2022-11-02, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
A-F är gymnasiebetyg. Den här tråden handlar om universitetsbetyg.

Jag är själv inte högskoleutbildad, så jag ska inte säga något om betygen, och mitt råd är att inte du heller gör det om du inte vet specifikt vad som hänt i det här fallet. Dessutom är dina inlägg röriga och egocentrerade, så din kritik mot andras skrivförmåga känns missriktad.

Det beror på vilket universitet du läser på. Lund har tex. betygskalan A-F, beroende på vilket program du läser F även känt som "U". Jurister har U - AB. Men i detta fallet rör det sig om ett omvårdnadsprogram på 180HP i LiU där man endast kan bli godkänd eller underkänd så att blanda in andra högskolor blir krångligt jag håller med dig.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-11-02 kl. 15:47.
Citera
2022-11-02, 15:41
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Vill bara berätta att dina inlägg i tråden är bland de vettigaste jag läst på länge. De sammanfattar väldigt väl problemen med onlinediskursen och den kontemporära synen på kunskap.

Myntets baksida med att "all världens uppslagsböcker finns en googling bort" då det för yngre generationer försämrat förmågan att förstå kunskap och förvalta den till kompetens.

Demokratiseringen i att ett barn från en fattig isolerad bergsby kan ta del av allt som publiceras online och med ett knapptryck översätta en artikel till ett språk man själv förstår är fantastisk. Men förfallet i den förlorade förståelsen för att kunskap kräver tid och investeringar att tillgodogöra sig, har sitt pris.
Tack, jag känner dock att jag börjar bli oförskämd som respons vilket inte är av godo.

Min förhoppning (jag är Vänsterpartist men mot invandringen i de volymer vi sett) är att vi kommer kunna bygga upp fattigare länder genom att tillföra möjligheter till vatten, sjukvård och mat för att undvika svält, flykt och skador hos människor och även kunna utbilda dem för att få till någon spetskompetens vi kanske kan projektanställa som inhyrd arbetskraft.

De här problemen vi ser är allvarliga och orsaken är utan tvekan bristande motivation liksom studieflit. Människor som tidigare saknat utbildningsmöjligheter har nu de möjligheter vi hade för ett par hundra år sedan med att utveckla idéer, mötas av olika ismer och värdera nyare kunskaper som öka produktioner.

Vi kommer kanske helt enkelt inse att vi inte längre kan hålla oss till utbildning av studiesvaga elever utan förflytta utbildningar där de istället kommer generera flitigare elever (trots allt kan hela deras framtid och efterlevande som omgivande släkt hänga på de möjligheter som fås). Utbildning är en mänsklig rättighet, men det är dags att vi börjar skapa konkurrens hos människor som istället tar den för givet.

Två flugor i en smäll. Stärka fattiga länder och människors livsvillkor liksom hålla igång tillväxten som kompetensen i samhället.
Citera
2022-11-02, 15:44
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Det är därför det inte finns några sjukskötersketentor i menaländerna, nu är de här och försöker det omöjliga
Det finns faktiskt det. Skillnaden ni bråkar om är att det är människor som kommit utan utbildning hit. Där kan det bli svårare att avancera från undersköterska till sjuksköterska på högskolor- och universitet. En grundläggande utbildning i bagaget och studieflit är viktigt. Tror många är svenskar också, utan tvekan. Dessutom är invandrare uppvuxna här jämlika med svenskar när det gäller utbildning.
Citera
2022-11-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Ja, du kommer ingenstans utan att ha lärt dig få bra betyg på gymnasiet.

De är inte röriga, det är ni som kräver nerbantade texter. Innehållet är mycket enkelt.

Det är som minst egocentriskt att som elever skylla misslyckade studier på lärare istället för att studera hårdare och byta examinator.

Klarar du av att förstå ett samtal, ska du klara av att läsa. Gör du inte det, ska du inte vara snabb med att peka på mig då det kan vara du själv som brister.

Inläggen berör, kort och koncist, eget ansvar vid studier vilket avsaknad av sådan syns genomlöpande vid debatter på internet.

Även om jag hoppar ibland kallas det, associativa argument och är full legitima.
Läs namnen i nedan länk och överväg huruvida det är ni som brister när ni bajsar på om att det är rörigt, raljerande, wall of text .

Ni förstår inte mina inlägg och ni förstår inte studenternas problematik eftersom ni inte är några banbrytande studenter och inte kommer avancera särskilt mycket (förhoppningsvis inte då ett bra samhälle bygger på kunniga människor).
https://en.wikipedia.org/wiki/Associationism

Men i ett inlägg som ska handla om resultat på sjuksköterskelinjen så babblar du på om hur du blev diskriminerad på gymnasiet men sen fick bra kontakt med en lärare och att du har fått kämpa mer än andra och allt handlar om dig, dig, dig. Hör det verkligen till ämnet? Ser du inte själv att du babblar? Folk påpekar att dina inlägg är för långa för att de innehåller en massa babbel, inte att de är för långa för att de inte orkar läsa klart.
Citera
2022-11-02, 15:47
Medlem
Har en kontakt som pluggar där nu, och enligt hen på insidan är läraren en riktig lallare. Kursen är i anatomi och fysiologi i termin 1, och anses vara en av de svåraste på hela utbildningen

Att 85% kuggar kan fan inte bero på kulturberikning, idioter eller vad fan ni säger. Det är helt enkelt för hög nivå på kursen. Varför ska en sjuksköterska kunna mikroskopiska processer som händer inuti cellen? Men men, det är så det blir när allt ska akademiseras. Tror att den teoretiska nivån skrämmer bort väldigt många som hade varit väldigt passade för yrket.
Citera
2022-11-02, 15:49
Medlem
Citat:
Min förhoppning (jag är Vänsterpartist men mot invandringen i de volymer vi sett) är att vi kommer kunna bygga upp fattigare länder genom att tillföra möjligheter till vatten, sjukvård och mat för att undvika svält, flykt och skador hos människor och även kunna utbilda dem för att få till någon spetskompetens vi kanske kan projektanställa som inhyrd arbetskraft.

Vad har dina politiska åsikter och världsläget med krig och svält att göra med att LiU-studenter kuggat sina tentor? Ser du verkligen inte själv att dina inlägg är för långa för att ditt eget koncentrationsspann är så kort att du börjar babbla om annat?
Citera
2022-11-02, 15:51
Medlem
Uppfattningen från universitet är att allt är fyrkantigt. 1+1 kan också vara 1 eller vara 0 (att man inte lägger ihop den trots +) istället för att svaret är 2, svaret kan ju också vara 11 enligt universitetets examinatorer.
Citera
2022-11-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasportiva
Har en kontakt som pluggar där nu, och enligt hen på insidan är läraren en riktig lallare. Kursen är i anatomi och fysiologi i termin 1, och anses vara en av de svåraste på hela utbildningen

Att 85% kuggar kan fan inte bero på kulturberikning, idioter eller vad fan ni säger. Det är helt enkelt för hög nivå på kursen. Varför ska en sjuksköterska kunna mikroskopiska processer som händer inuti cellen? Men men, det är så det blir när allt ska akademiseras. Tror att den teoretiska nivån skrämmer bort väldigt många som hade varit väldigt passade för yrket.

Blir så jävla arg när jag läser ditt inlägg,, jag tänkrr tillbaka till 2009 då vi också hade någon jävla lärare inom historia och självklart....... självklart är nästan all litteratur på engelska med akademisk ordförråd.
Citera
2022-11-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Det KAN vara frågan om en tenta i läkemedelsräkning., Då är 100% rätt det enda alterntivet för godkänt. Och det är bra så.

Hade du bemödat dig med att läsa artikeln hade du inte behövt gissa fel.
Citera
2022-11-02, 16:07
Medlem
Flera universitetsutbildningar har blivit mer noga med att kontrollera att programstudenter har slutfört förkunskapsgivande kurser innan de får registrera sig på fortsättningskurser inom samma område. Förr har universiteten sett mellan fingrarna på programstudenter, och bara varit noga med de som går fristående kurser. Eller så har universiteten bara kontrollerat att man uppfyller uppflyttningskrav till vissa årskurser dvs klarat ett visst antal poäng, men det upplägget gillar inte universitetens jurister, utan helst ska varje kurs ha sina specifika förkunskapskrav som även tillämpas på programstudenter, inte bara fristående studenter.

En parallell till denna utveckling är att sverige är ganska ensamt i Europa om att ge betyg F på grundskola och gymnasium till dem som inte klarar kursmålen. I andra länder är det bara de som har frånvarat från prov och annan examination som får streck i betyg. Detta gör att vi har i särklass flest som saknar kompletta betyg, och inte är behöriga att gå vidare till gymnasiet eller till universitetet. De som saknar betyg får svårt att få jobb, och hänvisas till bidrag eller kriminalitet.

På ingenjörsutbildningar har genomströmningen alltid varit lägre än på de flesta andra utbildningar. För att över huvud tagit få igenom några studenter har många ingenjörsutbildiningar länge kört med generell dispens till alla som har klarat tröskelprövningen. Om ett visst antal poäng är avklarade på utbildningsprogrammet innan t.ex. årskurs 2 så behövde man förr inte ha slutfört de förkunskapsgivande kurserna utan fick läsa fortsättningskurserna ändå på många ingenjörsprogram. Men det upplägget gillar inte universitetsjuristerna heller, för att jurister inte gillar generella dispenser, och för att de vill behandla programstudenter ganska lika som fristående studenter - som ju måste klara alla förkunskapskrav. Universitetet vill inte riskera att bli stämda av fristående studenter. Möjligen kan juristerna acceptera att om kurs A krävs för kurs B så kan det räcka att programstudenter har klarat vissa redovisningsuppgifter på kurs A, inte tentan, medan fristående studenter måste klara hela kurs A innan de får registreras på B. För programstudenter börjar det blir vanligt med en hemlig och inloggningsskyddad lista med hur förkunskapskraven tillämpas för dem. Exempelvis om två kurser ligger kloss i kloss i följd på programmet så följer man inte upp att den första är helt slutförd, utan bara att den är påbörjad. Effekten av att tröskelprövningen/generella dispenser börjar tas bort är att även på ingenjörsutbildningar stoppas allt fler från att läsa vissa fortsättningskurser, och får därmed inte fullt studiemedel förrän de förkunskapsgivande kurserna är helt eller delvis avklarade.
Senast redigerad av guru1966 2022-11-02 kl. 16:16.
Citera
2022-11-02, 16:07
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Det är en sjuksköterskeutbildning, inte en läkarutbildning. Förmågan att studera är sannolikt lägre då det krävs 110-115 i IQ för en vanlig högskoleutbildning ska fungera hyfsat obehindrat. Många av studenterna kan komma från undersköterskeutbildningar eller efter att ha arbetat som undersköterskor. Du kan ha IQ 90 och klara den utbildningen även om det blir tuffare då och i det sammanhanget är det snabbutbildningar med syftet att pressa ut folk så snabbt som möjligt. Glädjebetygen är många och invandrare klagar som regel på rasism och diskriminering om de underkänns eller bara får E, vilket såklart kan medverka i att fler än vad som borde, släpps igenom.

Du ska klara av medicin och matematik som sjuksköterska. Jag vet en inom vården men som tack och lov inte arbetar inom just vård utan psykiatri, som gav sitt barn flera rör Theralen istället för ordinerad dos. Sedan vägrade hon åka upp till lasarettet eller ens ringa Giftcentralen för att det hela inte skulle uppdagas. Skulle du vilja att hon godkändes på sjuksköterskeutbildningen och sköta dina medicinordinationer?

Klart lärare kan sätta glädjebetyg och även göra test för svåra. Det som talar emot saken är att eleverna gått ihop sig istället för att en och en ifrågasatt det hela. Att angripa den andre när man själv har fel är inte ovanligt när det kommer till bristande kunskaper. Att studera en del ämnen är svårt och frågorna faktiskt svårare än vad man kan tro vilket är viktigt för att få högre betyg. Att lärare har lägre utbildningsnivåer och sannolikt i en del fall knappt klarat sig igenom utbildningen är tydligt. Då kan de inte bedöma åt något håll. Däremot kan din matematiklärare (matematik är knappast Svenska, Engelska eller andra enkla ämnesområden) som krävde mycket, själv ha varit en toppstudent som med högre IQ inte förstått att den egna intelligensnivån var avsevärt högre. Det är inte lätt att värdera att andras begränsningar är mycket lägre än ens egna precis som det är svårt att värdera att det är en själv som kan för lite, för många människor.

Jag har själv flertalet gånger råkat ut för att lärare i just matte står och räknar fel tal för att hjälpa mig, på svarta tavlan till och med. Häromdagen började jag få psykbryt av att jag behövde få förklarat om jag förstått Lorenzkurvan rätt och hade skickat fler bilder innan jag började misstänka, att vi inte tittade på samma bild. Det verkar inte helt ovanligt när det kommer till just matematik. Varför har jag inte en aning om men det har pågått från lågstadiet genom mitt liv då och då, varav jag plötsligt undrade om jag återigen hade samma problem. Ville inte genera personen som försökte hjälpa mig utan sa bara att jag inte fattade istället, utifall att det förbehöll sig så.

Din matematiklärare på BTH kan faktiskt ha varit den skickligare läraren genom egen matematisk kapacitet. Problemet med hög intelligens brukar yttra sig som oförmåga till att förklara och hur mycket saker än bryts ner, förstår folk ändå inte på vis som är en obegripligt om man själv inte samtidigt är totalt kass inom ett ämne, exempelvis matematik.

Den bristen jag ser här påstående om att eleverna är obildade. Men jag bara undrar var beläggen för det finns?
I universitetsmiljö är det dessutom rätt taskigt att klanka ner på invandrare. Om vi nu tar matte som ett exempel så har många svårt med analys i en variabel, vilket är grundläggande matte för tekniska utbildningar.
Är den skitsvår? Nej, den är inte skitsvår, men vårt gymnasiesystem är ett stort skämt. Vi saknar helt enkelt kunskap efter att ha viftat med studentmössan och skrikit oss hesa på ett studenflak. Därför är den här matten svårt för oss. Indier, östeuropeer, kineser mfl. klarar den galant. Hade till och med en polack som spika den där tentan på fyllan.
Sedan vet jag också om att diverse MENA figurer från orten är inne på olika utbildningar och hoppar av två lektioner efter uppropet. Fast dessa brukar knappast hålla sig kvar till andra året.

Den där läraren på BTH är ett matematiskt geni. Flera av landets officiella kurslitteraturer är hans verk. Tyvärr är han totalt jävla värdelös på att förklara något. Han rör till det, är totalt ostrukturerad, skriver en ekvation i en annan och tillråda på allt är han bitvis fruktansvärt arrogant. De 10% som klarade kursen hade pedagogiskt kursmaterial från andra högskolor och någon av dessa hade helt skitit i att gå på föreläsningarna och satt endast och läste på.
Jag klarade mig dock med att tentera av den i Malmö istället. Arrogant uppträdande från läraren fanns där, trevlig var hon inte, men här fick vi en lärare som var strukturerad och förklarade bit för bit. När man fick pusselbitarna på plats, förstod sammanhanget och gjorde några uppgifter så gick tentan kalas samtidigt som man hörde jämmer och elände bland sina gamla kamrater i Karlskrona.
Citera
2022-11-02, 16:13
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Minst 50 % av innehållet på SSK utbildningen är omvårdnadsflumm.
Fråga vilken läkare du vill. Dom garvar när dom läser kursbeskrivningar.

Jag kan citera från Lunds Uni studenttidning, åsikten är vida känd och delas av de flesta:

Luddig teori
Han är speciellt kritisk till den stora vikt utbildningen lägger på omvårdnandsteorier, som lätt uppfattas som luddigt och svårt att greppa. Han är inte den enda som är kritisk.

""
Anton Pilotti har jobbat som sjuksköterska i snart ett år sedan sin examen i Lund. Han har svårt att se kopplingen mellan de vetenskapliga delarna och omvårdnadsteorin. Efter att ha jobbat i åtta månader ser han ingen mening med varför han har lärt sig detta på utbildningen.
– Den omvårdnadsteoretiska kunskapen är väldigt flummig och jag har svårt att se hur man alls kan sätta det i ett praktiskt sammanhang, säger han och fortsätter:
– Det kan förekomma som en grund för diskussion eller liknande men ur min synvinkel ska sjuksköterskeutbildningen leda fram till ett praktiskt arbete och då måste alla bitar vara relevanta för det faktiska arbetet. Man lyckas inte koppla ihop dessa teorier med den kliniska verkligheten, säger han. ""

Du kan kalla det för omvårdnadsflum, men det är en viktig del i en sjuksköterskas utbildning. Läkare kan kalla det vad de vill, men då borde läkaren göras medveten om att denne inte sysslar mycket med omvårdnad och behöver inte alla de kurserna som en sjuksköterska måste vara insatt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in