Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-02, 14:41
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
'De tror även på fullt allvar att längre texter innebär att det är skribenten som ska uppvisa källor, antingen via länk eller en bok (skolbok) framför näsan utan att de förstår att det är dem själva i egenskap av läsare, ska granska påståenden och väga information mot varandra liksom söka källor som är trovärdiga'

Jag reagerade mest på det här stycket. Du skriver vidare i din text på flera ställen saker som för dig är vedertagna, men inte går att verifiera. Därav krävs källor för att inte bortse hela ditt inlägg som spekulationer.
Läs internet och hur människor reagerar generellt på åsikter eller kunskapsmässiga påståenden.
Återigen, förstår du att jag får A i uppgifter där jag lutar mig mot dels källor men även mycket på egna kunskaper vilket ofta är ett av kriterierna för toppbetyg utöver att enbart hålla sig till skolböckerna? Att betygen blir högre beror på att lärarna är särskilt kunniga på området. Det är inte ni som kommer med krav på källor.

Jag länkade. Det är mottagaren som ska vara källkritisk och på egen hand värdera olika källor genom att söka information och på så vis klara av att själv avgöra vilken information som ska vara korrekt.

Det sista. Är du så dum att du skulle skrika "Källa!" och avbryta en föreläsare eller lärare under en lektion/föreläsning stup i kvarten för att information är såpass ny och du för lat för att själv analysera det som sägs och i efterhand bearbeta informationen och även själv granska lektionen genom att medan du studerar upptäcka huruvida det som sagts stämmer när du läser skolböcker, länkar och annan litteratur?

Vi är färdiga. Du är uppenbarligen ur skärmgenerationen och slö som långsam. Bifogar länkar. Läs och lär.

https://vardagssaker.se/for-mycket-fri-skarmtid-saktar-ner-hjarnutvecklingen-hos-barn/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vit_hj%C3%A4rnsubstans
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5_hj%C3%A4rnsubstans
https://www.hjarnguiden.se/artiklar/s%C3%A5-p%C3%A5verkar-datorspelande-hj%C3%A4rnan-2/
https://hms.harvard.edu/news/screen-time-brain
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreativitet

Jag avslutar med sista länk. Jag är medelålders och började använda digitala medier omkring 30 och innan dess läste jag mycket, igenom barndomen och fram till omkring 25, flertalet böcker i veckan.

Är du yngre än vad jag är och uppvuxen med skärmar, är sannolikheten brutal gällande det faktum att du antagligen kan mycket mindre kunskapsmässigt, är långt sämre i läsförmåga med att hantera text och särskilt längre sådan och potentiellt har du jämfört med mig, en underutvecklad hjärna vars kopplingar är särskilt långsammare , hjärnsubstansen är tunnare med åverkan på hjärnbarken varav din litterära kapacitet är beroende av dålig språklig utveckling. Du bör med andra ord klara av prov, sämre än vad jag gör och då kan jag säga att många prov är svåra. Det innebär inte att man ska sänka kraven för att din/er tid, liksom min egen, ska anpassas efter hur lite ni/vi läser böcker idag och hur mycket skärmtid som förekommer.

Läs en bok istället, för bövelen!
https://www.nytimes.com/2019/11/04/well/family/screen-use-tied-to-childrens-brain-development.html
Citera
2022-11-02, 14:44
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
För det första: notera att jag själv inte jobbar inom vården, så det är inte mig ni ska klaga på om det här är fel.

En kompis som gick på LiU har nu skrivit ner sin gamla ME12-tenta i word och bett mig posta här så folk får se hur rättningen gick till (detta var dock för flera år sen).

Så här skrev hon om lungorna på generell nivå (allt understruket samt [inom klamrar] är rättarens kommentarer/understrykningar):

Detta fick 3 av 6 poäng.

Som sagt kan jag inget om medicin själv, och jag avrådde henne från att låta mig posta det här, men hon vill väldigt gärna se vad folk har att säga eftersom det verkar finnas vårdpersonal i tråden (hon har inget eget konto).
3/6 var helt rimligt. Möjligen lite bra betalt då svaret saknar en hel del viktiga komponenter samt innehåller ett antal felaktigheter varav några som vittnar om ordentligt bristande förståelse för andningsvägarnas anatomi, histologi och fysiologi.
Citera
2022-11-02, 14:53
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Artikelns inledning är väldigt talande för mentaliteten bland dagens studenter..

Stackars Olivias terminsstart var "chockartad" eftersom hon körde en tenta efter att ha missat det första tentamenstillfället på grund av sjukdom.

När jag pluggade berodde en missad tenta på att man inte pluggat tillräckligt eller var för dum. Nu för tiden är det alltid fel på utbildningen eller lärarna..
Jag försöker visualisera vad som hänt om någon på min kurs gått till examinatorn och skyllt sitt underkända resultat på att tentan var för svår... HEN hade blivit utskrattad av både lärare och medstudenter.
Du har rätt! Men ingen vill erkänna det eftersom det är snorungar som försöker debattera för studenterna. Jag har svårt att omvandla kunskaper i nya ämnesområden numera, även om gamla sitter. Det beror på för lite läsning och är ett personligt ansvar inför vad man vill uppnå. Ingen ska klappa en på axeln och säga att minimalt eller lite är tillräckligt bra och att det gör en överkvalificerad.

Diskuterade tidigare med någon som på fullaste allvar trodde att det är möjligt att läsa upp 16 ämnen med låga betyg genom 25% insats för att kvalificera sig för juristlinjen. Aldrig i helvetet att jag ens skulle klara det på några månader (har omkring 600 gymnasiepoäng med hög intelligens). Skulle jag sätta samma mål på 12 kurser till skulle jag få E med flera F.

Dagens unga saknar verklighetsförankring.
Klart man kan bli underkänd, även pga fel. Det har hänt mig i 2 kurser faktiskt. 1pga lärares diskriminering, 2 pga administrationen på skolan då jag klagade på första kursen och behövde info. rörande provet på andra kursen. Vilket jag sedan inte gjorde då de framlade det som att jag kunde få godkänt med underlaget som redan fanns. Andra kursens lärare var toppen och hade jag vänt mig till honom istället hade jag iaf blivit godkänd vid prov (jag hade A och C i uppgifter redan). En lärare som uppträder särskilt illa, väljer ut sina mål, den tar inte 85% av en klass. Pluggar man illa riskerar man underkänt eller lågt betyg. Pluggar man bra, mellanbetyg eller högre. Är man mycket kunnig eller läst sig till det, A.

De kunde dessutom skrev någon, byta examinator. Något sådant. Varför gjorde de inte det om det var läraren och inte deras egna studier som brustit?
Citera
2022-11-02, 15:01
Medlem
itsallalies avatar
Hörde att mer än hälften som hade tenta på PHS gällande brottsbalken kuggade med. Flera klarade det inte förrän på 3:dje och sista försöket...

Nu är det bara ett av flera tentor/delmoment men frågan är hur det ser ut på andra utbildningar med där majoriteten tycks tillhöra den förlorade generationen..
Citera
2022-11-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Du har rätt! Men ingen vill erkänna det eftersom det är snorungar som försöker debattera för studenterna. Jag har svårt att omvandla kunskaper i nya ämnesområden numera, även om gamla sitter. Det beror på för lite läsning och är ett personligt ansvar inför vad man vill uppnå. Ingen ska klappa en på axeln och säga att minimalt eller lite är tillräckligt bra och att det gör en överkvalificerad.

Diskuterade tidigare med någon som på fullaste allvar trodde att det är möjligt att läsa upp 16 ämnen med låga betyg genom 25% insats för att kvalificera sig för juristlinjen. Aldrig i helvetet att jag ens skulle klara det på några månader (har omkring 600 gymnasiepoäng med hög intelligens). Skulle jag sätta samma mål på 12 kurser till skulle jag få E med flera F.

Dagens unga saknar verklighetsförankring.
Klart man kan bli underkänd, även pga fel. Det har hänt mig i 2 kurser faktiskt. 1pga lärares diskriminering, 2 pga administrationen på skolan då jag klagade på första kursen och behövde info. rörande provet på andra kursen. Vilket jag sedan inte gjorde då de framlade det som att jag kunde få godkänt med underlaget som redan fanns. Andra kursens lärare var toppen och hade jag vänt mig till honom istället hade jag iaf blivit godkänd vid prov (jag hade A och C i uppgifter redan). En lärare som uppträder särskilt illa, väljer ut sina mål, den tar inte 85% av en klass. Pluggar man illa riskerar man underkänt eller lågt betyg. Pluggar man bra, mellanbetyg eller högre. Är man mycket kunnig eller läst sig till det, A.

De kunde dessutom skrev någon, byta examinator. Något sådant. Varför gjorde de inte det om det var läraren och inte deras egna studier som brustit?

A-F är gymnasiebetyg. Den här tråden handlar om universitetsbetyg.

Jag är själv inte högskoleutbildad, så jag ska inte säga något om betygen, och mitt råd är att inte du heller gör det om du inte vet specifikt vad som hänt i det här fallet. Dessutom är dina inlägg röriga och egocentrerade, så din kritik mot andras skrivförmåga känns missriktad.
Citera
2022-11-02, 15:16
Avstängd
Distansundervisningen under Covid kan spela in. Många menade att det hade gått alldeles oväntat bra med självstudierna under pandemin och tentaresultaten pekade också åt det hållet. Men kanske man missade en del trots allt. Nu kan det hända att det visar sig att det fanns en poäng med att närvara vid undervisningen, ställa frågor och interagera med lärare och studiekamrater.
Citera
2022-11-02, 15:19
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Läs internet och hur människor reagerar generellt på åsikter eller kunskapsmässiga påståenden.
Återigen, förstår du att jag får A i uppgifter där jag lutar mig mot dels källor men även mycket på egna kunskaper vilket ofta är ett av kriterierna för toppbetyg utöver att enbart hålla sig till skolböckerna? Att betygen blir högre beror på att lärarna är särskilt kunniga på området. Det är inte ni som kommer med krav på källor.

Jag länkade. Det är mottagaren som ska vara källkritisk och på egen hand värdera olika källor genom att söka information och på så vis klara av att själv avgöra vilken information som ska vara korrekt.

Det sista. Är du så dum att du skulle skrika "Källa!" och avbryta en föreläsare eller lärare under en lektion/föreläsning stup i kvarten för att information är såpass ny och du för lat för att själv analysera det som sägs och i efterhand bearbeta informationen och även själv granska lektionen genom att medan du studerar upptäcka huruvida det som sagts stämmer när du läser skolböcker, länkar och annan litteratur?

Vi är färdiga. Du är uppenbarligen ur skärmgenerationen och slö som långsam. Bifogar länkar. Läs och lär.

https://vardagssaker.se/for-mycket-fri-skarmtid-saktar-ner-hjarnutvecklingen-hos-barn/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vit_hj%C3%A4rnsubstans
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5_hj%C3%A4rnsubstans
https://www.hjarnguiden.se/artiklar/s%C3%A5-p%C3%A5verkar-datorspelande-hj%C3%A4rnan-2/
https://hms.harvard.edu/news/screen-time-brain
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreativitet

Jag avslutar med sista länk. Jag är medelålders och började använda digitala medier omkring 30 och innan dess läste jag mycket, igenom barndomen och fram till omkring 25, flertalet böcker i veckan.

Är du yngre än vad jag är och uppvuxen med skärmar, är sannolikheten brutal gällande det faktum att du antagligen kan mycket mindre kunskapsmässigt, är långt sämre i läsförmåga med att hantera text och särskilt längre sådan och potentiellt har du jämfört med mig, en underutvecklad hjärna vars kopplingar är särskilt långsammare , hjärnsubstansen är tunnare med åverkan på hjärnbarken varav din litterära kapacitet är beroende av dålig språklig utveckling. Du bör med andra ord klara av prov, sämre än vad jag gör och då kan jag säga att många prov är svåra. Det innebär inte att man ska sänka kraven för att din/er tid, liksom min egen, ska anpassas efter hur lite ni/vi läser böcker idag och hur mycket skärmtid som förekommer.

Läs en bok istället, för bövelen!
https://www.nytimes.com/2019/11/04/well/family/screen-use-tied-to-childrens-brain-development.html

Vill bara berätta att dina inlägg i tråden är bland de vettigaste jag läst på länge. De sammanfattar väldigt väl problemen med onlinediskursen och den kontemporära synen på kunskap.

Myntets baksida med att "all världens uppslagsböcker finns en googling bort" då det för yngre generationer försämrat förmågan att förstå kunskap och förvalta den till kompetens.

Demokratiseringen i att ett barn från en fattig isolerad bergsby kan ta del av allt som publiceras online och med ett knapptryck översätta en artikel till ett språk man själv förstår är fantastisk. Men förfallet i den förlorade förståelsen för att kunskap kräver tid och investeringar att tillgodogöra sig, har sitt pris.
Citera
2022-11-02, 15:29
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag är nödd att hålla med damen som sa att om 85% kör så är det inte studenterna det är fel på.

Har själv varit ut för en liknande situation. Så jag kan nästan slå vad om att denna tentan gjorts av en ny examinator. I fallet jag var med om var det tentor i en viss kurs som blev märkbart svårare när en ny examinator tillträdde. Det tog nästan ett år innan institutionen medgav att tentorna "kanske kan ha blivit epsilon svårare". (Där epsilon är ett tal större än noll, men alltså i andemeningen att det är så litet att det inte kan beskrivas på något annat sätt än att det inte är noll.)

Att det skall få så pass allvarliga konsekvenser som i detta fallet låter verkligen inte rimligt. Någon utomstående kunnig borde få ta en titt på fallet och föreslå en eventuell åtgärd, som ex.vis. den studenterna själva föreslår. Den känns inte orimlig.
Kan också vara att ny examinator = gamla tentor inte fungerar lika bra att lägga på minnet.
Citera
2022-11-02, 15:30
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
A-F är gymnasiebetyg. Den här tråden handlar om universitetsbetyg.

Jag är själv inte högskoleutbildad, så jag ska inte säga något om betygen, och mitt råd är att inte du heller gör det om du inte vet specifikt vad som hänt i det här fallet. Dessutom är dina inlägg röriga och egocentrerade, så din kritik mot andras skrivförmåga känns missriktad.
Ja, du kommer ingenstans utan att ha lärt dig få bra betyg på gymnasiet.

De är inte röriga, det är ni som kräver nerbantade texter. Innehållet är mycket enkelt.

Det är som minst egocentriskt att som elever skylla misslyckade studier på lärare istället för att studera hårdare och byta examinator.

Klarar du av att förstå ett samtal, ska du klara av att läsa. Gör du inte det, ska du inte vara snabb med att peka på mig då det kan vara du själv som brister.

Inläggen berör, kort och koncist, eget ansvar vid studier vilket avsaknad av sådan syns genomlöpande vid debatter på internet.

Även om jag hoppar ibland kallas det, associativa argument och är full legitima.
Läs namnen i nedan länk och överväg huruvida det är ni som brister när ni bajsar på om att det är rörigt, raljerande, wall of text .

Ni förstår inte mina inlägg och ni förstår inte studenternas problematik eftersom ni inte är några banbrytande studenter och inte kommer avancera särskilt mycket (förhoppningsvis inte då ett bra samhälle bygger på kunniga människor).
https://en.wikipedia.org/wiki/Associationism
Citera
2022-11-02, 15:31
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Jobbar inom universitetsvärlden. Detta är rätt vanligt när det byts examinator. Studenter över oftast på gamla tentor. Ny examinator leder ibland till nytt format på tenta, och de studenter som i huvudsak studerar gamla tentor istället för att läsa kursboken tenderar att köra dessa.

Tror inte att studenterna är dåliga utan, många studenter även på Civilingenjörsprogrammen försöker få så höga betyg som möjligt samtidigt som de försöker minimera insatsen som krävs. Mycket tid läggs på att öva typtentor. När det kommer en ny examinator tenderar tentorna att bli svårare (Ibland enklare).
Senast redigerad av Cuculuscanorus 2022-11-02 kl. 15:37.
Citera
2022-11-02, 15:35
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Skrämmande, och dessa människor ska jag möta när mina son eller dotter behöver vård. Hur fan kan jag lita på att dessa människor ger min dotter eller son rätt vaccinationsspruta och inte en dödsspruta som används i palliativ vård?
Bevisligen kommer du inte behöva oroa dig för det med tanke på att dom inte har klarat av... tentan?
Citera
2022-11-02, 15:35
Medlem
Det är därför det inte finns några sjukskötersketentor i menaländerna, nu är de här och försöker det omöjliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in