2022-10-28, 04:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Om SE använt vapensamlarens vapen utan att denne varit införstådd att det var hans vapen som användes. Möjligen då har SE en Hålhake så inte vapensamlaren berättar vidare. Se förväntade sig att bli upphöjd av Vapensamlaren, det blev tvärtom och deras relation gick i stöpet.

Det är ju sant förstås. Då kan SE faktiskt ha berättat för dem båda, och ingen (vapensamlaren eller brodern) vågade därför föra detta vidare till PU, de båda hade sina orsaker. Spekulation förstås, men att ingen av dessa valde att berätta, berodde ju på att de bägge hade vansinnigt mycket att förlora, till skillnad mot "buset" som lockades av Thure Nässén (och hans undersåtar) att erkänna och fabricera ditten och datten mot Christer Pettersson. Så tänker jag.
Citera
2022-10-28, 07:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det kräver dock en del:
- SE bör nog ha stämplat närmare 23:19:00 än 23:19:59
- Inte talat med väktarna eller endast växlat några ord.
- Väktarna har fel om att SE sagt sig vara på väg till Tunnelbanan eftersom SE här svängde norrut. (Alternativt att SE fått syn på makarna Palme norröver, men det är kanske osannolikt?)
- Att Fauzzi, som vi tänkte innan, varit så inne i sina lurar att han inte såg en person längre fram som gjorde en U-sväng.
- ... kanske finns fler saker som vara "uppfyllda"?

Korrekt.

För att det ska hålla behöver man att SE stämplar ut närmare 23:19 än 23:20. Samtalet med väktarna behöver också vara kort. Men det är inte jättelångt han behöver gå från 44an för att passera Palme.
Nu har jag inte det exakta avståndet till Sari, men det kan inte röra sig om ett längre avstånd.

SE ligger ju lite före i tiden än NF i det upplägget så det behöver inte röra sig om en "U-sväng" som NF borde se.
Ponera att SE kommer gående och ser att det är paret Palme som står vid skyltfönstret. Han stannar till en bit bort. När paret sedan fortsätter sin promenad söderut börjar han gå efter. NF ser ju aldrig paret stå stilla. Han ser ju bara dem gåendes med en man bakom sig.

Alternativet att SE ska se paret komma direkt när han kommer ut ur porten (eller se dem inifrån Skandia) känns mer krångligt för mig. Då behöver han "smyga sig in" i sammanhanget utan att AB märker något. AB uppfattar ju det som ett sällskap på 3 ganska direkt efter att han har "övergett" sina vänner. Och han borde ju ha sett SE komma ut ur porten om hans uppgifter stämmer att han aldrig befann sig längre norrut än 44an.
Och enligt det upplägget kan inte SE vara Tensonmannen.

Nu är självklart rubbet 100% spekulativt från mitt håll, men första upplägget känns mer "cleant" och minst krångligt.

När säger väktarna att SE säger sig vara på väg till tåget?
Vad är den exakta formuleringen?
Citera
2022-10-28, 07:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Då kan man ju tänka, vilka av SE bekanta litade han mest på, vilka ansåg han sig få mest ut av att berätta om vapnet och dådet, för att pensla på sin respekt för omgivning och omvärld? Jag ser två solklara alternativ, efter att ha läst utredningen med vänner/bekanta/kollegor och TP bok.

1. Vapensamlaren. Inte omöjligt att han skulle bli imponerad av SE insats, glädjas åt hans infall. Men här är ju risken överhängande att Vapensamlaren skulle tala med flera ur bridgegänget och andra i området han hade nära kontakt. Det var en risk, det måste SE ha förstått. Och flera skulle sannolikt inte heller tro honom, SE var ju en feg liten lustigkurre bara, Några i sällskapet skulle sannolikt fördöma dådet, ta SE på allvar, själva blivit rädda för att bli inblandad med polisen. Men de utgick så klart ifrån att gm skulle åka fast, och då skulle de få åka in på förhör, och rykten uppstå, men några av dessa hade sannolikt kontakter hos polisledning, skulle försöka styra in dem på SE och berätta. Då skulle SE hämtats med blåljus tämligen snabbt.

2. Brodern Per. Trots att deras var knackig i perioder genom åren, så var nog broder och modern de som stod honom närmast. Att visa upp vapnet för brodern, berätta hur det gick till, skulle nog få SE att "stiga i graderna" hos honom, tänkte han. SE var ju både enligt sig (men kanske främst) sig själv den misslyckade i familjen. En person som ofta frågade både brodern och modern om pengar, osv. Kan tyckte (och trodde) SE att de två bröderna nu äntligen var jämbördiga, att brodern rent av blev stolt över SE? Och nog antog antog han att brodern aldrig skulle tjalla till polisen, det skulle ju vanära familjen å det grövsta, för alltid. Så brodern var nog ett bättre val, han skulle hålla tyst. Han hade oerhört mycket att förlora om skandalen kom fram, mest ekonomist men även umgänge och kollegor.

Personligen tror jag brodern (och i förläggningen även modern) var de två som visste om sanningen gällande SE, om han var gm. Antagligen stannade det är, både är döda nu. Vapnet lär aldrig hittas. En makaber gissning, i denna tes, är att brodern valde avsluta sitt liv i förväg, då han fått veta att Polis och privatspanare (på allvar) var SE på spåret. Han räddade säkert det han kunde, kring sina företag och ekonomi, för familjens skull. Men att bli uthängd som bror till OP mördare, orkade han inte genomleva.

Det är min teori kring detta.

Möjligt. Om han nu inte höll det helt för sig själv.

Tänkte på ifall någon vän eller släkting sett något, ett hölster, ammunition eller andra spår av vapeninnehav. Hade varit intressant att ögna igenom de fotoalbum som nämns.

Lite magnetfiske vid den där sjön i Hedemora hade varit spännande med. Om nu inte pickadollen ligger i havet ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-10-28 kl. 07:36.
Citera
2022-10-28, 08:30
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är faktiskt så att eftersom det blir tajt för Engström med utstämplingstiden så blir det ju nästan så att han faktiskt kommer ut i en bra tid för paret Palme...
Kan han se paret Palme när han kommer ut och går mot dom först kanske säger Godkväll Olof och får ett snäsigt svar tillbaka...
Engström blir kränkt och vänder på klacken

Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Den enda ledtråden är att LP säger att OP blir hindrad av nått och kommer senare fram till Sari.
Men som du skriver så i fallet om det skett senare. Måste LP invanda tunnelseende gjort att hon missat det. Jäkla lättkränkt om det endast är ett avisande.
Jag tänker mig nån replikväxling vid Sari som kan fått igång SE mer.

Det är bara i fantasin och ett önsketänkande när Engström ska hinna med allt ni "anhängare" pådyvlar honom.

Varför skulle OP kränka honom. Vad jag förstår kunde OP ta vanliga människor på bra sätt. Varför skulle LP inte minnas ett möte med Engström vid ex. Sari. Häpnadsväckande hur fantasi och önsketänkande utan vidare övertrumfar logik och förnuft när man vill skapa en mördare.

Finns för övrigt ingenting som ger stöd för att Engström gick norrut. Ingenting.
Senast redigerad av niokilometer 2022-10-28 kl. 08:52.
Citera
2022-10-28, 09:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En fråga:

Brukar ni känna igen folk när de går förbi, påpälsade, kl. 23:00, på kvällen, genom ett fönster?

Finns det någon bild från receptionen och ut, så man kan bedöma hur god sikten var?
Det borde inte ha varit svårt att känna igen Olof och Lisbeth, särskilt inte om han hade sett dem tidigare under kvällen och visste hur de var klädda. Holmér skriver: "Olof har svart ytterrock och en stor ryssmössa. Lisbet bär en brun mockapäls. Det går inte att ta miste på dem".

Jag har letat men inte lyckats hitta några bilder som visar hur utsikten mot gatan kan ha varit från receptionen, och jag har inte ens klart för mig riktigt var receptionen låg i förhållande till Sveavägen. Men jag skulle kunna tänka mig att de hade skyltfönster ut mot gatan, och att väktarna satt så att de hade uppsikt över om det rörde sig någon där utanför. T.ex. nämns det väl någonstans att de såg SE när han bankade på dörren och ville bli insläppt. Och om de mot förmodan inte hade uppsikt över området utanför entrén så kanske det området täcktes av övervakningskamerorna. Kanske SE rentav råkade se i en av monitorerna som fanns i receptionen att Olof och Lisbeth kom gående utanför?

I aprilförhöret svarar dock SE nekande på frågan om han hade sett någonting t.ex. genom fönstret, och enligt Roland Bergström var han tydlig med att han inte stannade till någonting i receptionen på vägen ut:
Och då sade jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting? Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det påstår han att han inte gjort.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf
Går det kanske att se på planritningen var receptionen låg i förhållande till Sveavägen, och kanske någon fasadritning eller något foto utifrån som visar hur fönstren ut mot gatan var placerade?
Senast redigerad av Draifos 2022-10-28 kl. 10:35.
Citera
2022-10-28, 09:57
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det borde inte ha varit svårt att känna igen Olof och Lisbeth, särskilt inte om han hade sett dem tidigare under kvällen och visste hur de var klädda. Holmér skriver: "Olof har svart ytterrock och en stor ryssmössa. Lisbet bär en brun mockapäls. Det går inte att ta miste på dem".

Jag har letat men inte lyckats hitta några bilder som visar hur utsikten mot gatan kan ha varit från receptionen, och jag har inte ens klart för mig riktigt var receptionen låg i förhållande till Sveavägen. Men jag skulle kunna tänka mig att de hade skyltfönster ut mot gatan, och att väktarna satt så att de hade uppsikt över om det rörde sig någon där utanför. T.ex. nämns det väl någonstans att de såg SE när han bankade på dörren och ville bli insläppt. Och om de mot förmodan inte hade uppsikt över området utanför entrén så kanske det området täcktes av övervakningskamerorna. Kanske SE rentav råkade se i en av monitorerna som fanns i receptionen att Olof och Lisbeth kom gående utanför?

I aprilförhöret svarar dock SE nekande på frågan om han hade sett någonting t.ex. genom fönstret, och enligt Roland Bergström var han tydlig med att han (tvärtemot väktarnas uppgifter) inte stannade till någonting i receptionen på vägen ut:
Och då sade jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting? Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det påstår han att han inte gjort.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf
Går det kanske att se på planritningen var receptionen låg i förhållande till Sveavägen, och kanske någon fasadritning eller något foto utifrån som visar hur fönstren ut mot gatan var placerade?

De flesta känner till att är man i ett ljust rum och tittar ut i kvällsmörker genom ett fönster så ser man ingenting.
Citera
2022-10-28, 10:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
De flesta känner till att är man i ett ljust rum och tittar ut i kvällsmörker genom ett fönster så ser man ingenting.
Om det var skyltfönster med något utställt/upplyst material (och mer dämpad belysning inne i lokalen) så var det väl snarare tvärtom här. Jämför med t.ex. bilderna på Dekorimabutiken. Omöjligt att se utifrån om det var någon inne i butiken, men lätt för den som ev. fanns därinne att se vad som händer ute på gatan.
Senast redigerad av Draifos 2022-10-28 kl. 10:02.
Citera
2022-10-28, 10:08
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om det var skyltfönster med något utställt/upplyst material (och mer dämpad belysning inne i lokalen) så var det väl snarare tvärtom här. Jämför med t.ex. bilderna på Dekorimabutiken. Omöjligt att se utifrån om det var någon inne i butiken, men lätt för den som ev. fanns därinne att se vad som händer ute på gatan.

Varför jämföra med Dekorima. Pratar vi inte om Skandia? En upplyst reception och bilder som visar mörkt utanför gör det närmast omöjligt att se ut.
Citera
2022-10-28, 10:44
Medlem
Roerligs avatar
Angående vänster- eller högersväng utanför Skandia.

Väktare HO uppger i förhör 12/6 1986

"Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer på Centralen kvart i tolv."

Tåget avgår 23.48.

Det finns ingen känd anledning för SE att ta höger utanför S44. Och har han gjort det har han alltså på förhand ljugit för väktaren.

Att SE svänger vänster stämmer med

-det han själv uppger
-det han på förhand uppger till väktaren
-det han säger till sin fru
-det han brukar göra vid kvällsjobb enligt sin fru
-tiden han lämnar Skandia för att hinna med sista tåget hem.
Citera
2022-10-28, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är bara i fantasin och ett önsketänkande när Engström ska hinna med allt ni "anhängare" pådyvlar honom.

Varför skulle OP kränka honom. Vad jag förstår kunde OP ta vanliga människor på bra sätt. Varför skulle LP inte minnas ett möte med Engström vid ex. Sari. Häpnadsväckande hur fantasi och önsketänkande utan vidare övertrumfar logik och förnuft när man vill skapa en mördare.

Finns för övrigt ingenting som ger stöd för att Engström gick norrut. Ingenting.
Det finns inget som tyder på att SE ochLP hade något samtal heller. Fast det tror du ju ändå, trots att det helt saknar stöd bland andra vittnen och tom saknar stöd i LPs utsagor .
Det är svårt för oss att veta åt vilket håll SE gick när han kom ut på gatan ,vi har ju egentligen inga uppgifter kring det förutom det han själv säger och hans egen berättelse vet vi ju till stora delar inte stämmer
Citera
2022-10-28, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
När det där kommer upp brukar jag inte kunna avhålla mig från att nämna följande i relation till SE som MP nämner:

”boxarblick”, ”bufflig utan att vara sjaskig”, ”italiensk gangster”

(det sista är senare)
Längden stämmer och stål bågade glasögon. Kroppsbyggnad etc och om jag minns rätt även huvudbonaden.
Citera
2022-10-28, 11:08
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det finns inget som tyder på att SE ochLP hade något samtal heller. Fast det tror du ju ändå, trots att det helt saknar stöd bland andra vittnen och tom saknar stöd i LPs utsagor .
Det är svårt för oss att veta åt vilket håll SE gick när han kom ut på gatan ,vi har ju egentligen inga uppgifter kring det förutom det han själv säger och hans egen berättelse vet vi ju till stora delar inte stämmer

Samtalet mellan Engström och LP har iaf stöd i vad som sägs i förhör redan dagen efter. Det anhängare hittar på är just bara fantasi och önsketänkande. Finns inget stöd någonstans att ex. Engström skulle vara vid Sari och bli kränkt. Faktiskt bara ren fantasi. Samma sak att han skulle gå norrut. (se roerlig:s inlägg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in