Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Jag brukar gå in och kommentera när folk som i det mesta verkar kunna tänka någotsånär klart går på Ryssk propaganda, och på nåt sett anser att det rättfärdigar det Rysska agerandet.
Här går du på två myter som Kreml planterat hårt i mångas psyken.
1. Att den Ryssktalande minoriteten har utsatts för övergrepp i Ukraina, det är helt enkelt inte sant.
Hade inte Ryssland gått in med ledning(FSB) och ren militärmakt för att stötta en liten minoritets strävan att tillhöra Ryssland 2014 hade vi inte haft de stridigheter vi sett i Ukraina.
Sen svepskäl om Natos utvidgning, kanske är sant i huvudet på de som styr i Kreml, men faktum är att det enbart händer p.g.a. Ryssk aggression.
Lite ruskigt hur viss propaganda fastnar i folks medvetande och påverkar människors ställningstagande.
Som jag påpekade nyss i ett svar till ett annat konto så delar vi inte helt enkelt inte verklighetsuppfattning på din punkt 1. Det är okej, alla får försöka göra sin egen research och tycka därefter. Jag har gett upp att försöka diskutera med folk när man inte är överens om grundpremisserna.
Propagandan ligger tät, kan jag hålla med dig om. Vilken sidas propaganda tror du vi får i oss mest av, vi som bor i ett västland? Eller har du inte märkt av någon propaganda i SVT och övriga MSM? (Då har du inte märkt mycket, skulle jag säga.)
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det är en subjektiv åsikt. Jag har förstås gjort en moralisk övervägning. Med det svaret där du säger "er sida", säger du också att du själv inte är objektiv, då den åsikten bara baseras på tyckande. Sen skriver jag varken orcher eller att Putin är Hitler. Även om jag ser de historiska likheterna med Hitlers agerande och Putins. Däremot är likheten med Stalins fega anfall på Finland 1939, helt uppenbar.
Jag skrev "de flesta". Om du inte känner dig träffad så syftade jag antagligen inte på dig.
Jag kanske borde varit ännu tydligare och skrivit "de flesta
inläggen". De som skriver mest tenderar tyvärr att även vara de mest onyanserade, vilket var vad jag försökte få fram med mitt tidigare inlägg.
Av den skaran så brukar jag ibland få skit för att jag "låtsas" vilja ha en seriös diskussion. Så som exemplifieras av följande inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
Draken55
Oerhört tröttsamt att se dina inlagor där du låtsas vara neutral och låtsas du vill diskutera.
Och dina liknelser är så barnsliga att man skäms å dina vägnar, fulla med idiotier och lögner.
Nä jag låtsas inte vara "neutral". Jag är mer sympatiskt inställd till Ryssland i den här konflikten, än till NATO. Främst tycker jag dock att EU, och Sverige i synnerhet borde ha varit smartare och hållit oss utanför den här containerbranden. För nu har vi skjutit oss själva i foten rätt rejält.
Du, å din sida, är ju definitivt tydlig med att du inte är intresserad av någon form av diskussion. Bara skrika och gapa.