Citat:
Ursprungligen postat av
FZappa
Det KAN vara frågan om en tenta i läkemedelsräkning., Då är 100% rätt det enda alterntivet för godkänt. Och det är bra så.
Helt korrekt.
Den tentan kräver bara högstadiematte såvitt jag minns, men det var även ganska vanligt på sjuksköterskeprogrammet med folk som hade starka avserisioner mot matematik.
Dock märkligt ändå eftersom man måste ha godkänt i matte 2 för att komma in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Exakt så är det. Det vräks in immigrantkvinnor på alla utbildningar som har med vård att göra. Undersköterskeutbildningen består till minst 50% av kvinnor som knappt kan ett ord svenska. Många är duktiga och kämpar på bra men utbildningen är också extremt anpassad till att slussa igenom så många som möjligt. Vi måste helt enkelt ha vårdpersonal i Sverige, direktiven uppifrån är att folk ska examineras, skitsamma om det går lite knackigt med språket. Tentor och prov på USK-utbildningen är extremt lätta och anpassade så att merparten av eleverna ska klara sig.
Detta är väldigt sant.
Har läst några UK-kurser på komvux nyligen, och de är extremt lätta. Nivån är mycket lägre än ordinarie svenskakurser, och extremt mycket lägre än alla NO-ämnen på gymnasienivå.
Medicin 150p var lite halvsvår i sammanhanget, men den var inga problem att göra på två, kanske tre, helkvällar framför datorn för min del.
I jämförelse så läste jag flera timmar om dagen i fem veckor för medicin 7,5p för SSK och kuggade ändå. Den var flera magnituder svårare.
Att kalla gymnasiet högskoleförberedande är ett skämt när man jämför de två kurserna.
Det var ungefär lika förberedande som att sitta i kassan på Lidl är för att byta topplock på bilen med endast en polygrip till hands.