2022-10-30, 21:19
Medlem
donenzo123s avatar
Kört kampsport hela mitt liv och har märkt att dem som inte bara kan försvara sig bäst utan har blivit mest självsäkra av alla är boxarna. Har själv inte tränat boxning så pass länge men märker redan en skillnad i mitt självförtroende och min förmåga att kunna försvara mig. Dock en till sak man ska komma ihåg är att det tar tid tills man är någorlunda bra på det. Gå i 6 månader minst så kommer ingen ge sig på dig
Citera
2022-10-30, 21:27
Medlem
F.Hansens avatar
Krav mats eller nån knvivart från sydostasien.

Sen är ju all sw, bjj, mma, mt, boxningsträning ett plus.
Citera
2022-10-30, 22:58
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Krav Maga har man hört är skit. Alltså från riktiga fighters. Det bästa är klassisk boxning eller karate. Det viktiga i fighting är ju det här med att inte ha en glaskäke. Ett slag och du är ute. Träna upp det och du är hemma.

Krav Maga är väl menat att vara en kampstil för närstrid/ självförsvar för Israeliska armén. Att ta sig helskinnad ur knivslagsmål och dylikt är vad de får lära sig, till skillnad från exempelvis boxare.

Skulle de hålla tävlingar så skulle man snabbt kunna se vilka tränare/studios som inte höll måttet.

Gällande ditt andra tips så var det en Svensk boxare på 60-talet (namnet undgår mig för tillfället) som resonerade på det sättet och lät folk slå honom i huvudet för att härda sig.

Han blev intervjuad angående detta och skakande sade han "jag har inte märkt några skador".
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-10-30 kl. 23:40.
Citera
2022-11-18, 00:08
Medlem
senhackarens avatar
Bara mata in skallningar på motståndarens näsben. När sedan ditt ansikte är nerblodat av motståndarens blod, då går du lös med med knytnävsslag och armbågsslag.
Citera
2022-11-28, 11:42
Medlem
Lånar tråden lite. Vilken kampsport skulle ni rekommendera till någon som ska arbeta i rättsväsendet - polis, väktare - eller som jag, som ska börja arbeta som kriminalvårdare? Där målet är att få fast och hålla ner en person med minsta möjliga våld och hindra honom från att puckla på mig. Slag och sparkar kommer sannolikt ses som övervåld. Överväger brottning, men hur står man sig då mot någon som är 20+ kg tyngre?

Kan slänga in följande parametrar: Är snart 40 år, ca 190 cm o väger ca 90 kg. Ingen erfarenhet från kampsport. I godtagbart fysiskt skick, springer milen på timmen, bänkar 100, inga nämnvärda skador.
Senast redigerad av killjoy 2022-11-28 kl. 11:45.
Citera
2022-11-28, 13:19
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killjoy
Lånar tråden lite. Vilken kampsport skulle ni rekommendera till någon som ska arbeta i rättsväsendet - polis, väktare - eller som jag, som ska börja arbeta som kriminalvårdare? Där målet är att få fast och hålla ner en person med minsta möjliga våld och hindra honom från att puckla på mig. Slag och sparkar kommer sannolikt ses som övervåld. Överväger brottning, men hur står man sig då mot någon som är 20+ kg tyngre?

Kan slänga in följande parametrar: Är snart 40 år, ca 190 cm o väger ca 90 kg. Ingen erfarenhet från kampsport. I godtagbart fysiskt skick, springer milen på timmen, bänkar 100, inga nämnvärda skador.

Nåt brottnings/grapplingbaserat. Jiu Jitsu eller någon form av brottning, kanske?
Citera
2022-11-28, 13:43
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Judo, utan tvekan. Vanlig sport bland poliser. Lätta nedtagningar och tekniker för att hålla kvar någon. Inga problem mot någon som är större så vidare den inte själv är judo-expert. Finns oftast nybörjarklasser, till skillnad från brottning där nybörjargrupperna är för 4-åringar.
Citera
2022-11-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Nåt brottnings/grapplingbaserat. Jiu Jitsu eller någon form av brottning, kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Judo, utan tvekan. Vanlig sport bland poliser. Lätta nedtagningar och tekniker för att hålla kvar någon. Inga problem mot någon som är större så vidare den inte själv är judo-expert. Finns oftast nybörjarklasser, till skillnad från brottning där nybörjargrupperna är för 4-åringar.
Tack för tipsen! Ägnat kvällen åt att läsa på lite om judo och jiujitsu, båda intressanta. Vanlig brottning kanske inte är lika intressant, får intrycket av att man ska vara relativt jämnstor med motståndaren för att ha en chans.

En till parameter - svårighetsgraden. Hur snabbt blir man acceptabelt bra på judo/jiujutsu?
Citera
2022-11-28, 21:08
Medlem
Citat:
Tack för tipsen! Ägnat kvällen åt att läsa på lite om judo och jiujitsu, båda intressanta. Vanlig brottning kanske inte är lika intressant, får intrycket av att man ska vara relativt jämnstor med motståndaren för att ha en chans.

En till parameter - svårighetsgraden. Hur snabbt blir man acceptabelt bra på judo/jiujutsu?

Instämmer med de andra och rekommenderar också de sporterna. Min erfarenhet är att det tar betydligt längre tid att bli acceptabelt bra i Judo och att många stagnerar på en mycket låg nivå om de inte är tävlingsinriktade. Judons regler förbjuder många lättlärda nedtagningar mot benen och kroppen och judokast är överlag mer känsliga för timing och teknik.

Största bristen med BJJ är att det spenderas för lite tid stående, men om du hittar en klubb med MMA-anknytning brukar det inte vara ett större problem.
Citera
2022-11-29, 09:11
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

Frågan är ju vad du tycker är "acceptabelt". Grejen är att du _aldrig_ kommer bli tillräckligt bra på någon kampsport om du bara möter större och starkare och yngre och mer tränade?

Dessutom är det ju svårt att säga utan att veta vad du har för egenskaper innan? Lär du dig fort? Är du naturligt atletisk? Har du testat t.ex. dans eller gymnastik tidigare?

MEN

Oavsett vad du tränar kommer du förmodligen kunna ha ett övertag - ganska fort - över människor som _inte tränar kampsport_.

Det viktigaste kommer att vara att börja. Och att faktiskt gå dit några gånger så man etablerar en vana av att just träna. Jag _tror_ att _du_ snabbare kommer att tycka att "du kommer nånvart" om du tränar Jiu Jitsu än om du börjar träna Judo.
Citera
2022-11-29, 09:31
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Brottning är väldigt effektivt men det där med storleken handlar bara om viktklasser och tävlingar. Det är inte svårt att kasta någon större som inte tränat brottning medan det blir betydligt svårare att kasta en brottare som är större. Men som sagt brottning är en sport de flesta startar som barn.

Det behöver inte ta lång tid, kör några pass i veckan och fokusera på ett fåtal grundtekniker. Höftkast som o goshi kanske inte det optimala medan det finns andra svep som fungerar bättre för ditt yrke. Tar inte lång tid att bli bättre än någon som inte tränat.
Citera
2022-11-29, 19:36
Medlem
Citat:
Dessutom är det ju svårt att säga utan att veta vad du har för egenskaper innan? Lär du dig fort? Är du naturligt atletisk? Har du testat t.ex. dans eller gymnastik tidigare?
Nej, nej och nej

Citat:
Det viktigaste kommer att vara att börja. Och att faktiskt gå dit några gånger så man etablerar en vana av att just träna. Jag _tror_ att _du_ snabbare kommer att tycka att "du kommer nånvart" om du tränar Jiu Jitsu än om du börjar träna Judo.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Det behöver inte ta lång tid, kör några pass i veckan och fokusera på ett fåtal grundtekniker. Höftkast som o goshi kanske inte det optimala medan det finns andra svep som fungerar bättre för ditt yrke. Tar inte lång tid att bli bättre än någon som inte tränat.
Tack för svar ni båda. Har hört av mig till en BJJ-klubb, kommer tyvärr bara kunna vara med en dag i veckan, men jag får börja så. Siktar inte på att tävla i OS, bara att lära mig grunderna. Tränar kondition och styrka under veckorna, det har jag förhoppningsvis glädje av på BJJ.

Förstod att min fråga om "acceptabelt bra" är som att fråga om hur långt ett snöre är. Menade inbördes, vilken av sporterna man avancerar snabbast i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in