Citat:
Jag tror det är omöjligt minska konsumtionen av fossila bränslen och andra temperaturdrivande effekter skapat av människan. Den omöjliga ekvationen är människor från U-länder som flyttar till I-länder. Något som ökat under hela 2000-talet. Den ökning i klimatavtryck detta ger, när de får betydligt mer ekonomiska resurser och möjlighet konsumera betydligt större mängd materiella saker och energi, kan inte kompenseras på något nämnvärt sätt. Inte minst alla flygresor de företar till-från sina hemregioner och besök de får. Därigenom är jag väldigt pessimistisk, om det nu finns någon sanning i klimatförändringar drivna av människan. Jag förespråkar inget stopp i denna ut/invandring men om man ska ta med alla parametrar bör man faktiskt ha med detta som en negativ parameter i klimatfrågor.
Självklart, men det är bara en av många.
En gissning är att total befolkningsökning och en önskan om ett materiellt rikare liv är de viktigaste faktorerna. Migrationen kan man se som en delmängd av det senare.
Vi har stor anledning till att vara pessimistiska då inget tyder på att utvecklingen har bytt riktning. Kanske kan man jämföra med den delade notan där den egna maten och drycken drunknar i det som de andra beställer, vilket kan leda till att man beställer en dyrare rätt och mer drycker.
Den andra sidan av det myntet är att inse att vi har ett kollektivt ansvar, men det är lätt att säga för oss. Många i Afrika och Asien vill förstås ha ett lika bra liv som i Europa, och som jag tror kommer co2-avtrycken att öka i dessa länder, och absolut inte minska.