Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-01, 20:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
85 % av studenterna har inte bemödat sig med att läsa kurslitteraturen alltså.
Jag får det till att det är 85% av de som gjorde omtenta tre. Så siffrorna säger inget om hur många som underkänts totalt i den kursen. Men jag kan ha missuppfattat.
Citera
2022-11-01, 20:52
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Såklart det gör. Universitet är förvaltningsmyndigheter (i folkmun: myndigheter) och lyder således under regeringen, och regeringen har lagt förordningar som innebär att universiteten måste jobba med jämställdhet och andra värdegrundsfrågor. Allt handlar om att inkludera fler invandrare, kvinnor och funktionsnedsatta, och för att möjliggöra detta så måste man sänka kraven. Det är bland annat därför polisutbildningskraven sänktes, för att få fler kvinnor och babbar att ansöka.
Om man tänker så, visst.
Citera
2022-11-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jag får det till att det är 85% av de som gjorde omtenta tre. Så siffrorna säger inget om hur många som underkänts totalt i den kursen. Men jag kan ha missuppfattat.
Du har säkert uppfattat det rätt. Det var jag som fastnade i trådens rubrik. Kvällstrött.
Citera
2022-11-01, 20:57
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Även förmågan att uttrycka sig språkligt brister – både hos de med svenska som modersmål och utlandsfödda. Många studenter som får underkänt på skriftliga examinationer har svårigheter både med att förstå frågorna och att formulera begripliga svar.

– Läsförståelsen, att ta till sig en text helt enkelt, är för dålig. Särskrivning och syftningsfel är vanliga orsaker till att svaren blir felaktiga och kan misstolkas, säger en av de intervjuade.
Det förklarar mycket. Ungdomar läser för lite och sitter för mycket på tiktok, youtube, instagram och annan skit där hjärnan inte utmanas. Då blir det självklart svårt att gå till studier med tunga böcker som kräver 4-6 timmar djup koncentration per dag. Dagens ungdomar klarar ju knappt av att vara borta från telefonen. Hur ska de då effektivt läsa kurslitteratur i 2 timmar?

Det kommer nog bara bli värre. Hoppas inte kraven sänks.

Ja och de där ljudböckerna är ju bra för blinda, men om man aldrig läser böcker hur skall man då utveckla läsförståelse, och kunna analysera/sammanfatta stora mängder text. Samt alla dessa surfplattor i skolan, det är ju vetenskapligt bevisat att hjärnan processar information bättre med penna och papper.

https://neurosciencenews.com/hand-writing-brain-activity-18069/
Citera
2022-11-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det har jag helt säkert inte gjort.

Jag tror nog snarare att den förmågan har försämrats långsamt över längre tid än att det helt plötsligt skall bli ett 85% tapp på en specifik tenta till följd av det. Flera av de aktuella studenterna har dessutom gjort tentan tidigare, och förmodligen även en del gamla övningstentor, så när det sägs att denna tentan hade en helt annan karaktär med högre krav på detaljkunskaper, så tror jag inte det är rök utan eld.

Jag har som sagt en viss egen erfarenhet av ett liknande fall.

Man kan nog säga så här, det är inte jag som överskattar elevernas förmågor, det är examinatorn som gjort tentan

Kan inte låta bli att tänka att de som inte ser problematiken här sannolikt aldrig har gått upp på en tenta själva.

Det är verkligen anmärkningsvärt när så många kuggar tentan och blir spärrade, särskilt på ett universitet med höga intagningskrav! Hon som intervjuades känns ju inte helt bakom flötet heller, hade gärna velat ta del av den aktuella tentan för att se vilken nivå den ligger på och jämföra med samma tentor där jag läste, kan man begära ut sånt utan att vara student på aktuellt lärosäte?
Jag har dock också varit med om att omtentor varit betydligt annorlunda än tidigare tentor och särskilt när det är en ny examinator för kursen!
Citera
2022-11-01, 21:03
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
85 % av studenterna har inte bemödat sig med att läsa kurslitteraturen alltså.

Eller så har inte examinatorn läst kurslitteraturen och ställt frågor som inte ingick i kurslitteraturen eller föreläsningarna.
Citera
2022-11-01, 21:06
Medlem
peterZiipens avatar
Här är två kommentarer från en person som påstår sig vara en student som gjorde tentan:
Så här folket! Jag är en av dem som genomförde den här tentan och klarade den. Däremot håller jag med mina kurskamrater! Nu pratar jag inte rent generellt utan utifrån mitt egna perspektiv på just den här tentan. Sättet den här tentan var utformad samt hur det sköttes rent administrativt, anser jag inte var okej. Jag håller HELT med att kunskap krävs, det är människor vi kommer att arbeta med i framtiden. Alla kommer inte klara allt och så är det. Men om man kollar på bara rena statistiken så har det blivit förändringar till det negativa. Tyck till och säg din åsikt men tänk innan ni publicerar, tack
Kan säga så här mycket, att första gången tentan skulle genomföras ”på det nya sättet” var det en lärare som hade föreläsningarna och en annan lärare som gjorde tentan. Nytt för denna gången var även att man nu kunde få minuspoäng på vissa frågor. De frågor som gav minus var frågor där man skulle välja 1 av 4 svarsalternativ. Om man inte svarade eller svarade fel fick man alltså minuspoäng. Vilket jag vet är orsaken till att några inte klarade tentan.

Och ja, jag anser att några av frågorna var för detaljerade och djupgående för att vara på en rimlig nivå på en tenta som ska ska täcka så mycket kunskap. Hur vida det är så eller inte vet jag ej men det är min åsikt.
källa: reddit-tråd
https://old.reddit.com/r/sweden/comments/yj7sym/85_klarade_inte_tenta_p%C3%A5_sjuksk%C3%B6terskepr ogrammet/iumewh7/
Citera
2022-11-01, 21:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Här är två kommentarer från en person som påstår sig vara en student som gjorde tentan:
Så här folket! Jag är en av dem som genomförde den här tentan och klarade den. Däremot håller jag med mina kurskamrater! Nu pratar jag inte rent generellt utan utifrån mitt egna perspektiv på just den här tentan. Sättet den här tentan var utformad samt hur det sköttes rent administrativt, anser jag inte var okej. Jag håller HELT med att kunskap krävs, det är människor vi kommer att arbeta med i framtiden. Alla kommer inte klara allt och så är det. Men om man kollar på bara rena statistiken så har det blivit förändringar till det negativa. Tyck till och säg din åsikt men tänk innan ni publicerar, tack
Kan säga så här mycket, att första gången tentan skulle genomföras ”på det nya sättet” var det en lärare som hade föreläsningarna och en annan lärare som gjorde tentan. Nytt för denna gången var även att man nu kunde få minuspoäng på vissa frågor. De frågor som gav minus var frågor där man skulle välja 1 av 4 svarsalternativ. Om man inte svarade eller svarade fel fick man alltså minuspoäng. Vilket jag vet är orsaken till att några inte klarade tentan.

Och ja, jag anser att några av frågorna var för detaljerade och djupgående för att vara på en rimlig nivå på en tenta som ska ska täcka så mycket kunskap. Hur vida det är så eller inte vet jag ej men det är min åsikt.
källa: reddit-tråd
https://old.reddit.com/r/sweden/comments/yj7sym/85_klarade_inte_tenta_p%C3%A5_sjuksk%C3%B6terskepr ogrammet/iumewh7/
Jävla bortförklaringar. Quiz-frågor ju de enklaste frågorna man kan få på en tenta. Svaret finns ju redan där, du behöver inte ens formulera ett godtagbart svar, det är bara att sätta ett kryss vid rätt svarsalternativ.

Eller hur fan tänker de? Att det är okej att ge fel medicin till fel patient när de är nyexaminerade? Kan de inte ens välja rätt svarsalternativ på en quiz-fråga undrar jag vad i helvete de gör på universitetet?
Citera
2022-11-01, 21:13
Medlem
Jag satt och funderade på varför detta får uppmärksamhet i "vårdfokus" Jag tycker mest synd om deras "feature person" Som blir fotad. Tragiken i internets evighet slog mig som en knytnäve i ansiktet när jag kollade lite.

* Man har höjt kraven för att komma in på programmen.
* Ändå har allt fler problem att klara utbildningen
* " Däremot borde universitetet vara mer flexibelt om det kommit in så här många klagomål. Vi borde fått göra en ny tenta med en ny examinator, med rimliga frågor för att visa vad vi kan." Översättning = Buuuuhuuuu vi gnäller så högt att vi måste få speciella undantag.

Väldigt förvirrande. Kanske är det så att det bara/mest är kärringar som lär ut inom dessa program. All tid som spenderades på att kunna få ner en banan i halsen utan att kräkas är nu meningslös.
Citera
2022-11-01, 21:23
Medlem
Problemet är väl att om det ska kunna finnas vårdpersonal att anställa framöver så kommer de behöva sänka kraven och helt enkelt göra proven lättare, vilket medför att vården kommer bli sämre.
Se bara på hur det gick för Polismyndigheten efter att kraven sänktes...
Citera
2022-11-01, 21:25
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labilegreger
Råkar de gå många nysvenskar på utbildningen? Det skulle förklara en del.

Exakt så är det. Det vräks in immigrantkvinnor på alla utbildningar som har med vård att göra. Undersköterskeutbildningen består till minst 50% av kvinnor som knappt kan ett ord svenska. Många är duktiga och kämpar på bra men utbildningen är också extremt anpassad till att slussa igenom så många som möjligt. Vi måste helt enkelt ha vårdpersonal i Sverige, direktiven uppifrån är att folk ska examineras, skitsamma om det går lite knackigt med språket. Tentor och prov på USK-utbildningen är extremt lätta och anpassade så att merparten av eleverna ska klara sig.
Citera
2022-11-01, 21:30
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Det KAN vara frågan om en tenta i läkemedelsräkning., Då är 100% rätt det enda alterntivet för godkänt. Och det är bra så.
Helt korrekt.
Den tentan kräver bara högstadiematte såvitt jag minns, men det var även ganska vanligt på sjuksköterskeprogrammet med folk som hade starka avserisioner mot matematik.
Dock märkligt ändå eftersom man måste ha godkänt i matte 2 för att komma in.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Exakt så är det. Det vräks in immigrantkvinnor på alla utbildningar som har med vård att göra. Undersköterskeutbildningen består till minst 50% av kvinnor som knappt kan ett ord svenska. Många är duktiga och kämpar på bra men utbildningen är också extremt anpassad till att slussa igenom så många som möjligt. Vi måste helt enkelt ha vårdpersonal i Sverige, direktiven uppifrån är att folk ska examineras, skitsamma om det går lite knackigt med språket. Tentor och prov på USK-utbildningen är extremt lätta och anpassade så att merparten av eleverna ska klara sig.
Detta är väldigt sant.
Har läst några UK-kurser på komvux nyligen, och de är extremt lätta. Nivån är mycket lägre än ordinarie svenskakurser, och extremt mycket lägre än alla NO-ämnen på gymnasienivå.

Medicin 150p var lite halvsvår i sammanhanget, men den var inga problem att göra på två, kanske tre, helkvällar framför datorn för min del.
I jämförelse så läste jag flera timmar om dagen i fem veckor för medicin 7,5p för SSK och kuggade ändå. Den var flera magnituder svårare.

Att kalla gymnasiet högskoleförberedande är ett skämt när man jämför de två kurserna.
Det var ungefär lika förberedande som att sitta i kassan på Lidl är för att byta topplock på bilen med endast en polygrip till hands.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-11-01 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in