Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherXII
Jösses.
Det är knappast så att den vanliga poliskonstapeln sätter sig ned och börjar försöka lista ut inloggning eller lösenord och startar appar till höger och vänster.
Har du ett enda exempel på när polisens regionala it-brottscentrum eller NFC, Nationellt forensiskt centrum gjort något av de fel du påstår faktiskt händer i dina inlägg?
Det är inga poliskonstaplar som gör detta utan IT-forensiker och andra experter.
Jag skrev vad som kan hända om det blir fel.
Jag vet fel som gjorts. Jag vet polis som använt sin polismejl till sin privata Facebook tills jag påpekade det och vips var det ändrat.
På en sån avdelning så gäller det att rätt person med rätt utbildning i systemen gör t.ex tömningar. Har ett exempel där de lät en IT-forensiker göra en tömning på en Samsung. Fastän han var vän med den misstänkte som satt för människorov/mord. Ett undantag bara för att inte förstöra mobilen eller bevisningen. Hans kollega visste inte hur man gjorde så då lät ledningen honom göra detta.
Så det kan gå fel ja.
Och nej de sitter inte och knapprar och fixar. Finns rutiner.
Och jag kan sånt de inte kan och de kan sånt jag inte kan.
Men jag kan vända på frågan och undra om du någonsin hört talas om att en polis(konstapel) gjort fel i tjänsten nån gång?