Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-28, 10:01
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
För en globaliserad livsmedelsproduktion kommer uppvärmningen att verka destabiliserande på det hela taget.

Närdå?

Kan du inte läsa en enkel graf?
Spannmålsproduktionen har gått spikrakt uppåt sedan 60-talet.

Den där krisen ni ylar om sedan trettio år tillbaka skulle synts på spannmålsproduktionen för länge sedan.
Istället har den gått upp 342% sedan 1960.

Var är "krisen"?!?

Vet du ens vad ordet "kris" betyder?
Citera
2022-10-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vill man absorbera värmestrålning är en svart yta bättre än ens de bästa växthusgaser, men tror du att du kommit på något revolutionerande användningsområde så sätt igång och bli rik!

Fönster exempelvis? Man fyller mellanrummen mellan glasskivorna med någon riktigt potent och kraftfull växthusgas. Uppvärmningskostnaden på vintern lär väl sjunka till nästan ingenting?
Citera
2022-10-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Fönster exempelvis? Man fyller mellanrummen mellan glasskivorna med någon riktigt potent och kraftfull växthusgas. Uppvärmningskostnaden på vintern lär väl sjunka till nästan ingenting?
Vanligt fönsterglas är redan ogenomskinligt i de våglängderna. 1 cm växthusgas gör vare sig till eller ifrån.
Citera
2022-10-28, 12:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Närdå?

Kan du inte läsa en enkel graf?
Spannmålsproduktionen har gått spikrakt uppåt sedan 60-talet.

Den där krisen ni ylar om sedan trettio år tillbaka skulle synts på spannmålsproduktionen för länge sedan.
Istället har den gått upp 342% sedan 1960.

Var är "krisen"?!?

Vet du ens vad ordet "kris" betyder?

Du tänker på saken helt fel.

Om det börjar brinna i en grytlapp på diskbänken hemma, skriker du då på frun att sluta försöka släcka den eftersom grytlappen inte brann för en timme sen, eller för två timmar sen?

Nej, det gör du (förhoppningsvis) inte. Du har antagligen en erfarenhetsmässig förståelse för de potentiella konsekvenserna som grytlappen kan orsaka (att hela huset brinner ner) och du förstår hur angeläget det är att släcka den.

Att i en sån situation protestera mot släckningen med argumentet att den inte brann igår är otänkbart efterblivet i en sån situation, och din invändning här i tråden är faktiskt inte mycket annorlunda, det är bara att den brinnande grytlappen är mer abstrakt och komplex.
Citera
2022-10-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vanligt fönsterglas är redan ogenomskinligt i de våglängderna. 1 cm växthusgas gör vare sig till eller ifrån.

Tycker bara du har duckat en aning för MachDiamonds fråga om experiment som visar att växthusgaser kan användas för att värma upp saker.

Så därför tänkte jag lite på detta med (den påstådda) skillnaden mellan olika växthusgaser. Vissa ska alltså vara hundratals eller tusentals gånger mer "potenta" än andra. DET om något borde väl vara lätt att testa, om man förutsätter att det motsvarar nåt som verkligen sker i verklighet?

Som jag tänker mig det hela: Man värmer alltså först upp nånting med en svag växthusgas. Sen byter man till de riktigt starka sakerna. Och oj oj oj, nu blev det hett! Eller? Känner du till någon sådant experiment?

Och om det inte finns ett sådant experiment...vad är då innebörden av snacket om "stark", "potent" växthusgas? Betyder det nånting alls?
Citera
2022-10-28, 17:30
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Här är statistik på spannmålsskördarna sedan 1961:

https://ourworldindata.org/grapher/cereal-production?tab=chart&time=1961..latest&country=~OW ID_WRL

Vad var det för problem du pratade om?!?

Du har blivit blåst...

Nåja. Vad tror min herre händer med nivån i världshaven när isen utsätts för för värme? Vad tror min herre händer med vattenmättade odlingsmarker som ett resultat av ökad nederbörd?

Kram
Humbug
Citera
2022-10-28, 18:09
Medlem
Citat:
Tycker bara du har duckat en aning för MachDiamonds fråga om experiment som visar att växthusgaser kan användas för att värma upp saker.
Solen värmer. Växthusgaser hindrar avkylning.
Citat:
Och om det inte finns ett sådant experiment...vad är då innebörden av snacket om "stark", "potent" växthusgas? Betyder det nånting alls?
Det betyder att de är bättre på att absorbera IR, eller att de absorberar IR i frekvenser som andra gaser inte gör. Att metan klassas som starkare växthusgas beror t ex på att det finns mycket mindre av den i atmosfären än det finns CO2 så varje extra molekyl gör mer skillnad.
Citera
2022-10-28, 18:13
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Du tänker på saken helt fel.

Om det börjar brinna i en grytlapp på diskbänken hemma, skriker du då på frun att sluta försöka släcka den eftersom grytlappen inte brann för en timme sen, eller för två timmar sen?

Nej, det gör du (förhoppningsvis) inte. Du har antagligen en erfarenhetsmässig förståelse för de potentiella konsekvenserna som grytlappen kan orsaka (att hela huset brinner ner) och du förstår hur angeläget det är att släcka den.

Att i en sån situation protestera mot släckningen med argumentet att den inte brann igår är otänkbart efterblivet i en sån situation, och din invändning här i tråden är faktiskt inte mycket annorlunda, det är bara att den brinnande grytlappen är mer abstrakt och komplex.

Trams.

Skördarna slår rekord varje år och tillgången till protein per capita pekar även den spikrakt uppåt.

Ingen "kris" förutom i rubriker och på SVT.
Citera
2022-10-28, 18:35
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Trams.

Skördarna slår rekord varje år och tillgången till protein per capita pekar även den spikrakt uppåt.

Ingen "kris" förutom i rubriker och på SVT.

Du utelämnade ett för sammanhanget inte oväsentligt segment: forskarna och vetenskapen.

Så det du menar är: "ingen kris förutom i rubriker och på SVT... och enligt forskarna och vetenskapen".
Citera
2022-10-28, 18:44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Så därför tänkte jag lite på detta med (den påstådda) skillnaden mellan olika växthusgaser. Vissa ska alltså vara hundratals eller tusentals gånger mer "potenta" än andra. DET om något borde väl vara lätt att testa, om man förutsätter att det motsvarar nåt som verkligen sker i verklighet?

Som jag tänker mig det hela: Man värmer alltså först upp nånting med en svag växthusgas. Sen byter man till de riktigt starka sakerna. Och oj oj oj, nu blev det hett! Eller? Känner du till någon sådant experiment?

Jag postade häromdagen en länk som beskrev de första experiment som visade gasers ljusbrytande egenskaper, vilka gjordes i mitten av 1800-talet. Men jag gjorde också ett påstående om MD, så jag tror att mitt inlägg raderades av den anledningen. Hur som helst har den sortens experimentell grundforskning gjorts för länge sen.

Citat:
The warming effect of sunlight on different gases was examined in 1856 by Eunice Newton Foote, who described her experiments using glass tubes exposed to sunlight. The warming effect of the sun was greater for compressed air than for an evacuated tube and greater for moist air than dry air. "Thirdly, the highest effect of the sun's rays I have found to be in carbonic acid gas." (carbon dioxide) She continued: "An atmosphere of that gas would give to our earth a high temperature; and if, as some suppose, at one period of its history, the air had mixed with it a larger proportion than at present, an increased temperature from its action, as well as from an increased weight, must have necessarily resulted." Her work was presented by Prof. Joseph Henry at the American Association for the Advancement of Science meeting in August 1856 and described as a brief note written by then journalist David Ames Wells; her paper was published later that year in the American Journal of Science and Arts. Few noticed the paper and it was only rediscovered in the 21st century,[21][22][23][24]

John Tyndall took Fourier's work one step further in 1859 when he built an apparatus to investigate the absorption of infrared radiation in different gases. He found that water vapor, hydrocarbons like methane (CH4), and carbon dioxide (CO2) strongly block the radiation. He understood that without these gases the planet would rapidly freeze.[25][26]

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_climate_change_science#Paleo-climate_change_and_theories_of_its_causes,_19th_ce ntury
Citera
2022-10-28, 18:47
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Du utelämnade ett för sammanhanget inte oväsentligt segment: forskarna och vetenskapen.

Så det du menar är: "ingen kris förutom i rubriker och på SVT... och enligt forskarna och vetenskapen".

Ordet klimatkris nämns inte någonstans i IPCC:s rapport för policymakers.

Motbevisa mig gärna.
Citera
2022-10-28, 18:50
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Nåja. Vad tror min herre händer med nivån i världshaven när isen utsätts för för värme? Vad tror min herre händer med vattenmättade odlingsmarker som ett resultat av ökad nederbörd?

Kram
Humbug

Jag undviker att spekulera.
Statistiken talar sitt tydliga språk.

Någon "kris" är det inte ens i närheten av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in