Citat:
Ja fast även om servrarna finns utomlands så går ju datatrafiken från svenskt nätverk via svensk operatör. Den datatrafikstillgången behöver ju knappast polisen familjens medgivande för att kunna få tillgång till.
Vem i familjen ska ens ge det godkännandet menar du? Föräldrarna till den myndige försvunna personen? Ponera att det är just föräldrarna som skulle vara GM i ett sådant hypotetiskt fall, då skulle de ju givetvis neka polisen ett sådant tillstånd och då skulle polisen inte kunna utreda. Tror du verkligen själv på det att det skulle kunna gå till så? Att eventuella familjemedlemmar som är GM skulle kunna förhindra att en svensk myndighet utreder ett sådant här fall?
"trust me bro", nej, sorry men jag kan inte lita på det du påstår. Jag finner det extremt svårt att tro på detta. Jag kan kolla upp saken med någon av mina vänner som jobbar just på polisens utredningsavdelning i ett område. Gör det imorgon.
Vem i familjen ska ens ge det godkännandet menar du? Föräldrarna till den myndige försvunna personen? Ponera att det är just föräldrarna som skulle vara GM i ett sådant hypotetiskt fall, då skulle de ju givetvis neka polisen ett sådant tillstånd och då skulle polisen inte kunna utreda. Tror du verkligen själv på det att det skulle kunna gå till så? Att eventuella familjemedlemmar som är GM skulle kunna förhindra att en svensk myndighet utreder ett sådant här fall?
"trust me bro", nej, sorry men jag kan inte lita på det du påstår. Jag finner det extremt svårt att tro på detta. Jag kan kolla upp saken med någon av mina vänner som jobbar just på polisens utredningsavdelning i ett område. Gör det imorgon.
Jo men då snackar vi data i realtid och det lär knappast en död person ge upphov till.
Du får ta det med FRA det är de som kikar i ledningarna.
Nu är nog inte föräldrarna GM.
Men i ett exempel lite mer från verkligheten så hade en fd man en webserver där de hade en hemsida sedan de var gifta. Exfrun försvinner och hittas mördad.
Han har admin-rättigheter till servern. Och kan då ändra lösen till hennes mejl som var återställningsmejlen för hennes Google-konto. De hade alltså en domän med deras efternamn(.se).
Så han kan ändra lösen, gör det efter ök med polisen och deras gemensamma barn och på så sätt kommer de åt mejlkontot dit Google skickar återställningen.
Och tack vare den manövern så kommer de åt Google-tidslinjen och annat och kan se hur den mördade gått från huset en viss tid och när hon då tyvärr inte går längre utan är väldigt död.
Så trust me bro. Men kolla med dina vänner så får du kanske än mer fördjupning. Alltid bra att lära sig nya saker.
Ps. När polisen öppnade Google-kontot enligt ovan så missförstod de en del grejer så när mordet var uppe i hovrätten så hade jag hjälpt dem rätta vissa saker. Och jag fick nån utredare borttagen från förhör i hovrätten och de underlag som den personen satt samman om GM och offrets mastkopplingar. GM var friad i tingsrätten men blev fälld i hovrätten. Tack vare ett väldigt gediget men tyvärr utdraget och ibland inte helt perfekt polisarbete.