2022-10-30, 10:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Ang att ryssarna är lika onyanserade, ja, gör två fel ett rätt? Nej, självklart är majoriteten av Ryssarna helt förblindade, åtminstone dem som är för kriget. Dock anser jag att vi Svenskar med vår historia och med lång tradition av att leva i ett ganska öppet samhälle borde veta bättre.

Jag tar om du läser min text korrekt inte Rysslands parti, men ifrågasätter nyttan med att, håna, förlöjliga, och enligt mig kraftigt underskatta Ryssland, jag tror snarare att det är direkt kontraproduktivt.

”Där behöver nog många som ställt sig på Rysslands sida, fundera hur objektiva de faktiskt är.” Om man har valt en sida är man nog inte längre objektiv, oavsett vilken sida man valt tyvärr. Jag väljer att i traditionell svensk anda försöka hålla mig neutral, och jag hoppas fortfarande på att en lösning via samtal kan nås och att man går tillbaka till rotorsaken till konflikten och tar det där ifrån.
Ja men du angriper inte de som hånar, ljuger och förlöjligar Ukraina och Zelensky. Bara de som gör det med ryssarna.
Att Sverige skulle ha en tradition av att vara åsiktsmässigt neutrala när det gäller krig, är helt fel.
1939 ställde vi oss på Finlands sida när Sovjet anföll dem och levererade vapen, men även frivilliga och en flygflottilj för att hjälpa dem genom regeringens försorg. Under Vietnamkriget var det massor som var emot USA:s krig.

Vi har alltid utgått från om kriget varit moraliskt rätt. Det här kriget är inte moraliskt rätt. Det är Ryssland som är anfallaren och därmed det som handlat moraliskt fel.

Det är inte en hockeymatch i tv där man menar att reportrarna ska hålla sig neutrala. Man måste väga för och emot och därigenom komma till en slutsats om vems sida man moraliskt ska ställa sig på.
Citera
2022-10-30, 10:16
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det är tråkigt, men efter att ha läst en del av denna tråden, och några andra Ryssland/Ukraina-trådar så kan man konstatera att det kastas mest pajer åt ena eller andra hållet. Mest så skrivs det hånande och förlöjligande om Ryska insatser i kriget, det skrattas åt hur otroligt dåligt det går för Ryssland och hur klantiga samt försupna de är, att de saknar kunskap och materiel, att de skickas rakt in i döden osv osv.

Mycket av detta kommer från medias löjligt uppenbart vinklade rapportering, där ”experter” som till exempel han ”Paasakiwi” eller vad han heter lägger värderande kommentarer som att ”ryska rekryter skickas till Ukraina för att dö”.

Vart är objektiviteten? Vart finns nyansering? Saknar vi svenskar förmågan att se på konflikten med två ögon?

Och framförallt, på tal om ”nyttiga idioter” osv, vad är nyttan med att inte se allvaret i situationen? Att maniskt nedvärdera, förlöjliga och underskatta ryssarna? Är det en psykologisk försvarsmekanism för att vi inte klarar av att hantera det verkliga hotet denna konflikten faktiskt utgör?

Vad tjänar vi på att intala oss själva och andra om ryssarnas värdelöshet? Och att ”alla” i hela världen står enade mot ryssen? Världen är större än Europa och USA.

På frågan om varför inte Indien tar Ukrainas parti i denna konflikten svarade Indiens utrikesminister (citerat ur minnet), ”det är dags för Europa att se utanför sin lilla bubbla, vi representerar 20% av världen befolkning, och vi står på vår egen sida”

Jag håller med, det är dags att se utanför ”bubblan”

Tror att de flesta som har en någorlunda realistisk syn på verkligheten, men ändå sympatiserar med Ukraina, tyvärr har fallit bort ur debatten för länge sen. Fanatiker är de mest motiverade, så mestadels är det dom som fortfarande orkar sitta och skriva 10-20 inlägg om dagen. Mantran om att Ryssland är sämst och att Putin = Hitler är ett sätt att peppa sig själv och andra att inte tappa sin fanatiska glöd.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det är förstås lika onyanserat från andra hållet. Varför angriper du bara de som står på Ukrainas sida som onyanserade om du själv skulle vara nyanserad. Jag vill väl påstå att de som står på Rysslands sida är mest onyanserade. I sitt har mot USA, vilket de oftast drivs av, hittar de på hur mycket som helst som inte stämmer och drar upp andra historiska händelser i världen för att försvara Rysslands agerande. Bara ditt hån mot Paasikivi visar exakt på att du inte är objektiv. Han ser det från sitt håll. Andra ser det från ett annat håll. Vad du kan göra själv är att bedöma informationen och fundera på om den är korrekt eller inte.

Sen att alla skulle behöva vara objektiva och så att säga trycka undan sina känslor och se det i som du verkar se det, objektivt bara från rysk sida förstår jag inte.

Fast mer onyanserat från er sida, skulle jag nog ändå vilja påstå.

Angående vårt sk "hat" mot USA, så har i alla fall jag varit tydlig med flera ggr att jag inte hatar USA. Jag älskar både amerikaner och ryssar. Jag tycker bara att vi ska vara tydliga med de brott den politiska makten i USA har begått mot andra länder. Och att vi med det i åtanke bör fråga oss om det är vettigt att panikaktigt gå med i en försvarsallians där USA sitter vid spakarna.

En stark nation är självständig och står på egna ben. Jag tycker att vi bör satsa just på att vara starka och självständiga. Och inte agera lakej åt varken USA eller Ryssland. Och definitivt inte lägga oss i business som inte rör oss.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Sen har man själva skuldfrågan. Vem startade och orsakade det här kriget? Vem är god och vem är ond?
Där behöver nog många som ställt sig på Rysslands sida, fundera hur objektiva de faktiskt är.

Är det din analys av läget?

Jag brukar försöka att inte generalisera över alla meningsmotståndare. Men det är påtagligt att nästan ingen av er kan komma längre i era resonemang än: "Vem startade kriget?" och "ryssar är orcher".

Tycker inte heller att man ska starta krig på lösa grunder (hallå USA), men ibland finns det tyvärr goda skäl. Tycker att Ryssland faktiskt hade goda skäl i det här fallet -De ville skydda den rysktalande befolkningen i Donbas mot övergrepp. Och de ville stoppa NATO:s expansion österut. Det är fullt begripliga skäl. Och de drog sig in i det längsta för att ta det steget.

Efter att Ukraina kollapsat så lär vi får se en ny NATO-front på våra breddgrader, med Finland som ny kanonmat. Väldigt oroande och tragiskt att våra politiker inte verkar ha något vett i skallen längre.

Citat:
As NATO Member, Finland Could Have Nuclear Weapons 600 Miles from Kremlin
https://www.newsweek.com/nato-member-finland-nuclear-weapons-600-miles-kremlin-russia-sweden-1748350

Mmm... Smart idé Finland!

Även Tuffe Uffe är på krigsstigen:
Citat:
Vid en pressträff på torsdagen där statsbesöket aviserades meddelande Kristersson också att Sverige som Natoland ska kunna ha kärnvapen.
https://samnytt.se/kristersson-infor-nato-mote-med-erdogan-sverige-ska-ha-karnvapen/

Bra där Uffe. Känns jävligt tryggt med dig vid rodret. Putin darrar av skräck nu helt säkert.
Citera
2022-10-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Svaret är enkelt. Följer man båda sidor, dvs. andra kanaler än bara media så inser man ganska snart hur ryssar är oförmögna att vara smarta då de inte har någon fri rätt att agera med eget huvudet.

Tragiskt men knappast förvånande med tanke på att de lever under en diktator och när väl det händer så brukar det inte gå så bra.

Lite på samma sätt som du arbetar i ett företag med narcissistiskt ledarskap. Förr eller senare går allt åt helvete.

Jag försöker följa många källor, men det är såklart svårt att sortera då var sida rapporterar utifrån sitt perspektiv.

Jag hade önskat mer av svensk media, då vi har en tradition av ett ganska öppet samhälle och en lång ”neutralitet”. Det är ledsamt att Sverige förändrats så.
Citera
2022-10-30, 10:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Tycker inte heller att man ska starta krig på lösa grunder (hallå USA), men ibland finns det tyvärr goda skäl. Tycker att Ryssland faktiskt hade goda skäl i det här fallet -De ville skydda den rysktalande befolkningen i Donbas mot övergrepp.
Den gruppen hade inte bett om att bli skyddad och det pågick inga övergrepp där.
Med samma sätt att resonera kan man säga att Finland har goda skäl att invadera Viborg i Ryssland för att skydda personer med finsk bakgrund. Eller att Sverige invaderar St. Petersburg för att skydda svenskättlingar.

Ditt ”goda skäl” ger vilket land som helst rätt att invadera vilket annat land som helst så länge de påstår att syftet är att skydda någon gruppering man påstår behöver skydd.

Hitler invaderade Tjeckoslovakien 1938 för att ”skydda den tyska minoritetsgruppen”. Tycker du att Hitler gjorde rätt? Är du idag glad för Hitlers invasion?
Citera
2022-10-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nåå...- det er kun os der skal se konflikten fra flere perspektiver.

Ja jaa - så ved vi da alle hvem der trækker sig sejrrigt ud af konflikten - det er den kyniske agressor som skider på andre mennesker, liv og ejendom.

Ja prøv med dine snedige psykologiske kneb, så går uhyrlighederne fra jeres side nemmere igennem - men nej det gør de ikke for vi hopper ikke på jeres limpind, og opgiver vores frihed, demokrati og suveræne stater.

Förlåt, jag kan ha missförstått din text, men jag skall försöka svara.

Alla har ansvar för sitt eget beteende, och ja det gäller även ryssarna såklart, att de lever under strikt censur och propaganda är kanske inte en tillräcklig ursäkt för att de inte kan se objektivt på konflikten.

Men vi i väst har bättre förutsättningar att kunna vara objektiva. Med det sagt så behöver vi inte ta Rysslands parti, jag hävdar absolut inte att de har rätt i att invadera Ukraina. Men kanske borde vi hanterat det annorlunda, och tagit Ryssland på mer allvar innan situationen eskalerade till krig.
Citera
2022-10-30, 10:32
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:

Mycket av detta kommer från medias löjligt uppenbart vinklade rapportering, där ”experter” som till exempel han ”Paasakiwi” eller vad han heter lägger värderande kommentarer som att ”ryska rekryter skickas till Ukraina för att dö”.
Men det verkar ju stämma.
Samtidigt säger Paasikivi att om rekryterna får ordentlig övning innan de sätts in, kommer de kunna utgöra ett allvarligt hot på fältet.
Tycker inte du det är en tillräcklig nyanserad analys av mobiliseringen?
Citat:
Vart är objektiviteten? Vart finns nyansering? Saknar vi svenskar förmågan att se på konflikten med två ögon?

Vilka två ögon pratar du om?
Ett öga ser Ukrainas rätt att försvara sig och vilka vara ett fritt tänkande land.
Det andra ögat ser Rysslands, Putins rätt att ta kontroll över sitt grannland och avkräva Ukraina rätten att tänka fritt.

Vad mer saknar du?
Citera
2022-10-30, 10:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag hade önskat mer av svensk media, då vi har en tradition av ett ganska öppet samhälle och en lång ”neutralitet”. Det är ledsamt att Sverige förändrats så.
Svensk media rapporterar så neutralt de kan. Eftersom Ryssland begår allvarliga övergrepp i Ukraina vill de inte ha journalister som rapporterar från deras sida. Ryssarna har också förbjudit att kalla kriget för ett krig, och det är klart att det är svårt för media att rapportera under de förutsättningarna.

Du har aldrig funderat på om det faktiskt ligger till på det sättet som media rapporterar?
Citera
2022-10-30, 10:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mycket intressant. Det råder inget tvivel om att minst en USV nådde hela vägen fram till en robot-fregatt:
https://twitter.com/geoconfirmed/status/1586460771625615360?s=46&t=MLoXyPm3sFPJvzAZAuFTig

Sedan är det alltid lika patetiskt när Kreml och dess propaganda-megafoner först gottar sig åt hur drönare slår ut civil infrastruktur i Ukraina, sedan beklagar sig över ”terrorist-attacker” på helt legitima militära mål.

Jag har sagt det förut: ryssarna har öppnat en Pandoras ask med sina attacker med lågpris-drönare på civila mål i Ukraina. Den typen av asymmetrisk krigföring är vad den nominellt underlägsna parten tar till, och mycket lite hindrar Ukraina att göra liknande attacker på ryska mål i framtiden.
Det är väl andra gången fregatten Amiral Makarov brinner och sjunker, första var väl i maj har jag för mig ...

Själv väntar jag på satellitbilder som väst som så gärna lägger ut för att visa sina bedrifter.

Sen har du väl rätt i att det inte kan kallas en terroristattack och att alla militära mål är tillåtna, även elnät som används för produktion av vapen och militärtransporter (det vet vi ifrån USA:s invasioner). Doneskt har ofta varit utan el och är nu utan vatten sedan månader pga Ukrainas attacker.
Citera
2022-10-30, 10:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag har svarat dig på det andra också, jag ville bara tillbakavisa det felaktiga påståendet.

Det kan hända att jag inte i alla lägen är objektiv, men jag försöker, det jag vill mest av allt är att konflikten skall ta slut, och måste jag välja en sida så ligger Ukraina närmast till hands. Det är såklart svårt att se rimligheten i Rysslands invasion, även om de ur sitt perspektiv har anledningar till sitt agerande.

Men som jag skrev i tidigare inlägg, väljer man en sida är det svårare att vara objektiv, det är snårigt, och särkilt när västperspektivet pressas ut så hårt i media och från regering, EU osv. Det är inte lätt att bilda sig en genuint egen åsikt.
Visst ska man se på konflikten med "nyktra ögon", annars kommer man inte förstå vad som sker och vad som bör göras.

Men att vara "neutral" när en part anfaller den andra är faktiskt snömos.

Även våldtäktsmän har såklart "anledningar till sitt agerande".
Och?
Ska vi låta bli att välja sida mellan förövaren och offret där också?
Senast redigerad av DikT 2022-10-30 kl. 10:39.
Citera
2022-10-30, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenfriFalafel
Dina länkar bekräftar ju min tes om inget annat.
Fransyskan fick ukrainskt presspass trots att hon rapporterat pro-ryskt från Donbas tidigare.
Dina länkar från den "fria" ryska sidan går till antingen Lancaster eller Phillips, två reportrar som rapporterat pro-ryskt i 10 år, och i Phillips fall dessutom varit anställd av rysk statsmedia.

Lyckas du hitta något reportage utfört från den ryska sidan under 2022, där reportern a) inte rapporterat pro-ryskt tidigare, b) inte varit anställd av rysk statsmedia?
Tror det blir svårt, men du får gärna försöka.

Kan du nämna någon annan i modern tid än Putin och Hitler, som är känd för att invadera sina grannländer?

Men jag har ju redan nämnt reportern från india today.
Detta är tidigaste reportaget från henne i ukrainskkontrollerat Lviv.
https://www.youtube.com/watch?v=2wnER3fiLeA
Och hon har alltså rapporterat från ryska sidan också.

Du påstår ungefär det att reportage från ryska sidan inte finns i västlig media eftersom journalister inte får komma dit. Jag ger exempel på motsatsen. Och du har ingen källa för påståendet att journalister inte får komma till ryska sidan. Och inget svar på varför man inte kan köpa in reportage om man nu inte lyckas få in en egen reporter.

Säga vad man vill, men detta långa reportage som intervjuar både pro-ukrainare och pro-ryssar i Kherson-regionen i somras. Inte fan ser de ut att vara tvingade till det. Och inte ser de ut att direkt längta efter ett Ukrainskt försök till återtagande av staden (som nu pågått ett tag):
https://www.youtube.com/watch?v=Hhk8r7noUQw
Man får titta lite bortom etiketten som någon satt dit alltså.
Citera
2022-10-30, 10:39
Medlem
Tvonds avatar
Ukraina verkar haft en synnerligen produktiv dag igår 950 Pissryssar ♻️ 54 IFV och 13 stridsvagnar, 16 Artilleripjäser förstörda plus en annat smått och gott, bra dagsverke
Citera
2022-10-30, 10:39
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Är det nån som vill betta på vilken stad som faller först, Sieverodonetsk eller Kherson?

Alla verkar tro på Kherson, men jag har en känsla av att Sieverodonetsk och Lysychansk faller före. Finns ingen anledning för Ukraina att gå in och rensa Kherson, den faller av sig själv eftersom ryssarna satt in malajerna där. Där blir det en svälta-räv-taktik.

Nej, jag tror att man riktar in offensiven mer mot Donbas nu när man kontrollerar vägen mellan Svatove och Kriminna.

Jag bettar som dig. Mer troligt att det kommer en plötslig kollaps i Sieverodonetsk.

Om vi antar att de ryska krigförbrytarna har förstärkt Kherson till 30.000-40.000 så kanske hälften ca 15.000-20.000 har som uppgift att ligga i andra/tredje linjen för att mörda de i första linjen som försöker retirera. Sådant stort manskap av mördarenheter har man nog inte Sieverodonetsk. I Kharkiv hade man definitivt inte det. Befälen flydde utan att säga något och sedan stack alla andra.

Sevärd video från Sieverodonetsk som postats av International Legion här om dagen (inspelad i juni). Något lång men mycket sevärd.

International Legion - Battle of Severodonetsk - 8 Hour Firefight (06/08/22)
https://www.youtube.com/watch?v=_AjnWfkEvV8

Edit: blev lurad av amerikanska sättet att skriva datum. Juni ska det givetvis vara.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2022-10-30 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in