2022-10-30, 11:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
USA attackerade Irak och Afghanistan, de hade anledningar, men hade de rätt?

Kanske, kanske inte, men ändå la vi oss inte i på det sätt vi gör i Ukraina, jag tycker det är lite konstigt.

Vad jag menar med att hålla sig neutral i konflikten är att Sverige borde ihärdigt försöka medla, erbjuda neutral förhandlingsplats, skicka observatörer, humanitär hjälp.

Istället skickar vi vapen och ansöker om NATO-medlemskap, öppnar upp för kärnvapen på svensk mark, det känns snarare som att vi är med och eskalerar situationen än att försöka lugna ned den.
Men nu kommer USA in som ett brev på posten. För det handlar inte om Ukraina konflikten utom ett sorts rättvisetänk helt befriat från rättskänsla. Om USA gör fel får alla andra göra det. Så istället för att kritisera USA när de gör fel och Ryssland när de gör fel, är man helt inkonsekvent och menar att Ryssland har rätt att göra fel, men inte USA. Eller så har USA rätt att göra fel om Ryssland har det. Det går liksom inte ihop, moraliskt. Gör någon fel, måste man väl protestera mot det, oavsett vem som gör det, eller?
Citera
2022-10-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det sista håller jag med om, väst skulle ha tagit i med hårdhandskarna redan 2014 när Ryssland annekterade Krim och ockuperade delar av Donbass.
Nu fick Kreml lite smäll på fingrarna med inte mer än att de ansåg det var värt det.
Inväntade rätt ögonblick där de ansåg att Ukraina och EU var försvagade efter sin lyckade expansion av ryssk gas och sviterna efter covid.

Tyvärr är det enda sättet att påverka en stat som Ryssland, som inte har samma kultur om samförstånd och internationellt uppförande som många andra länder har.

Ja, kanske skulle hårdare konsekvenser av Krim annekteringen vart lyckat, då hade kanske denna konflikten undvikits.
Citera
2022-10-30, 11:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag tappade tilliten ganska tidigt i våras när jag läste om ”hjältarna från snake island” om hur de vägrade ge sig, sa Fuck off på radion till ryssarna och sen blev brutalt mördade.

Någon dag senare såg jag i rysk media hur de tillfångatagna från snake island, fick en matpåse och lastades på bussar till ryska fångläger.
Du menar att det du såg i de Kreml-kontrollerade ryska propagandakanalerna var mer sant än det som oberoende internationell press rapporterade? Det går inte att lita på någonting som kommer från rysk media. Teoretiskt sett kan det finnas sanningar där, men i och med att rysk statskontrollerad media är en krigförande part så går det inte att veta vad som är sant och inte. Därför behöver allt behandlas som osant.
Citera
2022-10-30, 11:10
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Man kunde gett Ryssland de garantier om icke fortsatt natoexpansion vid Rysslands gräns de ville ha.

Man kunde lyssnat på och erkänt att ryssar i de ukrainska områdena behandlades illa osv.

Såklart hade kanske det ändå inte hjälpt situationen, jag vet inte, men jag har känslan av att Ryssland gång på gång påpekade dessa saker men blev ohörsammade. Nu är jag ingen Rysslandsexpert, men i de Putintal jag såg på youtube var dessa frågor återkommande.

Har du missat att Putin också krävde återgång till läget 1997 när det gäller NATO. Dvs att t.ex. Baltstaterna måste lämna NATO. Ger man efter för Ryssland kommer nya krav. Lite som när Hitler fick Tjeckoslovakien och då lovade att det var hans sista krav för gränsändringar.
Citera
2022-10-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vad svamlar du om? Du vet mycket väl att det är de allra modernaste varianterna jag talar om. Som Kina och Ryssland har tillgång till, men inte USA. Det finns med dagens teknologi inget motmedel mot dessa. De går att utrusta med kärnvapenstridsspetsar. Att USA har misslyckats med utveckligen och försvaret mot dessa visar att de är en andra rangens makt. Hela deras flotta med hangarfartyg är därför obsolet, och MAD är satt ur spel.

hahah. shit vilket fyllo du är.

usa väljer att prioritera bort något som plötsligt ska vara "wunderwaffen" som gör ryssland till en militär supermakt som inte blir förnedrad och föredjumkade mot sin gamla sovjetstat ukraina.....

neger snälla.

ska vi prata i termer av fantasier så har ju usa inget problem med att skjuta ner alla ryssens+kinas misiler med sina lasersateliter och railguns.....
Citera
2022-10-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vi har inte varit neutrala på väldigt länge. Men nu lämnar vi alliansfriheten och allierar oss formellt med väst för att vi upplever ett reellt hot från Ryssland.

Kan du ange - konkret - vad Ukraina har gjort som ger Ryssland motiv för en invasion?

Jag tycker inte en invasion är motiverad, men man måste förstå varför Ryssland anser den motiverad. Jag förstår det inte helt själv än, men jag har förstått att de försökt få gehör för att de anser att etniska ryssar blir illa behandlade och förföljda i dessa områden. Hade detta tagits på allvar (även om det inte skulle finns substans i påståendet) så hade konflikten kanske kunnat undvikas.
Citera
2022-10-30, 11:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ett intressant instick i debatten. Nu har det "demokratiska" hjärtebarnet i öst äntligen förbjudit de sista oppositionella partierna. Märkligt att Ukraina bara blir mer och mer likt de nazister som rysstrollen anklagar dem för att vara, med dödslistor och en totalförbjuden opposition.

Ukraina har förbjudit det sista oppositionspartiet i landet
Ukraina som anses som en ”stor demokrati” av både Nato och EU – där den politiska eliten i den sistnämnda ordnat en gräddfil in i unionen med löften om snabbhantering av ett EU-medlemskap – har förbjudit såväl landets oppositionspartier som infört lagar som förbjuder media och begränsar journalisterna i landet, vilket jag skrivit om tidigare. Landet har dessutom grava problem med korruption och regimen fortsätter blunda för Mirotvorets så kallade dödslista, där bland annat ryska och amerikanska medborgare, ukrainska oppositionella personer och bloggare, europeiska politiker, journalister samt hundratals minderåriga hängs ut med personuppgifter och stämplas som ”folkets fiender”.
https://jennypiper.blog/2022/10/30/ukraina-har-forbjudit-det-sista-oppositionspartiet-i-landet/

Ukraine bans last opposition party
The Ukrainian High Court has finally banned all 12 political opposition parties. Curiously, the banned parties were all accused of having acted in accordance with the Minsk Agreements (2015), recognized by the United Nations Security Council (Resolution 2202).
https://freewestmedia.com/2022/10/29/ukraine-bans-last-opposition-party/
Ukraina är i krig. Under krig behöver informationen styras, så lär det vara i alla länder i hela världen.
Även Sverige har sådana lagar.
Om Ukraina, efter kriget, vill fortsätta att närma sig EU/väst så kommer de naturligtvis behöva fortsätta sin demokratisering.
Men först måste kriget vinnas.
Citera
2022-10-30, 11:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ryssland har de facto startat ett angreppskrig och våldför sig därigenom på FN-stadgan samt alla andra ingångna med såväl Ukraina som omvärlden.
...och detta kallar du att vara snäll!
Det finns andra som våldför sig på FN-stadgan men det glömms gärna bort. I det här fallet hade vi Miskavtalet som välsignats av FN men aldrig genomfördes av Kiev-regimen. Att det aldrig var meningen att genoföras har Petro Porosjenko erkänt och att menigen var att vinna tid för att stärka militären för att senare återta Donbas och Krim. Ryssland skickade in till FN innan invasionen orsakerna till den men det hamnade naturligvis i papperskorgen.

Innan angreppen på elnäten så har Ryssland varit snälla med övriga befolkningen. Det är i Donbas befolkningen lidit. Man har gått lugnt fram eftersom det är ett brodersfolk och man ville inte piska fram ännu mer hat men ryssarna har tydligen fattat att det är för sent efter 8 års Kievpropaganda. Det blir nog tyvärr hårdhandskar i framtiden då offensiven startar.
Citera
2022-10-30, 11:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag tycker inte en invasion är motiverad, men man måste förstå varför Ryssland anser den motiverad. Jag förstår det inte helt själv än, men jag har förstått att de försökt få gehör för att de anser att etniska ryssar blir illa behandlade och förföljda i dessa områden. Hade detta tagits på allvar (även om det inte skulle finns substans i påståendet) så hade konflikten kanske kunnat undvikas.
Nu är du verkligen nere på argument-nivån om att kvinnan inte skulle ha burit kort kjol...
Patetiskt.
Jag är glad att Sverige inte relativiserar angriparen, som du önskar, utan ställer oss fullt ut på offrets sida.
Citera
2022-10-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Rotorsaken är förstås Putins önskan att utöka sitt rike men även att geopolitiskt ta över kontrollen av norra Svarta Havet.
Det ser man om man tittar på de områden som man annekterat både i Georgien och Ukraina. För om det nu faktiskt bara handlade om ryssar i Donbas, varför försökte man ta hela Ukraina från början och varför har man annekterat områden som inte ingår där? Så argumenten håller inte. Vilka krigshandlingar har Ukraina utfört mot Ryssland?
Vad har Ryssland med en intern konflikt i Ukraina att göra. Dessutom är förstås separatisternas önskan om ett fritt Donbas överkört. Då Ryssland numera anser att det är Ryskt. Allt är bara ett spel för gallerierna.

Men det är inte orsaken som Ryssland hävdar, det kan förstås vara rent nonsens att de vill skydda etniska ryssar i Ukraina, men det vet vi ju inte.

Skall vi bara förutsätta att det är ett krig för ”lebensraum” och bortse från Ryssarnas egna förklaring utan att titta närmare på den?
Citera
2022-10-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det kostar på.
Det förhoppningsvis sjunkande skeppet Admiral Makarov och sänkta skeppet Moskva kostar multum.

Moskva = 750 miljon dollarförlust för det alltmer utarmade Ryssland.

Admiral Makarov är ju nyare (Sjösattes 2015), Så jag utgår att skeppet var i bättre skick än Moskva. Men besättningen? Damage controll verkar inte vara ryssarnas paradgren.

Moskva var enligt vissa källor redan ett "vrak" innan det träffades. Det mesta på skeppet fungerade inte som det skulle. Eller så var besättningen helt inkompetent. Möjligen kombination av inkompetens och dåligt skick. En västerländsk flotta hade aldrig skickat ut Moskva på havet.
Citera
2022-10-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vad svamlar du om? Du vet mycket väl att det är de allra modernaste varianterna jag talar om. Som Kina och Ryssland har tillgång till, men inte USA. Det finns med dagens teknologi inget motmedel mot dessa. De går att utrusta med kärnvapenstridsspetsar. Att USA har misslyckats med utveckligen och försvaret mot dessa visar att de är en andra rangens makt. Hela deras flotta med hangarfartyg är därför obsolet, och MAD är satt ur spel.
Vad snackar du om egentligen?
Trident missilerna går i mach 24.
Missiler från 1960 talet har varit ostoppbara och är ostoppbara för moderna luftförsvar.

Ingenting har i praktiken förändrats.

Vet du ens vad MAB betyder?
Mutual assured destruktion.

Hur kan MAD var satt ut spel?
Ryssland kan träffa hundratals och inte tusentals mål i USA beroende på hur många av deras kärnvapen faktiskt fungerar.
USA kan träffa tusentals mål i Ryssland och Kina.

MAD gäller fortfarande.

Hangarfartyg är inte byggda för att utkämpa totala kärnvapenkrig med.

Det är ubåtarna specifikt byggda för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in