Citat:
Ursprungligen postat av
SAIVON
Det är en sjuksköterskeutbildning, inte en läkarutbildning. Förmågan att studera är sannolikt lägre då det krävs 110-115 i IQ för en vanlig högskoleutbildning ska fungera hyfsat obehindrat. Många av studenterna kan komma från undersköterskeutbildningar eller efter att ha arbetat som undersköterskor. Du kan ha IQ 90 och klara den utbildningen även om det blir tuffare då och i det sammanhanget är det snabbutbildningar med syftet att pressa ut folk så snabbt som möjligt. Glädjebetygen är många och invandrare klagar som regel på rasism och diskriminering om de underkänns eller bara får E, vilket såklart kan medverka i att fler än vad som borde, släpps igenom.
Du ska klara av medicin och matematik som sjuksköterska. Jag vet en inom vården men som tack och lov inte arbetar inom just vård utan psykiatri, som gav sitt barn flera rör Theralen istället för ordinerad dos. Sedan vägrade hon åka upp till lasarettet eller ens ringa Giftcentralen för att det hela inte skulle uppdagas. Skulle du vilja att hon godkändes på sjuksköterskeutbildningen och sköta dina medicinordinationer?
Klart lärare kan sätta glädjebetyg och även göra test för svåra. Det som talar emot saken är att eleverna gått ihop sig istället för att en och en ifrågasatt det hela. Att angripa den andre när man själv har fel är inte ovanligt när det kommer till bristande kunskaper. Att studera en del ämnen
är svårt och frågorna faktiskt svårare än vad man kan tro vilket är viktigt för att få högre betyg. Att lärare har lägre utbildningsnivåer och sannolikt i en del fall knappt klarat sig igenom utbildningen är tydligt. Då kan de inte bedöma åt något håll. Däremot kan din matematiklärare (matematik är knappast Svenska, Engelska eller andra enkla ämnesområden) som krävde mycket, själv ha varit en toppstudent som med högre IQ inte förstått att den egna intelligensnivån var avsevärt högre. Det är
inte lätt att värdera att andras begränsningar är mycket lägre än ens egna precis som det är svårt att värdera att det är en själv som kan för lite, för många människor.
Jag har själv flertalet gånger råkat ut för att lärare i just matte står och räknar fel tal för att hjälpa mig, på svarta tavlan till och med. Häromdagen började jag få psykbryt av att jag behövde få förklarat om jag förstått Lorenzkurvan rätt och hade skickat fler bilder innan jag började misstänka, att vi inte tittade på samma bild. Det verkar inte helt ovanligt när det kommer till just matematik. Varför har jag inte en aning om men det har pågått från lågstadiet genom mitt liv då och då, varav jag plötsligt undrade om jag återigen hade samma problem. Ville inte genera personen som försökte hjälpa mig utan sa bara att jag inte fattade istället, utifall att det förbehöll sig så.
Din matematiklärare på BTH kan faktiskt ha varit den skickligare läraren genom egen matematisk kapacitet. Problemet med hög intelligens brukar yttra sig som oförmåga till att förklara och hur mycket saker än bryts ner, förstår folk ändå inte på vis som är en obegripligt om man själv inte samtidigt är totalt kass inom ett ämne, exempelvis matematik.

Den bristen jag ser här påstående om att eleverna är obildade. Men jag bara undrar var beläggen för det finns?
I universitetsmiljö är det dessutom rätt taskigt att klanka ner på invandrare. Om vi nu tar matte som ett exempel så har många svårt med analys i en variabel, vilket är grundläggande matte för tekniska utbildningar.
Är den skitsvår? Nej, den är inte skitsvår, men vårt gymnasiesystem är ett stort skämt. Vi saknar helt enkelt kunskap efter att ha viftat med studentmössan och skrikit oss hesa på ett studenflak. Därför är den här matten svårt för oss. Indier, östeuropeer, kineser mfl. klarar den galant. Hade till och med en polack som spika den där tentan på fyllan.
Sedan vet jag också om att diverse MENA figurer från orten är inne på olika utbildningar och hoppar av två lektioner efter uppropet. Fast dessa brukar knappast hålla sig kvar till andra året.
Den där läraren på BTH är ett matematiskt geni. Flera av landets officiella kurslitteraturer är hans verk. Tyvärr är han totalt jävla värdelös på att förklara något. Han rör till det, är totalt ostrukturerad, skriver en ekvation i en annan och tillråda på allt är han bitvis fruktansvärt arrogant. De 10% som klarade kursen hade pedagogiskt kursmaterial från andra högskolor och någon av dessa hade helt skitit i att gå på föreläsningarna och satt endast och läste på.
Jag klarade mig dock med att tentera av den i Malmö istället. Arrogant uppträdande från läraren fanns där, trevlig var hon inte, men här fick vi en lärare som var strukturerad och förklarade bit för bit. När man fick pusselbitarna på plats, förstod sammanhanget och gjorde några uppgifter så gick tentan kalas samtidigt som man hörde jämmer och elände bland sina gamla kamrater i Karlskrona.