2022-10-27, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Studsen från 2017-03-23, 11:34 länk
3. Jag vet inte vem B.Å är - kan någon PM:a mig hennes namn - om det är den enda person med BÅ som initialer jag känner från K-fors är det mer än intressant.
Pudelfrillan från 2022-08-05, 21:08 länk
B*rit Ågr*n (*=e) f. 1962.
Är det fortfarande mer än intressant?

Ja hon blev väl förhörd ett par gånger vad jag förstår, BÅ alltså.
Det var någon som sa att polisen till och med flög ner för att förhöra BÅ flera gånger.

Var det ett kärleksdrama mellan Mr P och BÅ?
PAB.

Mord är sällan komplicerade.
Men det är vad mördaren gör efteråt som kan komplicera det hela.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-10-27 kl. 15:26.
Citera
2022-10-27, 22:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Om mördaren bodde i området, borde hen inte ha tagit med sig cykeln ?
Eller så fick mördaren skjuts hem och kammade till sig först.
Eller så kom pojkvännen för tidigt och hämtade kvinnan på avtalad plats, då blev det för bråttom, så cykeln och kammen glömdes, högaffeln slängdes in i hagen och hämtades senare.

Det mest troliga är att damkammen hamnade på grusvägen i samband med överfallet.

I sådant fall talar mycket för att det var Eva's kam. Hon verkar ju även ha tappat anteckningsblocket.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-10-27 kl. 23:30.
Citera
2022-10-27, 23:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Den vanligaste damkammen på den tiden var den här mindre kammen som vem som helst kunde ha i bakfickan:

https://www.amazon.se/Triumph-Master-4208-95-Damkam-graumet/dp/B003UT9LPS

https://www.amazon.se/J%C3%A4neke-damkam-kolkamm-antistatisk-tandning/dp/B085CLGSSJ

Var och varannan person hade en sån här kam i bakfickan även killar/män.

Den här klassiska damkammen modell mindre var inget för pudelfrillor men Eva, Mr P och GN ägde nog en sån kam alla tre.

Anneli och Marpet1 hade väl långt hår på 80 talet?
Långt hår kräver en hårborste alt. en damkam modell större med längre taggar.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-10-27 kl. 23:33.
Citera
2022-10-28, 03:37
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det mest troliga är att damkammen hamnade på grusvägen i samband med överfallet.

I sådant fall talar mycket för att det var Eva's kam. Hon verkar ju även ha tappat anteckningsblocket.
Hon verkar ju även ha tappat anteckningsblocket.
Citat:
Den vanligaste damkammen på den tiden var den här mindre kammen som vem som helst kunde ha i bakfickan:

https://www.amazon.se/Triumph-Master-4208-95-Damkam-graumet/dp/B003UT9LPS

https://www.amazon.se/J%C3%A4neke-damkam-kolkamm-antistatisk-tandning/dp/B085CLGSSJ

Var och varannan person hade en sån här kam i bakfickan även killar/män.

Den här klassiska damkammen modell mindre var inget för pudelfrillor men Eva, Mr P och GN ägde nog en sån kam alla tre.

Anneli och Marpet1 hade väl långt hår på 80 talet?
Långt hår kräver en hårborste alt. en damkam modell större med längre taggar.
Amazon …

Du har fel angående men's comb och women's comb.

Visst kan både män och kvinnor använda likadana kammar, men skilj på äpplen och päron.

Vad har hänt med dig Pudelfrillan?

Sedan Joe Blow sög av dig beträffande ditt scenario från ingenstans om Mr P så har du blivit knäpp (knäppare än vanligt).

Pudelfrillan från 2022-09-10, 10:15 länk
Citat:
Vem vinner på att peka ut GN som är psykiskt sjuk...

Fick nyss ett scenario till mig från ingenstans som ingen tidigare tänkt på. Det här känns nästan mest logiskt, alla bitar faller plötsligt på plats. Även cykeln vid mordplatsen får sin förklaring. Svenska Fall för FBI hade kanske "delvis" rätt ang. cykeln trots allt, dvs att den kom från föräldrahemmet.

*Scenariot förklarar Mr P's "alla" påstådda samtal till föräldrahemmet. Visst, han ringde dit, det stämmer, men han ringde bara ETT samtal (och Eva svarade).

*Scenariot förklarar även hur Mr P kunde hitta Eva direkt när han stannade till med bilen vid mordplatsen på lördagen.

Kanske gick det till ungefär så här:

Mr P ville prata mer och "privat" med Eva efter att alla hade lämnat hans lägenhet. Han visste vilken tid BÅ och Eva åkte (ca. 22:45) och tajmade sen sitt samtal, dvs han ringde till föräldrahemmet direkt när Eva hade kommit innanför dörren.

Man stämmer möte nere vid grusparkeringen vid Långbackens början (för att prata om något).
Mr P är där på 3 min och ställer bilen längst in så den knappt syns från vägen. Eva tar cykeln ner för att möta upp Mr P (även Laban följer med).
Mr P och Eva är redan osams om något så tjafs uppstår direkt och Eva mördas.

OM Eva nu verkligen klev av i korsningen (obs vittnen saknas!) bör hon ha varit hemma strax före 23.
Eller var de DET HÄR som BÅ ljög om för att skydda Mr P!? Eva fick kanske skjuts hela vägen hem i det dåliga vädret?

I sådant fall var hon hemma redan 22:50!

Mr P ringer så fort Eva kommer innanför dörren och dom stämmer möte nere vid Långbacken redan vid kl 23! Eva tar cyklen ner med Laban. Nu stämmer även tidsramen och uppgiften att hundvittnet's hund reagerade på något vid kl 23:03.
Fick nyss ett scenario till mig från ingenstans som ingen tidigare tänkt på.
Pudelfrillan från 2022-09-10, 12:17 länk
Citat:
Det här kan vara en viktig detalj, kanske rent av avgörande för att GM lyckades komma undan.
Mordet blev ett mysterium, en gåta.

Om Eva mördades av Mr P enligt scenariot i mitt tidigare inlägg så behövde mördaren sen "skapa ett tillfälle", en tidslucka där Eva kunde mördas (för att själv komma undan). Det blir under en påstådd promenad hem som aldrig skedde.

Kan det vara så att BÅ omedvetet hjälpte Mr P genom att hävda att hon släppte av Eva i korsningen Limstagatan/ Herrgårdsvägen?
Kanske gjorde hon det i egenskap av vän, rent av "i god tro" om Mr P drog en snyftvals om att han annars skulle bli misstänkt? Slughet av GM som använde sig av manipulation/ övertalning?

Joe Blow från 2022-09-10, 14:10 länk
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Om du får med att Eva glömt sitt anteckningsblock hos Mr P och att det var något i den som förargade honom och som han ville prata med Eva om så kan det vara något. Varför skulle annars Eva ta med sig blocket ner till Långbackens början?
anteckningsblock
blocket
Pudelfrillan från 2022-09-10, 15:02 länk
Citat:
Bra att du har huvudet på skaft, jag hade inte en tanke på blocket.
Det kan mycket väl ha varit som du föreslog, dvs att Eva glömde kvar blocket. Mr P gick sen igenom det och hittade något som förargade honom (lindrigt formulerat) vilket blev triggern.

Mr P ringer Eva direkt, dom stämmer möte nere vid Långbackens början vid 23. Eva tar med sig Laban och rullar ner på cykeln för att möta upp. Mr P konfronterar Eva med Blocket, situationen spårar sen ur.

Blocket hittas dagen därpå av en granne vid ett av träden längs med grusvägen. Om det hamnade där under tumultet eller pga nattens höstoväder är okänt.
Det var Joe Blow:s huvud Pudelfrillan hade på sitt skaft.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-10-28 kl. 04:34.
Citera
2022-10-28, 10:03
Avslutad
Citat:

Men mycket talar ju för att själva damcykeln ägdes av en kvinna.
Den svarta väskan på pakethållaren kanske var någon form av mindre handväska, damväska.
Citera
2022-10-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawaiiharald
Lever alla som har nån anknytning till händelsen? Tänker vänner, familj och mer eller mindre misstänkta?

Tänker om någon insluter av livet kan ha delat med sig av något till en anhörig, försöker bara spekulera på hur man ska få fram ny information.

Jag har tidigare skrivit att man bör göra en rekonstruktion av händelsen, lägga upp den på nätet och be dom som har information litet som stort att en sista gång höra av sig. Tror man måste börja tänka om och göra det enklare för människor att dela med sig av vad dom hört, många drar nog sig att höra av sig till polisen.

Vad jag vet, lever de flesta personer som har diskuterats i tråden. Men säkert finns det personer som har förekommit i utredningen som nu är döda. Enligt tidigare uppgift från polisen är det en stor utredning, och många är förhörda.

Det tycks trots allt inkomma en del tips till polisen, vilket är positivt.

Ångermanland 2022-08-20: …”Trots att det gått så pass lång tid sedan Eva mördades inkommer fortfarande tips till polisen. Något som Ola Ehrenberg är tacksam över. Utredarna följer även det som skrivs online och hoppas på att en dag kunna lösa det… Det finns även tekniska spår. Jag tänker inte gå in på exakt vad, säger han”…Det är ett hemskt mord som vi arbetar med i vissa delar”…

Det går absolut att tipsa polisen anonymt om man vill det. Men givetvis är det allra bäst om en tipsare inte är anonym. Polisen kanske anser det nödvändigt att ställa en rad följdfrågor efter en tid, och det går ju inte om tipsaren är anonym. Men ett tips är alltid bättre än inget alls.

Det faktum att utredarna läser vad som skrivs online (om man nu fortfarande gör det??) gör att man inte ska underskatta den betydelsen. Det handlar även om att kunna läsa mellan raderna, vilket jag är övertygad att dom kan. Det finns alltid en möjlighet att torgföra sina idéer i tråden om man vill det.

Det finns företeelser att diskutera i tråden, även saker som inte har diskuterats tidigare. Dock är det i princip omöjligt att komma vidare. Det är så det är, tyvärr!

I artikeln i ”Ångermanland” nämns också; att det tar tid att få ordning på alla uppgifter som tidigare framkommit i utredningen. Förhoppningsvis kommer Kalla fall med tiden att gå ut mer offentligt och prata om fallet.

Man får hoppas att mordet tas upp i någon podd. Jag tror att mordet inte finns med i någon podd i dagsläget, men jag är inte säker. Däremot finns det en ljudbok av ”Annika Sohlander Cassel”.
Citera
2022-10-28, 13:14
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Man får hoppas att mordet tas upp i någon podd. Jag tror att mordet inte finns med i någon podd i dagsläget, men jag är inte säker. Däremot finns det en ljudbok av ”Annika Sohlander Cassel”.
Däremot finns det en ljudbok av ”Annika Sohlander Cassel”.
LÄNK
Vem mördade Eva?
Utgivningsdatum
Ljudbok: 21 november 2019
E-bok: 21 november 2019
https://www.storytel.com/se/sv/books/vem-mördade-eva-574329

Det går att Provlyssna.
Citera
2022-10-28, 16:33
Avslutad
Citat:
Däremot finns det en ljudbok av ”Annika Sohlander Cassel”.
LÄNK
Vem mördade Eva?
Utgivningsdatum
Ljudbok: 21 november 2019
E-bok: 21 november 2019
https://www.storytel.com/se/sv/books/vem-mördade-eva-574329

Det går att Provlyssna.

GNs tatuering är fortfarande intressant i sammanhanget.Kan man lista ut vilka han syftar på i sitt monogram?
PAB kan vara tre olika konstellationer.
Mr P och BÅ, PAB, P*r Arne+Ber*th.
Dom 3 kvinnorna: P*a, Annel*, Ber*th
BÅ finns med i båda alternativen.
Per Arne Brevbäraren.
GN såg/upptäckte vad PAB hade gjort med Eva.
Tatueringen 28 år efter mordet på Eva S.
Citera
2022-10-28, 20:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Hon verkar ju även ha tappat anteckningsblocket.
Amazon …

Du har fel angående men's comb och women's comb.

Visst kan både män och kvinnor använda likadana kammar, men skilj på äpplen och päron.

Vad har hänt med dig Pudelfrillan?

Sedan Joe Blow sög av dig beträffande ditt scenario från ingenstans om Mr P så har du blivit knäpp (knäppare än vanligt).

Pudelfrillan från 2022-09-10, 10:15 länk
Fick nyss ett scenario till mig från ingenstans som ingen tidigare tänkt på.
Pudelfrillan från 2022-09-10, 12:17 länk

Joe Blow från 2022-09-10, 14:10 länk
anteckningsblock
blocket
Pudelfrillan från 2022-09-10, 15:02 länk
Det var Joe Blow:s huvud Pudelfrillan hade på sitt skaft.

Menar du på fullt allvar att du tror det var en STOR I ÖGONFALLANDE DAMKAM som journalisten hittade vid Långbacken? Det var garanterat en damkam modell mindre som i mitt bildexempel eftersom t.o.m. polisen missade den. Även grannarna som åkte ner för att leta efter fler tillhörigheter (efter att mannen hittat Eva's block) missade uppenbarligen den lilla damkammen som låg på vägen.

Var och varannan människa hade en sån "damkam" på den tiden.

Sen kan du väl sluta med invektiven? Det blir så otrevligt. Jag har min åsikt och du har din. Du får tro vad du vill så tror jag vad jag vill, ok?
Citera
2022-10-28, 21:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men mycket talar ju för att själva damcykeln ägdes av en kvinna.
Den svarta väskan på pakethållaren kanske var någon form av mindre handväska, damväska.

Ja damcykeln ägdes förmodligen av en kvinna. Den som stod uppe vid föräldrahemmet tillhörde Eva's mor.

Om GN mördade Eva använde han antingen sin mors gamla damcykel eller Marina's.

Samma sak med Mr P. Han bodde i samma portuppgång som sin mor, vägg i vägg t.o.m.
Om han jagade efter Eva så tog han kanske morsans gamla damcykel?

Marpet cyklade knappast till Långbacken från Sprängsviken.
Citera
2022-10-28, 21:57
Avslutad
Citat:
Ja damcykeln ägdes förmodligen av en kvinna. Den som stod uppe vid föräldrahemmet tillhörde Eva's mor.

Om GN mördade Eva använde han antingen sin mors gamla damcykel eller Marina's.

Samma sak med Mr P. Han bodde i samma portuppgång som sin mor, vägg i vägg t.o.m.
Om han jagade efter Eva så tog han kanske morsans gamla damcykel?

Marpet cyklade knappast till Långbacken från Sprängsviken.

GN kom ju på det perfekta monogrammet, men då hade han ju även funderat i 28 år på det.
Oktober 2014 till September 1987 = 27 år och 1 Månad, 28e året.

PAB mördade EVA.
Varför var det just 3 bokstäver i hans monogram ?
Var det för att hans tatueringen syftade på Eva mordet.

Eva stavas just med 3 bokstäver precis som PAB.
Otroligt fyndigt.

Problemet är att lista ut monogrammet eftersom det kan vara alla som umgicks med Eva den sista kvällen. Eller så var det GN som mördade Eva och gjorde sin hälsning till Rosornas ö och PAB.
Citera
2022-10-28, 22:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
GN kom ju på det perfekta monogrammet, men då hade han ju även funderat i 28 år på det.
Oktober 2014 till September 1987 = 27 år och 1 Månad, 28e året.

PAB mördade EVA.
Varför var det just 3 bokstäver i hans monogram ?
Var det för att hans tatueringen syftade på Eva mordet.

Eva stavas just med 3 bokstäver precis som PAB.
Otroligt fyndigt.

Problemet är att lista ut monogrammet eftersom det kan vara alla som umgicks med Eva den sista kvällen. Eller så var det GN som mördade Eva och gjorde sin hälsning till Rosornas ö och PAB.

Det är omöjligt att förstå vad GN menar med det inlägget. Man kan grubbla tills det slår slint i skallen. Allt förblir spekulationer eftersom inget går att leda i bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in