2022-11-01, 19:29
Medlem
peterZiipens avatar
Tydligen så är det ett tillfälligt avbrott på sjuksköterskeprogrammet i Linköping då 85% inte klarade tentan. Och hälften är spärrade från fortsatta studier och måste ta uppehåll i väntan på det fjärde tentamenstillfället i januari, med bland annat förlorade studiemedel som följd.

Vad är det som försiggår? Inkompetenta lärare? Usla elever? För svårt prov? Eller en mix? Vad är det för folk som på sjuksköterskeprogrammet i Linköping?

Studenterna verkar främst skylla på rättningen av tentan:
Citat:
Ett tjugotal studenter startade en Facebook-grupp för att diskutera och jämföra sina resultat. De konstaterade att rättningen skiljde sig, och att vissa fått rätt när andra fått fel, trots att de svarat på liknande sätt. En av kurskamraterna tog initiativ till ett protestbrev riktat till institutionen.

Länk till artikeln:
https://www.vardfokus.se/nyheter/til...D97GyvvytGGcto
Citera
2022-11-01, 19:50
Medlem
Jag är nödd att hålla med damen som sa att om 85% kör så är det inte studenterna det är fel på.

Har själv varit ut för en liknande situation. Så jag kan nästan slå vad om att denna tentan gjorts av en ny examinator. I fallet jag var med om var det tentor i en viss kurs som blev märkbart svårare när en ny examinator tillträdde. Det tog nästan ett år innan institutionen medgav att tentorna "kanske kan ha blivit epsilon svårare". (Där epsilon är ett tal större än noll, men alltså i andemeningen att det är så litet att det inte kan beskrivas på något annat sätt än att det inte är noll.)

Att det skall få så pass allvarliga konsekvenser som i detta fallet låter verkligen inte rimligt. Någon utomstående kunnig borde få ta en titt på fallet och föreslå en eventuell åtgärd, som ex.vis. den studenterna själva föreslår. Den känns inte orimlig.
Citera
2022-11-01, 19:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Har varit uppe förr, (FB) Blivande sjuksköterskor har svårt för att läsa, skriva och räkna
Citera
2022-11-01, 19:58
Medlem
Labilegregers avatar
Råkar de gå många nysvenskar på utbildningen? Det skulle förklara en del.
Citera
2022-11-01, 20:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tydligen så är det ett tillfälligt avbrott på sjuksköterskeprogrammet i Linköping då 85% inte klarade tentan. Och hälften är spärrade från fortsatta studier och måste ta uppehåll i väntan på det fjärde tentamenstillfället i januari, med bland annat förlorade studiemedel som följd.

Vad är det som försiggår? Inkompetenta lärare? Usla elever? För svårt prov? Eller en mix? Vad är det för folk som på sjuksköterskeprogrammet i Linköping?

Länk till artikeln:
Detta är ännu ett steg i dekadensen som sköljer över samhället. Ser detta både på arbetsmarknaden och i akademin. På jobb så satser företag på HR-kärringar och aktivt motarberatar kompetenta arbetare som gör grovjobbet, därför slutar bland annat kompetenta lärare, poliser och sjuksköterskor och ersätts med vikarier, ofta unga, invandrare och lågintelligenta. Titta bara på lärarprogrammet på högskolan, enklaste programmet att komma in på. Du behöver bara godkänt i svenska, engelska och matematik på gymnasiet, resten av ämnena kan du vara underkänd i och ändå få en plats på lärarprogrammet. Så ser det ut överallt.

HR-kärringar motarbetar kompetent personal med "jämställdhet- och värdegrundsarbete" + massa meningslöst administrativt arbete --> kompetent personal säger upp sig --> personalbrist --> politiker sänker krav och behörighet på yrkesprogram --> lågbegåvande människor söker --> lågbegåvade människor blir poliser, sjuksköterskor och lärare --> fler kompetenta människor säger upp sig --> ond cirkel av dekadens.

Det är inte alls förvånade att 85% misslyckas på sin tenta, eftersom dessa människor inte ska gå på högskola/universitet. De ska städa toaletter och steka hamburgare på McDonalds. Men vet ni vad politikerna kommer att göra? Jo, sänka kraven ännu mer så dessa lågintelligenta människor klarar tentorna (om man nu kan kalla de för tentor längre?). Det i sin tur kommer leda till att extremt lågintelligenta människor nu besitter samhällsviktiga yrken såsom polis, sjuksköterskor och lärare.

Men visst, fortsätt på samma spår. Sänk kraven ytterligare på polisutbildningen! Vi behöver ju fler poliser! Haha.
Citera
2022-11-01, 20:01
Medlem
4:e tillfället ? Även om jag tycker synd om studenterna så har de kuggat 3 gånger. De har haft alla möjligheter i världen att ompröva sin tentamen och även byta examinator.
Citat:
6 kap. 22 § (Högskoleförordningen) En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.
Istället har de alltså fördrivit tiden genom att diskuterat/jämföra svar på Facebook. Liknande svar kan vara skillnaden mellan godkänt och icke godkänt där den som fått icke godkänt missat en viktig förutsättning osv..
Citera
2022-11-01, 20:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
4:e tillfället ? Även om jag tycker synd om studenterna så har de kuggat 3 gånger. De har haft alla möjligheter i världen att ompröva sin tentamen och även byta examinator.
Istället har de alltså fördrivit tiden genom att diskuterat/jämföra svar på Facebook. Liknande svar kan vara skillnaden mellan godkänt och icke godkänt där den som fått icke godkänt missat en viktig förutsättning osv..
Skrämmande, och dessa människor ska jag möta när mina son eller dotter behöver vård. Hur fan kan jag lita på att dessa människor ger min dotter eller son rätt vaccinationsspruta och inte en dödsspruta som används i palliativ vård?
Citera
2022-11-01, 20:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag är nödd att hålla med damen som sa att om 85% kör så är det inte studenterna det är fel på.

Har själv varit ut för en liknande situation. Så jag kan nästan slå vad om att denna tentan gjorts av en ny examinator. I fallet jag var med om var det tentor i en viss kurs som blev märkbart svårare när en ny examinator tillträdde. Det tog nästan ett år innan institutionen medgav att tentorna "kanske kan ha blivit epsilon svårare". (Där epsilon är ett tal större än noll, men alltså i andemeningen att det är så litet att det inte kan beskrivas på något annat sätt än att det inte är noll.)

Att det skall få så pass allvarliga konsekvenser som i detta fallet låter verkligen inte rimligt. Någon utomstående kunnig borde få ta en titt på fallet och föreslå en eventuell åtgärd, som ex.vis. den studenterna själva föreslår. Den känns inte orimlig.

Tror du överskattar förmågan att läsa, skriva, räkna och inhämta information hos dagens elever.

Men enligt PISA är förstås allt frid och fröjd.
Citera
2022-11-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tror du överskattar förmågan att läsa, skriva, räkna och inhämta information hos dagens elever.

Det har jag helt säkert inte gjort.

Jag tror nog snarare att den förmågan har försämrats långsamt över längre tid än att det helt plötsligt skall bli ett 85% tapp på en specifik tenta till följd av det. Flera av de aktuella studenterna har dessutom gjort tentan tidigare, och förmodligen även en del gamla övningstentor, så när det sägs att denna tentan hade en helt annan karaktär med högre krav på detaljkunskaper, så tror jag inte det är rök utan eld.

Jag har som sagt en viss egen erfarenhet av ett liknande fall.

Man kan nog säga så här, det är inte jag som överskattar elevernas förmågor, det är examinatorn som gjort tentan

Kan inte låta bli att tänka att de som inte ser problematiken här sannolikt aldrig har gått upp på en tenta själva.
Citera
2022-11-01, 20:13
Medlem
Det KAN vara frågan om en tenta i läkemedelsräkning., Då är 100% rätt det enda alterntivet för godkänt. Och det är bra så.
Citera
2022-11-01, 20:14
Medlem
Äsch handlar om att provet förmodligen är alldeles för svårt, 85% är för högt speciellt om dessa klarat sig igenom utbildningen tidigare. Tur att man kan göra omtentor i Sverige.
Citera
2022-11-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen

Länk till artikeln:

Hade man fått ut tentor från motsvarande kurs från andra lärosäten samt tentan/tentorna i fråga från Linköping på kursen så hade det varit rätt enkelt att se om det ligger på en för hög nivå eller ej.

Och med tanke på hur många som underkändes hade man kan väl också kunnat låta en drös med aktiva sjuksköterskor ge sig ett försök på tentan och se vad dessa fick, är väl inte jättetroligt att många aktiva hade klarat tentan då det passerat en hel del tid sedan de själva skrev men hade de landat på 50% eller lägre så kanske tentans svårighetsgrad saknar reell anknytning till yrket; är t. ex. inte jätteintressant för sjuksköterskor att kunna varenda jävla ben, samt del på ben, i kroppen på både grekiska och latin, tror nog en sådan skitsak gör en PPMs skillnad i yrketslivet som mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in