stycken ordagrant av vad som finns i samma media där bilden på IW och AD förekommer. Endera är det en annan polis och ett annat vittne eller så är detta med supervittnet fabricerat.
Av de poliser som fått frågan om dom avvisat något vittne har alla sagt nej. Det är helt orimligt att poliser vars uppgifter var att samla in vittnesmål skulle gjort så. Det spelar ingen roll om poliserna verkade ointresserade. Vi vet också att IW varit väldig på alerten när det gäller att få in vittnesmål och det är ju därför senaste PU inte frågat honom om han avvisat någon. Vi måste också komma ihåg att SE verkligen satt inne med bra information enligt honom själv, han hade hört LP och sett en man som han trodde vara mördaren. Att SE varit så på alerten att han rusat in gränden för att meddela de springande poliserna och sedan så totalt ändrat uppfattning hur viktigt det var att nå ut med det han visste, är inte rimligt.
SE säger ingenting mordnatten, till någon, om att någon nämnt signalementet på honom för någon polis. Inget vittne beskriver rock, keps och stålbågade glasögon. Allt talar för att supervittnet är en efterhandskonstruktion enligt mig.
Det är upp till var och en tycka och tro vad man vill. Ska man få det till det var AD och IW som SE överhörde, så krävs en rejält logisk och objektiv förklaring. Det har ingen varit i närheten av att presentera i mitt tycke.
Tack, då är jag med lite bättre.
Man kan kanske tycka att SE borde ha känt igen AD genom media, likväl som att man kan tycka att något vittne borde ha reagerat på SE när han visade upp sig media. (Inte minst om man vill förespråka SE som vittne på Grand.)
Så att han med all säkerhet borde veta vem AD är/var den 1 mars håller jag inte riktigt med om, utan mer "borde".
Ser man SE som ett vittne så blir det rätt uppenbart att han inte hade koll på detta vittne utifrån hur denne beskrivs i förhören.
Gällande IW som nytillkommen, så är det något som går emot de tidigare uppgifterna där vittnet var "nytillkommet".
Det senare, med en nytillkommen polis, kan så klart vara ett felaktigt minne från ett vittne. (Likväl som från en gärningsman som glömt vad han ljugit om.)
Att IW kan ha avvisat SE ser jag inget som utesluter utan mer att detta stöds i de uppgifter vi har.
Även uppgiften om ointresse generellt från poliserna.
Lögner om detta blir märkliga.
Jag förstår egentligen fortfarande inte varför detta INTE skulle gå ihop.
Att det skulle rädda honom om han INTE läst i tidningarna förstår jag inte heller.
Jag tror precis som du att han självklart läste i tidningar. Oavsett roll som GM eller vittne.
Ex. Möjligen spelade denna bild in i SE's känsla av att vara förväxlad:
https://imgur.com/a/qdBenEP
Gällande avvisande poliser, så får detta även ses mot bakgrund av att många vittnen inte togs på namn och flera kände av ett ointresse. Det är "orimligt" att vittnen inte togs på namn, men det var vad som hände.
Att IW inte har tillfrågats "för att han var på alerten", vet jag inte om du har stöd för någonstans.
Som sagt, uppenbart är att poliserna inte alls var på alerten med tanke på hur många vittnen som missades.
Din sista mening vill jag vända på. Om man nu ska försöka fastslå att detta samtal och överhörning är omöjlig, så "krävs en rejält logisk och objektiv förklaring. Det har ingen varit i närheten av att presentera i mitt tycke."