2022-10-30, 11:17
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag tycker inte en invasion är motiverad, men man måste förstå varför Ryssland anser den motiverad. Jag förstår det inte helt själv än, men jag har förstått att de försökt få gehör för att de anser att etniska ryssar blir illa behandlade och förföljda i dessa områden. Hade detta tagits på allvar (även om det inte skulle finns substans i påståendet) så hade konflikten kanske kunnat undvikas.

Inga etniska ryssar har blivit illa behandlade, innan ett antal banditer startade krig i östra Ukraina , ett krig stött finansierat och initierat av kreml, i avsikt att destabilisera Ukraina.
Hur lättpåverkad är du? ett dagisbarn är mer kritisk än vad du är.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Man kunde gett Ryssland de garantier om icke fortsatt natoexpansion vid Rysslands gräns de ville ha.

Man kunde lyssnat på och erkänt att ryssar i de ukrainska områdena behandlades illa osv.

Såklart hade kanske det ändå inte hjälpt situationen, jag vet inte, men jag har känslan av att Ryssland gång på gång påpekade dessa saker men blev ohörsammade. Nu är jag ingen Rysslandsexpert, men i de Putintal jag såg på youtube var dessa frågor återkommande.

Det RySSland krävde innan storinvasionen av Ukraina var att NATO skulle dra sig tillbaka i från sina, redan, medlemmar i östra Europa, inte ta in nya medlemmar, samt dela in världen i specifika "intressesfärer". Självklart helt oacceptabla krav på väst, som istället erbjöd nedrustning och förtroendeskapande åtgärder.
Citera
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag brukar gå in och kommentera när folk som i det mesta verkar kunna tänka någotsånär klart går på Ryssk propaganda, och på nåt sett anser att det rättfärdigar det Rysska agerandet.

Här går du på två myter som Kreml planterat hårt i mångas psyken.

1. Att den Ryssktalande minoriteten har utsatts för övergrepp i Ukraina, det är helt enkelt inte sant.
Hade inte Ryssland gått in med ledning(FSB) och ren militärmakt för att stötta en liten minoritets strävan att tillhöra Ryssland 2014 hade vi inte haft de stridigheter vi sett i Ukraina.
Sen svepskäl om Natos utvidgning, kanske är sant i huvudet på de som styr i Kreml, men faktum är att det enbart händer p.g.a. Ryssk aggression.
Lite ruskigt hur viss propaganda fastnar i folks medvetande och påverkar människors ställningstagande.

Som jag påpekade nyss i ett svar till ett annat konto så delar vi inte helt enkelt inte verklighetsuppfattning på din punkt 1. Det är okej, alla får försöka göra sin egen research och tycka därefter. Jag har gett upp att försöka diskutera med folk när man inte är överens om grundpremisserna.

Propagandan ligger tät, kan jag hålla med dig om. Vilken sidas propaganda tror du vi får i oss mest av, vi som bor i ett västland? Eller har du inte märkt av någon propaganda i SVT och övriga MSM? (Då har du inte märkt mycket, skulle jag säga.)

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är en subjektiv åsikt. Jag har förstås gjort en moralisk övervägning. Med det svaret där du säger "er sida", säger du också att du själv inte är objektiv, då den åsikten bara baseras på tyckande. Sen skriver jag varken orcher eller att Putin är Hitler. Även om jag ser de historiska likheterna med Hitlers agerande och Putins. Däremot är likheten med Stalins fega anfall på Finland 1939, helt uppenbar.

Jag skrev "de flesta". Om du inte känner dig träffad så syftade jag antagligen inte på dig.

Jag kanske borde varit ännu tydligare och skrivit "de flesta inläggen". De som skriver mest tenderar tyvärr att även vara de mest onyanserade, vilket var vad jag försökte få fram med mitt tidigare inlägg.

Av den skaran så brukar jag ibland få skit för att jag "låtsas" vilja ha en seriös diskussion. Så som exemplifieras av följande inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Oerhört tröttsamt att se dina inlagor där du låtsas vara neutral och låtsas du vill diskutera.
Och dina liknelser är så barnsliga att man skäms å dina vägnar, fulla med idiotier och lögner.

Nä jag låtsas inte vara "neutral". Jag är mer sympatiskt inställd till Ryssland i den här konflikten, än till NATO. Främst tycker jag dock att EU, och Sverige i synnerhet borde ha varit smartare och hållit oss utanför den här containerbranden. För nu har vi skjutit oss själva i foten rätt rejält.

Du, å din sida, är ju definitivt tydlig med att du inte är intresserad av någon form av diskussion. Bara skrika och gapa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
Men kanske borde vi hanterat det annorlunda, och tagit Ryssland på mer allvar innan situationen eskalerade till krig.

Ja - Ukraine skulle have haft massiv hjælp til at smide Rusland ud af Ukraine i 2014.

Ja tillexempel, om det hade varit ”rätt” väg att gå. Jag tror dock det kanske hade lett till konflikt ändå.
Citera
2022-10-30, 11:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Om du tror att det är sant, så är nog grunden till vår meningsskiljaktighet att vi inte delar verklighetsuppfattning. Så då blir fortsatt diskussion egentligen meningslös.

Om du ids göra lite research så kommer det vara väldigt enkelt för dig att hitta rapportering om ukrainska övergrepp mot Donbass från 2014 och framåt.
Det verkar som att det är du som inte gjort research? Ryssland invaderade Donbas 2014 under falsk flagg och har sedan dess krigat mot Ukraina inifrån de ukrainska områdena.

Det finns hur mycket information som helst om Rysslands övergrepp i östra Ukraina, långt innan den fullskaliga invasionen 2014.

Citat:
The digital investigator identified columns of Russian military vehicles entering Ukraine’s Donetsk region in late August 2014, including several sightings of the T-72B3 tank ahead of the battle.
https://www.rferl.org/amp/british-online-research-group-says-more-evidence-found-of-russian-role-in-donbas-conflict/30116665.html
Citera
2022-10-30, 11:19
Medlem
Citat:
Man kunde gett Ryssland de garantier om icke fortsatt natoexpansion vid Rysslands gräns de ville ha.

vilka garantier då, nato har ju de senaste 10åren redan minskat sina förband i öst, skrotat gemensam mislisköld mot öst och avståt baser och ståenda brigader i baltikum.

ni rysstroll är så jävla mongolida när ni låtsas att det inte finns någon verklighet att förehålla sig till om....

Citat:
Man kunde lyssnat på och erkänt att ryssar i de ukrainska områdena behandlades illa osv.

man lyssnade, problemet var att man konstaterade att ryssland ljög, och inte helt oväntat var den direkta orsaken till lidandet i ukraina, Resolution 68/262 & Resolution ES-11/1 är ju lösningen.

Citat:
[Såklart hade kanske det ändå inte hjälpt situationen, jag vet inte, men jag har känslan av att Ryssland gång på gång påpekade dessa saker men blev ohörsammade.

Dina känlor styr dig fel.

Citat:
Nu är jag ingen Rysslandsexpert, men i de Putintal jag såg på youtube var dessa frågor återkommande.

det värsta är endå att du inte är en uralmongol som bajsat i skogen, utan en västerlänning som fått miljontals med skattekroner i utbildningen, till ingen somhelst nytta uppenabrligen....
Citera
2022-10-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ett intressant instick i debatten. Nu har det "demokratiska" hjärtebarnet i öst äntligen förbjudit de sista oppositionella partierna. Märkligt att Ukraina bara blir mer och mer likt de nazister som rysstrollen anklagar dem för att vara, med dödslistor och en totalförbjuden opposition.

Ukraina har förbjudit det sista oppositionspartiet i landet
Ukraina som anses som en ”stor demokrati” av både Nato och EU – där den politiska eliten i den sistnämnda ordnat en gräddfil in i unionen med löften om snabbhantering av ett EU-medlemskap – har förbjudit såväl landets oppositionspartier som infört lagar som förbjuder media och begränsar journalisterna i landet, vilket jag skrivit om tidigare. Landet har dessutom grava problem med korruption och regimen fortsätter blunda för Mirotvorets så kallade dödslista, där bland annat ryska och amerikanska medborgare, ukrainska oppositionella personer och bloggare, europeiska politiker, journalister samt hundratals minderåriga hängs ut med personuppgifter och stämplas som ”folkets fiender”.
https://jennypiper.blog/2022/10/30/ukraina-har-forbjudit-det-sista-oppositionspartiet-i-landet/

Ukraine bans last opposition party
The Ukrainian High Court has finally banned all 12 political opposition parties. Curiously, the banned parties were all accused of having acted in accordance with the Minsk Agreements (2015), recognized by the United Nations Security Council (Resolution 2202).
https://freewestmedia.com/2022/10/29/ukraine-bans-last-opposition-party/

Citat:
Märkligt att Ukraina bara blir mer och mer likt de nazister som rysstrollen anklagar dem för att vara, med dödslistor och en helt förbjuden opposition.

"Märkligt" - nej overhovedet ikke.

Det er selvfølgeligt ikke "Märkligt" at et land som kæmper for sin frihed og suverænitet sørger for at Quiling typer og femte kolonne organisationer ikke får held til at hjælpe et imperialistisk naboland med sin ulovlige invasion af landet - det er ikke "Märkligt" - det er en substantiel nødvendig foranstaltning som alle lande ville føle sig foranlediget til at tage.
Når et fredeligt land bliver invaderet af aggressivt naboland træder krigslove i kraft - når den invaderende magt er ude af landet kan man overgå til normale love igen.
Citera
2022-10-30, 11:20
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford

Nä jag låtsas inte vara "neutral". Jag är mer sympatiskt inställd till Ryssland i den här konflikten, än till NATO. Främst tycker jag dock att EU, och Sverige i synnerhet borde ha varit smartare och hållit oss utanför den här containerbranden. För nu har vi skjutit oss själva i foten rätt rejält.

Du, å din sida, är ju definitivt tydlig med att du inte är intresserad av någon form av diskussion. Bara skrika och gapa.

Men sluta försök inbilla nån att du diskuterar!!

Vi försöker skjuta dina uppdragsgivare i huvet, men kanske vi siktar fel? vi borde kanske sikta på röven för det är ju där ni verkar ha ert förstånd.
Citera
2022-10-30, 11:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Varför utkämpar usa ett proxykrig i Ukraina?....
https://vm.tiktok.com/ZMFAJpYoy/
Roligt information i din länk.

Citat:
"How on earth did we end up paying to live on a planet that didn't cost a penny to create?
Lets take back what is rightfully ours"

Ska vi leva i grottor igen och slå ihjäl vår mat med händerna?

Genom konkurrens skapas utveckling. Konkurrens skapas genom att den som är mest driven belönas. Din information är riktad mot svagbegåvade och lata människor. Med endast sådana skulle utvecklingen stagnera.
Senast redigerad av Conception 2022-10-30 kl. 11:38.
Citera
2022-10-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ja tillexempel, om det hade varit ”rätt” väg att gå. Jag tror dock det kanske hade lett till konflikt ändå.

Ja - helt sikkert - for Rusland ville have konflikten så de kunne annektere Ukraine - på den ene eller anden måde.
Citera
2022-10-30, 11:22
Medlem
Taggads avatar
Man tager vad man haver.
Citat:
Wagnergruppen rekryterar sjuka fångar – uppges vilja bygga försvarslinje
Jevgenij Prigozjin, chef över den ökända paramilitära Wagnergruppen, har medgett att han rekryterat ryska fångar som lider av sjukdomar som hepatit C och hiv. Det skriver brittiska försvarsdepartementet i sin senaste lägesrapport, med hänvisning till inlägg av Prigozjin på nätet.

Wagnergruppen har fått en allt mer betydande roll för Ryssland på slagfältet. Att gruppen nu rekryterar sjuka fångar visar att man prioriterar antal framför kvalitet och erfarenhet, skriver departementet.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1586609838464897026?t=K-QOfJG1JSWdGY6I6oGYvA&s=19
Med tanke på trådens oemotståndliga nationalistiska lockelse mördandet i Ukraina har så bör väl rekrytering på psykiatriska kliniker vara mer framgångsrik?
Senast redigerad av Taggad 2022-10-30 kl. 11:27.
Citera
2022-10-30, 11:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl andra gången fregatten Amiral Makarov brinner och sjunker, första var väl i maj har jag för mig ...

Själv väntar jag på satellitbilder som väst som så gärna lägger ut för att visa sina bedrifter.

Sen har du väl rätt i att det inte kan kallas en terroristattack och att alla militära mål är tillåtna, även elnät som används för produktion av vapen och militärtransporter (det vet vi ifrån USA:s invasioner). Doneskt har ofta varit utan el och är nu utan vatten sedan månader pga Ukrainas attacker.
Hurivida skadsd fregatten är vet ingen, men eftersom filmen från USVn slutar precis vid fartygssidan kan vi utgå ifrån att det minimum är hål i skrovet, och då är det varv som gäller.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-30 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in