Citat:
Tror att de flesta som har en någorlunda realistisk syn på verkligheten, men ändå sympatiserar med Ukraina, tyvärr har fallit bort ur debatten för länge sen. Fanatiker är de mest motiverade, så mestadels är det dom som fortfarande orkar sitta och skriva 10-20 inlägg om dagen. Mantran om att Ryssland är sämst och att Putin = Hitler är ett sätt att peppa sig själv och andra att inte tappa sin fanatiska glöd.
Fast mer onyanserat från er sida, skulle jag nog ändå vilja påstå.
Angående vårt sk "hat" mot USA, så har i alla fall jag varit tydlig med flera ggr att jag inte hatar USA. Jag älskar både amerikaner och ryssar. Jag tycker bara att vi ska vara tydliga med de brott den politiska makten i USA har begått mot andra länder. Och att vi med det i åtanke bör fråga oss om det är vettigt att panikaktigt gå med i en försvarsallians där USA sitter vid spakarna.
En stark nation är självständig och står på egna ben. Jag tycker att vi bör satsa just på att vara starka och självständiga. Och inte agera lakej åt varken USA eller Ryssland. Och definitivt inte lägga oss i business som inte rör oss.
Är det din analys av läget?
Jag brukar försöka att inte generalisera över alla meningsmotståndare. Men det är påtagligt att nästan ingen av er kan komma längre i era resonemang än: "Vem startade kriget?" och "ryssar är orcher".
Tycker inte heller att man ska starta krig på lösa grunder (hallå USA), men ibland finns det tyvärr goda skäl. Tycker att Ryssland faktiskt hade goda skäl i det här fallet -De ville skydda den rysktalande befolkningen i Donbas mot övergrepp. Och de ville stoppa NATO:s expansion österut. Det är fullt begripliga skäl. Och de drog sig in i det längsta för att ta det steget.
Efter att Ukraina kollapsat så lär vi får se en ny NATO-front på våra breddgrader, med Finland som ny kanonmat. Väldigt oroande och tragiskt att våra politiker inte verkar ha något vett i skallen längre.
https://www.newsweek.com/nato-member-finland-nuclear-weapons-600-miles-kremlin-russia-sweden-1748350
Mmm... Smart idé Finland!
Även Tuffe Uffe är på krigsstigen:
https://samnytt.se/kristersson-infor-nato-mote-med-erdogan-sverige-ska-ha-karnvapen/
Bra där Uffe. Känns jävligt tryggt med dig vid rodret. Putin darrar av skräck nu helt säkert.
Fast mer onyanserat från er sida, skulle jag nog ändå vilja påstå.

Angående vårt sk "hat" mot USA, så har i alla fall jag varit tydlig med flera ggr att jag inte hatar USA. Jag älskar både amerikaner och ryssar. Jag tycker bara att vi ska vara tydliga med de brott den politiska makten i USA har begått mot andra länder. Och att vi med det i åtanke bör fråga oss om det är vettigt att panikaktigt gå med i en försvarsallians där USA sitter vid spakarna.
En stark nation är självständig och står på egna ben. Jag tycker att vi bör satsa just på att vara starka och självständiga. Och inte agera lakej åt varken USA eller Ryssland. Och definitivt inte lägga oss i business som inte rör oss.
Är det din analys av läget?
Jag brukar försöka att inte generalisera över alla meningsmotståndare. Men det är påtagligt att nästan ingen av er kan komma längre i era resonemang än: "Vem startade kriget?" och "ryssar är orcher".
Tycker inte heller att man ska starta krig på lösa grunder (hallå USA), men ibland finns det tyvärr goda skäl. Tycker att Ryssland faktiskt hade goda skäl i det här fallet -De ville skydda den rysktalande befolkningen i Donbas mot övergrepp. Och de ville stoppa NATO:s expansion österut. Det är fullt begripliga skäl. Och de drog sig in i det längsta för att ta det steget.
Efter att Ukraina kollapsat så lär vi får se en ny NATO-front på våra breddgrader, med Finland som ny kanonmat. Väldigt oroande och tragiskt att våra politiker inte verkar ha något vett i skallen längre.
https://www.newsweek.com/nato-member-finland-nuclear-weapons-600-miles-kremlin-russia-sweden-1748350
Mmm... Smart idé Finland!
Även Tuffe Uffe är på krigsstigen:
https://samnytt.se/kristersson-infor-nato-mote-med-erdogan-sverige-ska-ha-karnvapen/
Bra där Uffe. Känns jävligt tryggt med dig vid rodret. Putin darrar av skräck nu helt säkert.
Jag brukar gå in och kommentera när folk som i det mesta verkar kunna tänka någotsånär klart går på Ryssk propaganda, och på nåt sett anser att det rättfärdigar det Rysska agerandet.
Här går du på två myter som Kreml planterat hårt i mångas psyken.
1. Att den Ryssktalande minoriteten har utsatts för övergrepp i Ukraina, det är helt enkelt inte sant.
Hade inte Ryssland gått in med ledning(FSB) och ren militärmakt för att stötta en liten minoritets strävan att tillhöra Ryssland 2014 hade vi inte haft de stridigheter vi sett i Ukraina.
Sen svepskäl om Natos utvidgning, kanske är sant i huvudet på de som styr i Kreml, men faktum är att det enbart händer p.g.a. Ryssk aggression.
Lite ruskigt hur viss propaganda fastnar i folks medvetande och påverkar människors ställningstagande.
....alldeles för lite.
...13 utslagna tanks för bögpedofila styrkor är också ganska bra.
...Nederlaget ett faktum i augusti---september nästa år.