2022-10-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Enhetlig EU-moms har jag aldrig hört någon prata om, förstår inte ditt övriga svammel.

"Which country in the EU has the lowest VAT rate?
Luxembourg has currently the lowest VAT rate with a VAT rate of 17%. Each EU member state decides on the percentage of VAT (Value added tax) tax on the of goods and services. This tax is meant to be applied on the added value that the specific business adds to the service or goods. Each state can decide on the VAT tax but EU law prohibits VAT to be set below 15% and at the same time one of the two reduced rates needs to be above 5%."

Ja, det du länkade styrker väl det jag skrev att momsen ska harmoniera mellan staterna. Sen att den kan diffa några procent hit eller dit är väl besides the point.
Citera
2022-10-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Jag har varit i LA, SF, NY, London, Paris osv osv osv.

Det finns EN huvudstad i västra sfären jag besökt där kvoten mellan kostnad och kvalitet varit i närheten av sverige fram till 90 talet. Det är BERLIN. I Berlin var det som bekant en kommunistdiktatur fram till muren föll. Där var förutsättningarna för att finna bra boende mycket goda fram till ca 5-10år sedan.

Men även i Berlin faller levnadsstandarden kontra priset man måste betala. Man får alltså ständigt mindre för pengarna även där, och måste sänka sin levnadsstandard genom att betala mer för ett bra boende. Och nej, i Berlin har man inte haft "marknadshyror" och fri tillgång på krediter. Staten har varit väldigt involverad fram tills för ca 20år sedan. Standarden var inte lika hög som i sverige, men priserna var också lägre.

Kvittot på att staten leverar absolut långt över "fria marknaden" kan du se, om du läser en svensk historiebok. Folk från hela världen kom till sverige för att se hur standarden kunde vara så hög här på 60-70-80 talet. Sverige var en ledstjärna i världen. Sverige hade gott rykte överallt och alla visste vem Kungen och Palme var.

Idag är sverige ett riktigt tillbakastående skitland, och de sista som kommer förstå detta är de som sitter och godhetsknarkari PK soffan och som levt billigt på kreditlinan.

Precis alla jag känner som levt utomlands en längre period säger samma sak, landet är i fullständigt förfall.. Inte bara bostadsmarknaden, utan hela konceptet med levnadsstandarden.

Jo, men det var ju ett kvitto (statistik/siffror) du skulle leverera och inte mera grundlöst svammel. Kul ändå att du har fått tillfälle att besöka lite olika städer. Det är mer än dom tillåter i ditt kära Nordkorea.
Citera
2022-10-30, 21:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ja, det du länkade styrker väl det jag skrev att momsen ska harmoniera mellan staterna. Sen att den kan diffa några procent hit eller dit är väl besides the point.

Det enda EU reglerar är att normal moms ska vara som lägst 15%, vilket jag skrev i första inlägget. Nu är det här väldigt off-topic men varför är du så trög så det måste bli en massa tjafs om en sådan fråga?

On-Topic vore att sänka momsen på nyproduktion, till 12% till exempel.
Citera
2022-10-30, 21:53
Medlem
Citat:
Jo, men hur får du till de lägre priserna enligt din modell? Om det inte är genom en recession eller nån revolutionerande byggteknik så har jag svårt att se det. Jag vill också ha mer pengar på kontot efter det att räkningarna är betalda, men jag hyser inte nån förhoppning om att statligt byggande eller höjd ränta kommer att leda till mer cash på kontot.
Stryper man krediterna så kommer priserna sjunka. Sen blir ju utgången individuell. Högt belånade kommer få det sämre, då risken är att deras lån överstiger tillgångarna. De som cashat och inte planerar göra exit från Sverige eller byta ner sig får det bättre då reavinstskatten blir lägre. Obelånade kommer få det lättare att komma in på marknaden då priserna är lägre.
Citera
2022-10-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det enda EU reglerar är att normal moms ska vara som lägst 15%, vilket jag skrev i första inlägget. Nu är det här väldigt off-topic men varför är du så trög så det måste bli en massa tjafs om en sådan fråga?

On-Topic vore att sänka momsen på nyproduktion, till 12% till exempel.

Jag är så trög för att du skrev "sänka momsen på mat till 6%", varvid jag ifrågasatte om det var görligt. Sen har du presenterat massa text som styrker det jag sa så vi kan lämna den frågan därhän.
Citera
2022-10-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du verkar vara så arg hela tiden. Lugn lite.

Ränteavdraget är som sagt en skatteåterbäring. Allt annat du fantiserar ihop är irrelevant. Jag tycker att all beskattning är av ondo, och all skattereduktion är bra.

Skattereduktion = förflyttning av makt från stat till folk. Det är alltid positivt.

Ränteavdraget är en subventionering av bankernas verksamhet, det är inte en återbäring.
Folket tjänar ingenting på det, de förlorar. Man tar in skatt, och subventionerar en verksamhet, och det genererar högre priser och maringaler -> vinster för banken. Banker som verksamhet behöver inte subventioneras. Faktum är att största delen av bankernas omsättning inte ens behövs alls..

Det är ett nollsummespel. Om du inte förstår hur det fungerar så får du ta en titt lite närmare på det och börja räkna. Det är helt uppenbart om man förstår marknadsmekanismer.

Förflyttning av pengar från stat till folk kan i väldigt många fall betyda långt mycket lägre levnadsstandard. Om du inte förstår varför så behöver du läsa upp dig lite på modern historia. Kika på Kina..

Folk som tror på "marknadens osynliga hand" trodde också att jesus gick på vattnet. Allt är en religion.

Sunt förnuft trumfar mänskliga kollektivets fria tänkande och agerande 365 dagar per år.

Men det är klart, för den som tycker att det finns ett värde i att betala teslapriser för en T-ford så borde ju friheten finnas. Men problemet är när det hindrar utbudet och sätter priser för alla andra på marknaden, som vill åka tesla till teslapriser.
Citera
2022-10-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Stryper man krediterna så kommer priserna sjunka. Sen blir ju utgången individuell. Högt belånade kommer få det sämre, då risken är att deras lån överstiger tillgångarna. De som cashat och inte planerar göra exit från Sverige eller byta ner sig får det bättre då reavinstskatten blir lägre. Obelånade kommer få det lättare att komma in på marknaden då priserna är lägre.

Så genom recession då?
Citera
2022-10-30, 21:58
Medlem
Citat:
Precis alla jag känner som levt utomlands en längre period säger samma sak, landet är i fullständigt förfall.. Inte bara bostadsmarknaden, utan hela konceptet med levnadsstandarden.
Fast det finns kanske en viss bias eftersom folk som längtar tillbaka till Sverige inte stannar utomlands en längre tid.
Citera
2022-10-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ränteavdraget är en subventionering av bankernas verksamhet, det är inte en återbäring.
Folket tjänar ingenting på det, de förlorar. Man tar in skatt, och subventionerar en verksamhet, och det genererar högre priser och maringaler -> vinster för banken. Banker som verksamhet behöver inte subventioneras. Faktum är att största delen av bankernas omsättning inte ens behövs alls..

Det är ett nollsummespel. Om du inte förstår hur det fungerar så får du ta en titt lite närmare på det och börja räkna. Det är helt uppenbart om man förstår marknadsmekanismer.

Förflyttning av pengar från stat till folk kan i väldigt många fall betyda långt mycket lägre levnadsstandard. Om du inte förstår varför så behöver du läsa upp dig lite på modern historia. Kika på Kina..

Folk som tror på "marknadens osynliga hand" trodde också att jesus gick på vattnet. Allt är en religion.

Sunt förnuft trumfar mänskliga kollektivets fria tänkande och agerande 365 dagar per år.

Men det är klart, för den som tycker att det finns ett värde i att betala teslapriser för en T-ford så borde ju friheten finnas. Men problemet är när det hindrar utbudet och sätter priser för alla andra på marknaden, som vill åka tesla till teslapriser.

Nej, det hindrar inte dig att köpa Tesla till Tesla-priser. Du sitter djupt i pannkakan. Hade Tesla-priser dragit iväg så kommer det att komma en Tesla 2. Däremot i din förvirrade värld så kommer det endast att produceras Trabanter. Detta är fakta.
Citera
2022-10-30, 22:00
Medlem
Citat:
Jo, men det var ju ett kvitto (statistik/siffror) du skulle leverera och inte mera grundlöst svammel. Kul ändå att du har fått tillfälle att besöka lite olika städer. Det är mer än dom tillåter i ditt kära Nordkorea.

Vilka siffror är det du inte känner till och kan googla själv? Bostadspriserna inflationsjusterat som ligger i den tidigare posten?

Här är de en gång till:
https://cornucopia.se/2017/10/stockholms-huspriser-fran-1875-till-2017/

Min ståndpunkt är att när priserna på saker i samhället går upp, inflationsjusterat, utan att lönerna går upp MER än priserna. Ja då sjunker levnadsstandarden. Är detta på något sätt kontroversiellt?

Och omvänt gäller ju då att om priserna går ned, och lönerna upp. Ja då ökar levnadsstandarden.
Är detta kommunism eller kapitalism? Eller finns det något annat? Du får välja vilken religion du vill. Detta är ekonomi, inte religion.

Nordkorea? Jag tror inte jag refererat till Nordkorea.

Nej, jag nämnde Kina. Ett land där den ekonomiska utvecklingen och levnadsstandarden lämnar sverige i skuggan. Har du någon information som pekar på att Kineserna har sämre utveckling av sin levnadsstandard än Svenskar?

Folk som inte förstår detta knallar rakt in i fattigdom.. Jag kan inte annat än att applådera idioterna som försvarar det. Men förstår att kreditknarkandet ställer till det i logikmotorn, som för alla andra narkomaner.
Citera
2022-10-30, 22:02
Medlem
Citat:
Så genom recession då?
Tror du det är en bostadsbubbla i Sverige så ja, då kommer det nog bli recession om priserna sjunker
Citera
2022-10-30, 22:04
Medlem
Citat:
Nej, det hindrar inte dig att köpa Tesla till Tesla-priser. Du sitter djupt i pannkakan. Hade Tesla-priser dragit iväg så kommer det att komma en Tesla 2. Däremot i din förvirrade värld så kommer det endast att produceras Trabanter. Detta är fakta.

Du har helt fel. Bostadsmarknaden fungerar inte alls så. Och det är här alla nyfrälsta kapitalister inte förstår hur marknaden fungerar. Man kan inte applicera kapitalistisk teori på bostadsmarknaden.

Anledningen är att det finns en begränsad mängd produktionslokationer. Detta gör att man istället för att öka kvalitet och standard bara ökar priset på varan/tjänsten. Vilket gör att kostnaden ökar, när standarden står stilla. Att bo i en sunkig 30-tals kåk mitt i stockholm är tragiskt för 150.000:-/m2, för där hade man kunnat ha ett helt nybyggt hus för 40.000:-/m2 med extremt hög standard..

En defekt marknad med fria krediter har skapat detta, tillsammans med lågbegåvat klientel till konsumenter. Dvs. de har köpt T-ford till teslapriser. Mänsklig idioti har, precis som sovjetkommunismen, skapat ett system som stangerat och upphört med att leverera högre standard till lägre priser. Folk blir alltså fattigare.

Själv bor jag gärna i ett nytt hus till ett lågt pris, men det finns flera här som gärna bor i gamla sunkiga kåkar till dyra priser. Spännande val. Om man försvarar det med någon form av marknadsideologi så är man religiös. Alltså, samma typ av folk som fortfarande knäböjer i en stenbyggnad, käkar sand och dricker lera.

Det är bara att vakna upp. Kineserna kommer att bo bättre, äta bättre, leva bättre, jobba mindre, vara friskare och ha mera pengar än Svenskarna. Kanske inte imorgon, men om några år. Och där hemma kan ni sitta och krama en fullständigt idiotiskt system, och vänta på räntebidraget.
Senast redigerad av fotonreflex 2022-10-30 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in