2022-10-30, 10:54
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Alla ballistiska kärnvapenmissiler är htpersoniska, vad svamlar du om?

Vad svamlar du om? Du vet mycket väl att det är de allra modernaste varianterna jag talar om. Som Kina och Ryssland har tillgång till, men inte USA. Det finns med dagens teknologi inget motmedel mot dessa. De går att utrusta med kärnvapenstridsspetsar. Att USA har misslyckats med utveckligen och försvaret mot dessa visar att de är en andra rangens makt. Hela deras flotta med hangarfartyg är därför obsolet, och MAD är satt ur spel.
Citera
2022-10-30, 10:55
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Om du tror att det är sant, så är nog grunden till vår meningsskiljaktighet att vi inte delar verklighetsuppfattning. Så då blir fortsatt diskussion egentligen meningslös.

Om du ids göra lite research så kommer det vara väldigt enkelt för dig att hitta rapportering om ukrainska övergrepp mot Donbass från 2014 och framåt. Även västerländsk media rapporterade en hel del om detta förut.

Ja det får man väl säga att så ser det ut i praktiken. Om landet har tillräckligt stora militära muskler vill säga. Vissa har dock synpunkter på vilka länder som får ta sig den rätten. Man verkar tycka att det är rätt gjort om ett visst land gör det, men inte om ett annat land gör samma sak.

USA satte ju det moderna europeiska prejudikatet när dom bombade Serbien, med påstådda övergrepp i Kosovo som motivering. Råder väl fortfarande delade meningar om de gjorde rätt där. Men har inte hört några officiella ursäkter från USA:s sida. Så dom tycker väl fortfarande att det var rätt gjort, får vi förmoda.

Själv skulle jag säga att skälen kanske är mer övertygande om man vill skydda en folkgrupp som kommer ur det egna landet. Om man tex tänker sig det lite galna framtidsscenariot att hypernationalistiska sann-finländare skulle begå övergrepp mot svensktalande Vaasa-bor i stor skala, så skulle jag nog inte tycka att det vore helt omotiverat om Sverige gick in och sopade mattan med finn-trollen. (Efter att alla diplomatiska förhandlingsförsök fallerat, såklart.)

Okej. Hitler gjorde en massa saker. So what?
Kan man inte få göra en bedömning från fall till fall?

Oerhört tröttsamt att se dina inlagor där du låtsas vara neutral och låtsas du vill diskutera.
Och dina liknelser är så barnsliga att man skäms å dina vägnar, fulla med idiotier och lögner.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Det stämmer, Sveriges neutralitet kan ifrågasättas, vi har öppet kritiserat tillexempel vietnamkriget som du nämner, och tillochmed skickat vapen till Finland. Skillnaden nu är att vi lämnar helt neutraliteten och alliansfriheten bakom oss, vi tar tydligt för all framtid en sida och allierar oss med länder som har en ytterst tveksam historia gällande konflikter, detta också genom att aktivt undvika att Svenska folket skall vara med och ta beslutet, genom att göra det innan valet och utan en folkomröstning. Man tar alltså ett auktoritärt beslut över folkets huvud.

Är det alltid anfallaren som gör moraliskt fel? Är det inte rimligare att titta på rotorsaken till konflikten för att avgöra vem som har ”rätten” på sin sida? Om en konflikt går så långt att det eskalerar till krig kan det inte vara så att båda parter har ett delat ansvar? Jag påstår inte att det är Ukrainas ”fel” att de blev invaderade, men kanske har de del i ansvaret?
Vi har inte varit neutrala på väldigt länge. Men nu lämnar vi alliansfriheten och allierar oss formellt med väst för att vi upplever ett reellt hot från Ryssland.

Kan du ange - konkret - vad Ukraina har gjort som ger Ryssland motiv för en invasion?
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
I ärlighetens namn så hörs och syns inte de som hånar Ukraina och dess folk lika mycket, kanske lite mer här på Flashback, men i media (kanske man skall förtydliga MSM, då det säkert finns alternativmedia där det görs) hörs dessa inte alls, eller har du läst något Ukrainakritiskt i MSM?

Men nej, det finns ingen anledning att håna och förlöjliga Ukraina heller.

Det stämmer, Sveriges neutralitet kan ifrågasättas, vi har öppet kritiserat tillexempel vietnamkriget som du nämner, och tillochmed skickat vapen till Finland. Skillnaden nu är att vi lämnar helt neutraliteten och alliansfriheten bakom oss, vi tar tydligt för all framtid en sida och allierar oss med länder som har en ytterst tveksam historia gällande konflikter, detta också genom att aktivt undvika att Svenska folket skall vara med och ta beslutet, genom att göra det innan valet och utan en folkomröstning. Man tar alltså ett auktoritärt beslut över folkets huvud.

Är det alltid anfallaren som gör moraliskt fel? Är det inte rimligare att titta på rotorsaken till konflikten för att avgöra vem som har ”rätten” på sin sida? Om en konflikt går så långt att det eskalerar till krig kan det inte vara så att båda parter har ett delat ansvar? Jag påstår inte att det är Ukrainas ”fel” att de blev invaderade, men kanske har de del i ansvaret?
Rotorsaken är förstås Putins önskan att utöka sitt rike men även att geopolitiskt ta över kontrollen av norra Svarta Havet.
Det ser man om man tittar på de områden som man annekterat både i Georgien och Ukraina. För om det nu faktiskt bara handlade om ryssar i Donbas, varför försökte man ta hela Ukraina från början och varför har man annekterat områden som inte ingår där? Så argumenten håller inte. Vilka krigshandlingar har Ukraina utfört mot Ryssland?
Vad har Ryssland med en intern konflikt i Ukraina att göra. Dessutom är förstås separatisternas önskan om ett fritt Donbas överkört. Då Ryssland numera anser att det är Ryskt. Allt är bara ett spel för gallerierna.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-30 kl. 10:59.
Citera
2022-10-30, 10:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja det är ett problem om diktaturen lyckas fortgå efter Putin. Men skillnaden mot Nordkorea som de mer och mer liknar är att Ryssland saknar ideologi förutom sin Klepto-fascistiska rådande samhällsordningen.
Det troliga är att Ryssland i en icke nära framtid rasar ihop igen och kanske delas upp. Då kan delar få en normal utveckling.

Jag tror ryska regimens avsaknad av ideologi är för att de balanserar olika ideologier i det splittrade landet mot varandra; ryska etnonationalister i extremhögern, kommunistiska sovjetnostalgiker och islamister. Om Putin skaffar en ideologi så måste han gå emot vissa grupper; nu låtsas han vara allt på en gång trots att det blir motsägelsefullt; så (de lite korkade?) ryssarna kan alla läsa in sin ideologi i regimen. Det ser man här i tråden också. Putinisterna stödjer Ryssland av helt olika motsägelsefulla orsaker.
Citera
2022-10-30, 10:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Haha, är du allvarlig? Svensk media har vad jag vet aldrig ljugit så mycket och spottat ur sig så mycket propaganda som under denna konflikt. Frågan är om dom gör det medvetet eller bara tar information ifrån Kiev och nyhetsbyråer utan att faktagranska. Att faktagranska är ju naturligtvis alltid svårt i krig om man inte har någon på plats men man kan ju vara lite källkritisk.

Ja, ryssarna gillar inte att kalla det krig eftersom dom anser att det är en "speciell militär operation". Nu då dom tröttnat på att vara snälla och ge utrymme till förhandlingar och angriper elnät samt har mobiliserat kanske dom borde kalla det krig. Mest troligt blir benämningen anti-terrorist operation, du vet sådant USA pysslar med.

Är det svårt för journalister ifrån väst att rapportera från Donbas utan att kallas det en och det andra, bli sanktionerade (Graham Phillips) eller åtalade hemmavid (Alina Lipp)?
Kan du lista de tre tydligaste lögnerna som svensk media har "spottat ur sig" angående konflikten?
Så vi förstår vad du lägger in i ordet "lögn".
Citera
2022-10-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Visst ska man se på konflikten med "nyktra ögon", annars kommer man inte förstå vad som sker och vad som bör göras.

Men att vara "neutral" när en part anfaller den andra är faktiskt snömos.

Även våldtäktsmän har såklart "anledningar till sitt agerande".
Och?
Ska vi låta bli att välja sida mellan förövaren och offret där också?

USA attackerade Irak och Afghanistan, de hade anledningar, men hade de rätt?

Kanske, kanske inte, men ändå la vi oss inte i på det sätt vi gör i Ukraina, jag tycker det är lite konstigt.

Vad jag menar med att hålla sig neutral i konflikten är att Sverige borde ihärdigt försöka medla, erbjuda neutral förhandlingsplats, skicka observatörer, humanitär hjälp.

Istället skickar vi vapen och ansöker om NATO-medlemskap, öppnar upp för kärnvapen på svensk mark, det känns snarare som att vi är med och eskalerar situationen än att försöka lugna ned den.
Citera
2022-10-30, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vad svamlar du om? Du vet mycket väl att det är de allra modernaste varianterna jag talar om. Som Kina och Ryssland har tillgång till, men inte USA. Det finns med dagens teknologi inget motmedel mot dessa. De går att utrusta med kärnvapenstridsspetsar. Att USA har misslyckats med utveckligen och försvaret mot dessa visar att de är en andra rangens makt. Hela deras flotta med hangarfartyg är därför obsolet, och MAD är satt ur spel.
Så du menar de mindre taktiska medeldistansmissilerna. De är ju knappast avgörande i krig utan påverkar ju mest enstaka strider
Citera
Medlem
Citat:
Förlåt, jag kan ha missförstått din text, men jag skall försöka svara.

Alla har ansvar för sitt eget beteende, och ja det gäller även ryssarna såklart, att de lever under strikt censur och propaganda är kanske inte en tillräcklig ursäkt för att de inte kan se objektivt på konflikten.

Men vi i väst har bättre förutsättningar att kunna vara objektiva. Med det sagt så behöver vi inte ta Rysslands parti, jag hävdar absolut inte att de har rätt i att invadera Ukraina. Men kanske borde vi hanterat det annorlunda, och tagit Ryssland på mer allvar innan situationen eskalerade till krig.

Citat:
Men kanske borde vi hanterat det annorlunda, och tagit Ryssland på mer allvar innan situationen eskalerade till krig.

Ja - Ukraine skulle have haft massiv hjælp til at smide Rusland ud af Ukraine i 2014.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det fungerar det inte så att allt som kan användas av militären är legitima mål. Som vatten och el i storstäder långt ifrån fronten.
Ryssarna skryter ju öppet om att målet är att civila i Ukraina ska drabbas maximalt i vinter...

Sedan är du där igen och rättfärdigar Rysslands agerande med vad USA har gjort.
Du anser alltså att USA agerade rätt i Irak? Fattar du inte att du skjuter dig själv i foten med den typen av argument?
Det har ju varit en speciell militär operation där de flesta Ukrainare inte har märkt av kriget så mycket efter inledningen då ryssarna sprängde bort militära installationer runt om i Ukraina. Att kapa elnätet blir naturligtvis också en påminnelse till folket att man kanske ska kräva förhandlingar och fred. Nu har ryssarna inte plockat ner 750V näten mer än i Kiev, gör dom det blir hela Ukraina utan el.

Jag pekar enbart på det ständiga hyckleriet och USA:s alla frikort att göra vad som helst. Jag vill ha ett avslut på detta så jag hoppas ryssarna snabbar på men vad dom vill ha gjort så vi alla kan gå vidare, även det Ukrainska folket. Det är inget som USA och NATO vill utan man vill föränga kriget så länge som möjligt och fler dör samt även Europas ekonomi. Grunden till det är att förhindra att Ryssland, Kina och Inden tar ledingen i världen. Ukraina offras men även Europa tar mycket styck av vansinnet som kunde ha förhandlats bort många gånger under dessa 15 år då Ryssland har bett om det men väst arrogant ignorerat.
Citera
2022-10-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Ta det på mer allvar genom att skicka vapen etc till Ukraina tidigare?
Macron försökte med Putin in i det sista.
Europa har försökt med Ryssland i många år (wandel durch handel) men det fick väl motsatt effekt.
Klart det blir en rejäl u-sväng nu tillslut.

Man kunde gett Ryssland de garantier om icke fortsatt natoexpansion vid Rysslands gräns de ville ha.

Man kunde lyssnat på och erkänt att ryssar i de ukrainska områdena behandlades illa osv.

Såklart hade kanske det ändå inte hjälpt situationen, jag vet inte, men jag har känslan av att Ryssland gång på gång påpekade dessa saker men blev ohörsammade. Nu är jag ingen Rysslandsexpert, men i de Putintal jag såg på youtube var dessa frågor återkommande.
Citera
2022-10-30, 11:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Haha, är du allvarlig? Svensk media har vad jag vet aldrig ljugit så mycket och spottat ur sig så mycket propaganda som under denna konflikt.
Ryska påverkanskampanjer har under åtminstone 15 år försökt så tvivel runt svenska mediers opartiskhet. Här på Flashback vimlar det av rysk propaganda där man hånar svenska medier, kallar dem ”MSM” och ”judiska propagandakanaler”.
Det är helt naturligt att du gått på den ryska propagandan och tror att man inte kan lita på svenska medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in