2022-10-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Tack snälla för bra förklaring! Frågade av anledningen att jag har samma fundering som du gällande huruvida telefonen faktiskt var i samma bil som JJ.
Vore ju grymt att få det testat!

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nej men väldigt bra fråga faktiskt.

Det handlar inte bara om att de kopplar til samma mast. De kan koppla till samma antenn om finns flera på masten. Och sen kan de koppla till samma cellid.

Och om jag testade att åka från Biltema till Ridcenter så bytte det kanske cellid 6-10 ggr på vägen.

Cellid = alltså att man är kopplad mot en väldigt specifik ”radiokanal” kan man säga på antennen.

Är TT, JJ och kanske chaufförens mobiler då kopplade mot samma cellid eller iaf samna antenn så kan man bekräfta att de rör sig i samma riktning.

Men nu kommer min ”poäng” som jag inte dryftat tidigare - hur vet de att mobilen är i fordonet och inte i ett fordon framför eller bakom?
Eller på en parallellgata i samma riktning och fart…

Detta bevisar hur knepigt polisen har det med att försöka fastställa såna här saker.

Nästa gång i Vetlanda så kan jag testa det som beskrivs ovan med två fordon eller dyl

Detta gäller väl endast om samtliga mobiler har samma operatör. Som det var förr, var det endast nödsamtal som kopplade upp mot vilken operatör som helst. Vissa operatörer samarbetar om masterna idag, men inte alla. Dvs vet vi att TT, JJ och tex pappan, pojkvännen har samma operatör? Annars ger inte undersökningen mycket.
Citera
2022-10-30, 20:21
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det finns en del intressanta vägar runt Katthemmet.

Jag undrar om de är sökta?

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=505573&n=6363454&z=12&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=Katthemmet

Intressant, vad heter ån som rinner i området? Är det en gångbro eller något annat jag ser på kartan, se koordinater.

VETLANDA STENSÅKRA 3:2

Koordinater
SWEREF 99 TM
N 6363430, E 505916
WGS84
57°24'48.9"N 15°5'54.5"E
Citera
2022-10-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det har jag tydligen missat i tråden, var fanns det skrivet?

Någon hade gjort en Wikipedia-sida om JJ. Raderades av de som sköter sånt på Wikipedia ganska snabbt.

Nu är inte Wikipedia min starka sida men jag tror att den som gjorde detta lämnade sin ip hos Telenor i denna manöver. M a o kontaktar polisen Telenor ang denna statiska ip så kan det bli förtal i teorin men knappast i praktiken.

Han som raderade för Wiki finns i Uppland men loggen menar att detta tilltag skedde från Jönköpings län…

Så gör inte sånt innan man har koll på hur det funkar om man nu nödvändigt ska hålla på att jävlas.
Citera
2022-10-30, 20:23
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det är klart för att orka bära iväg och gömma ett lik behöver man energi/mat.......

Vad gjorde JJ och MH under resterande natt, morgon och söndag?

Vad gjorde JJs pappa?....

Fast JJ köpte mycket lite mat, en cheeseburger och chilliost.

Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Precis vad jag också reagerade på när jag lyssnade på klippet.
Tror vi kan bortse från det påstådda samtalet som skulle ha ägt rum kl 02,30.
Är inte ett samtal som polis/åkl har bekräftat heller.
Vad jag förstår är endast samtalet kl 01,49 bekräftat och efter det har ingen haft någon kontakt med T.

Människorovet startade 02.30 enligt åklagarens häktningsframställan.

Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Det är också den huvudsakliga parkeringen för Illharjen, och dessutom den naturliga utgångspunkten (eller slutpunkten) om man ska ta rundan igenom naturreservatet. Katthemmet är inhyst i en del av Elhargen, den gamla kvarnen/kraftverket kallas så, och om det är aktivitet i Elhargen kan det vara rätt så många bilar och cyklar på parkeringen, men förmodligen inte en söndagmorgon. Vägen är inte så lång som det ser ut på t.ex. Google Maps, även om det går köra där med bil så är det en bom som spärrar av där parkeringsplatsen ligger.

Men JJs pappa kanske har nyckel till bommen? Som hon kan ha "lånat" och/eller lånat i smyg, utan att han vet det?

Citat:
Ursprungligen postat av -Villfarelse-
Ja, hjärntvätt är också passande. Höll man inte med henne om hennes version av saker och ting så gjorde man sig till nästa mobboffer. Hon var duktig på att tala om hur vacker, snygg och sexig man såg ut, vilken fantastisk människa man var osv... Men ifrågasatte man henne som jag tillslut gjorde så sattes man ut i kylan direkt. Under flera år efteråt kunde jag se henne o andra ur gänget på stan. De stod utanför butiker o väntade på mig och visade med tydlighet att "de har koll" på mig. Ringde mig o försökte bli vän igen.
Har flera exempel.
Det är över 10 år sedan detta hände, men jag passar mig noga över att stöta ihop med dessa människor igen.

Jag håller med dig, jag själv blev inte drabbad av "sekttänket", men min dåvarande bästis blev, och tvärvände mot mig plötsligt en lördagseftermiddag då hon dessutom tjatat som sjutton om att jag skulle följa med på någon fest. När jag var färdigsminkad och klar och ringde om när vi skulle träffas vid bussen gav hon teleluren till min kille (helt obetydlig för mig, bara "användbar" för tillfället, hahaa) och han fick framföra att de inte ville ha med mig, att jag var jobbig, m.m. Men det kom som en blixt från klar himmel.......ca 50 år sedan, jag har inte pratat med henne sedan den dagen, och jag böt skola strax efter.....
Citera
2022-10-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Söder om katthemmet från stora vägen går det in en slinga på sådana vägar skulle jag sökt högst 10 meter in på varje sida.

Citat:
Jo men då snackar vi data i realtid och det lär knappast en död person ge upphov till.
Du får ta det med FRA det är de som kikar i ledningarna.

Nu är nog inte föräldrarna GM.
Men i ett exempel lite mer från verkligheten så hade en fd man en webserver där de hade en hemsida sedan de var gifta. Exfrun försvinner och hittas mördad.
Han har admin-rättigheter till servern. Och kan då ändra lösen till hennes mejl som var återställningsmejlen för hennes Google-konto. De hade alltså en domän med deras efternamn(.se).

Så han kan ändra lösen, gör det efter ök med polisen och deras gemensamma barn och på så sätt kommer de åt mejlkontot dit Google skickar återställningen.

Och tack vare den manövern så kommer de åt Google-tidslinjen och annat och kan se hur den mördade gått från huset en viss tid och när hon då tyvärr inte går längre utan är väldigt död.

Så trust me bro. Men kolla med dina vänner så får du kanske än mer fördjupning. Alltid bra att lära sig nya saker.

Ps. När polisen öppnade Google-kontot enligt ovan så missförstod de en del grejer så när mordet var uppe i hovrätten så hade jag hjälpt dem rätta vissa saker. Och jag fick nån utredare borttagen från förhör i hovrätten och de underlag som den personen satt samman om GM och offrets mastkopplingar. GM var friad i tingsrätten men blev fälld i hovrätten. Tack vare ett väldigt gediget men tyvärr utdraget och ibland inte helt perfekt polisarbete.

Här har vi en person väl kunnig inom juridik och en väl kunnig inom teknik, jag förstår din tvekan För visst låter det märkligt att svensk polis inte skulle få del av det för att utreda ett grovt brott, men sanningen är att domstolar ofta behöver just den här typen av kompetens, men absolut, hon är myndig - vem skulle ha juridisk rätt att ge fullmakt? Spännande fråga!
Citera
2022-10-30, 20:27
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Nja med risk att bli stoppad av polis m lik där bak

Undrar om polisen är väldigt synlig och patrullerar i Vetlanda. Själv bor jag i mycket större stad och blir aldrig stoppad av polisen. Hade kunnat kört runt full och med lik i baksätet varannan vecka utan problem.
Citera
2022-10-30, 20:28
Medlem
Helmuthss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Nja med risk att bli stoppad av polis m lik där bak
Finnes polisstation i Vetlanda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Intressant, vad heter ån som rinner i området? Är det en gångbro eller något annat jag ser på kartan, se koordinater.

Koordinater
SWEREF 99 TM
N 6363430, E 505916
WGS84
57°24'48.9"N 15°5'54.5"E

Det är Emån, och det är en gångbro. Det finns ytterligare en här, men den syns enbart i satellit-foto och inte som enbart karta. Det är en slinga runt naturreservatet som består av stigar och träspångar med räcke.

https://goo.gl/maps/QDyHQwnMshwriUhB6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Är grannen involverad? Det har stått någon form av låda på balkongen under JJ.

Låda
https://ibb.co/8YQ8vpW
Låda borta.
https://ibb.co/ZVYsw61

Vänd dig om 180°
https://www.google.se/maps/place/L%C3%A4rkgatan+1,+574+35+Vetlanda/@57.4318008,15.0715759,3a,75y,221.54h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1se9GD2v7c2ishdjhFVnPi5A!2e0!4m5 !3m4!1s0x465758e65f4d3f2f:0x3b4901dbc05de4cd!8m2!3 d57.4316801!4d15.0713773?hl=sv

Det är nog från bygget av badrummet. Grannens balkongdörrar är även täckta.
Citera
2022-10-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helmuths
Finnes polisstation i Vetlanda?

Ja det finns en polisstation i Vetlanda
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88

Koordinater
SWEREF 99 TM
N 6363430, E 505916
WGS84
57°24'48.9"N 15°5'54.5"E

Byt karta längst upp till höger så ser du.
Det är en del av Emån där JJ:s pappa jobbar med vattenstånd och liknande.
Jag tror nog att han har nycklar till låsta bommar och annat.
Citera
Medlem
Citat:
Trodde först det skulle komma fram ganska snart vad det gällde. Skvaller gillar ju de flesta.

Precis, det är därför detta är skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in