2022-10-27, 00:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den här tråden verkar nu ha delat upp sig i två helt olika inriktningar eller ämnen. Den ena aktuella frågeställningen verkar vara ungefär "om det nu var SE som sköt Palme, hur gick det här i så fall till", och här skulle jag då särskilt vilja rekommendera att läsa HermanSermans inlägg det senaste dygnet om hur SE kan ha fått syn på makarna Palme genom Skandiareceptionens skyltfönster när han står och pratar med väktarna. Den andra frågan som fortfarande verkar återstå att reda ut är den om huruvida det skall ha varit just SE eller kanske i själva verket någon helt annan som sköt Palme, och här tror jag att det sk. "Röda Kors-brevet" möjligen skulle kunna ge viss vägledning.

En fråga:

Brukar ni känna igen folk när de går förbi, påpälsade, kl. 23:00, på kvällen, genom ett fönster?

Finns det någon bild från receptionen och ut, så man kan bedöma hur god sikten var?

En till fråga:

Du nämner gång på gång det här "Röda Kors-brevet". Har du en länk till det? Eller är det en myt?

Finns det någon form av källa som bekräftar brevet?
Citera
2022-10-27, 09:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Ja, jag har läst rekonstruktionen och förhören, osv.

Han ser alltså LOP tämligen nära Skandias entré, ett antal meter. SE har precis kommit ut när NF iakttar honom och LOP. Inte särskilt nära Dekorima.

edit: detta är alltså i scenariot om/när SE ser LOP inifrån reception på Skandia, direkt när han ser dem, beger han sig ut på trottoaren, slår dem följe.

Men visst, alternativen är ju många. Jag försökte bara finna ett par fungerande scenarier där SE är utanför Grand strax efter 23, avbröt, återvände till jobbet, stämplade ut, pratade med väktarna och ser LOP genom fönstren via entrén och skyltfönstren.

Bara så att jag förstår upplägget korrekt.

Du menar att Tensonmannen är SE och att han började "förfölja" paret Palme först efter att de har passerat port 44?

Jag antar att den hypoteses bygger på att NF misstar sig ganska rejält gällande var han befann sig när han gjorde sin observation?

3 mars stipulerar han att han själv befinner sig utanför port 44 när han ser paret Palme ca 20 bort (utanför La Carterie). Och han hinner ju gå 10 meter till innan de passerar varandra. Och då ser han mannen (som är för gammal för att vara säkerhetsvakt) med den blåa jackan ca 10 meter bakom dem. Antar att enligt NF befinner då sig den mannen ungefär utanför La Carterie. NF minns det också som att han själv passerar La Carterie direkt efter att paret Palme och "mannen" har passerat honom.
Han nämner ju den "arbetande mannen" därinne.

Nu pratar vi om ca 20 meter och självklart är det möjligt att NF misstar sig (det har ju passerat 3 dagar när han blir hörd också), men det irriterar mig när man behöver göra antagandet att ett vittne har misstagit sig för att få ihop sin hypotes

Även om upplägget är möjligt blir det ju knepigt att bygga något när grunden vilar på felaktigheter hos ett vittne.

Kanske jag som är "petig"
Citera
2022-10-27, 09:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Du menar att Tensonmannen är SE och att han började "förfölja" paret Palme först efter att de har passerat port 44?

Jag antar att den hypoteses bygger på att NF misstar sig ganska rejält gällande var han befann sig när han gjorde sin observation?

3 mars stipulerar han att han själv befinner sig utanför port 44 när han ser paret Palme ca 20 bort (utanför La Carterie). Och han hinner ju gå 10 meter till innan de passerar varandra. Och då ser han mannen (som är för gammal för att vara säkerhetsvakt) med den blåa jackan ca 10 meter bakom dem. Antar att enligt NF befinner då sig den mannen ungefär utanför La Carterie. NF minns det också som att han själv passerar La Carterie direkt efter att paret Palme och "mannen" har passerat honom.

Nu pratar vi om ca 20 meter och självklart är det möjligt att NF misstar sig (det har ju passerat 3 dagar när han blir hörd också), men det irriterar mig när man behöver göra antagandet att ett vittne har misstagit sig för att få ihop sin hypotes

Även om upplägget är möjligt blir det ju knepigt att bygga något när grunden vilar på felaktigheter hos ett vittne.

Ja, det är inte helt enkelt när man inte har andra vittnesuppgifter till stöd.
Flera vittnen som bevittnat samma händelse.

Lite liknande är det ju med IM's väntande GM som han är ensam om.
Är det AB han iakttar, så misstar även han AB för GM och reagerar inte över skillnaden när personen skjuter och sedan lämnar platsen.

I fallet IM kanske det är enklare att tänka sig att han missuppfattat det hela utifrån att vi har vittnesmål en liten stund innan som inte ger stöd för en väntande GM?
Citera
2022-10-27, 09:23
Avstängd
Citat:

Ha ha, nej du är inte petig! Ingen fara på taket alls, tvärtom!

Alltså, detta är ju ett alternativ, en alternativ teori med SE som gm, där han sett LOP redan utanför Grand typ 23:05-07, blivit sedd av AK/MS vid dörrarna när han spejande in i vestibulen, fick strax efterpå magkänsla kring att han missbedömt tiden för filmens slut, eftersom flickorna var ensama i vänthallen, och att det var dött därinne efter att de avlägsnat sig, därför avbyter han och återvänder till jobbet. Alternativt, att han sett LOP komma ut ifrån bion, börjat samtala med MP, men ser en man vid skyltfönstret, blir distraherad, när han sedan ser LOP gå iväg med samme man efter sig, ser han det som kört, återvänder till jobbet. Ett alternativ, kan givetvis vara att SE ingick i (säg) SB som hade på uppdrag att släcka OP efter bion, SE kan ha trott att mannen vid skyltfönstret skulle göra det (även om SE inte visste mannens identitet), han återvände därför till Skandia, tyckte det var skönt att "han slapp". Dock blir han väldigt förvånad när han ser LOP passera Skandias entré, inser att mannen antagligen inte fått chansen, eller fått kalla fötter, då går han ut på gatan.

Jag är medveten om, att NF vittnesmål är "ett visst hinder" för denna teori, men tänker även att han kan ha varit nervös under förhören/vallningen, pekat ut eller sagt aningen fel, varit stressad, förhörsledaren ställer ledande frågor, är själv stressad, kanske har NF språkförbistringar som gör att polisen tolkar honom fel (korvgubben LN är ju ett typexempel kring detta), och vice versa, lätt hänt, ingen skuld på någon. NF kan ha uppfattat vissa av frågorna lite fel, och placerat sig någon meter fel. Det gjordes heller inte särskilt många förhör med NF, vilket är konstigt av många anledningar. Jag håller som sagt dörren öppet för detta, och SE kan alltså med lätthet ha hamnat 10-15 meter bakom LOP redan när han klev ut på Sveavägen. Vapnet var ju redan "skjutklart", han behövde bara hålla en liten högre takt än LOP, som ju gick i simpel promenadtakt, han ökar takten efter Göta Banken, gär jämte dem när Björkman lyfter blicken, ser trion som ett sällskap.

Som sagt, en teori bara, inget jag vill hugga i sten. Min favorithypotes är fortfarande att han vek höger/norrut när han kom ut på Sveavägen, såg LOP intill Sari.
Citera
2022-10-27, 09:27
Avstängd
För övrigt har ju alla vittnen till MOP något gemensamt, alla minns någonting som inte stämmer, är fel. Alla. Det står ganska klart, om man lusläser samtliga vittnen, och jämför dem med varandra. Finns inga vittnesmål som stämmer till hundra med varandra. Då blir frågan vilket/vilka vittne man ska lägga störst tonvikt på som "minns mest fel".

Viktigt att komma ihåg.

Edit: för övrigt är det ju ingen nyhet, att NF uppgifter går isär, eller återberättas fel/slarvigt av polisen. Många frågetecken finns, som sagt kvar kring NF, vilket jag tagit upp flertalet ggr på slutet. Därför bör man givetvis vara öppen för hypotesen jag nyss angivit, allt annat är intellektuellt ohederligt, anser jag.
Senast redigerad av HermanSerman 2022-10-27 kl. 09:29.
Citera
2022-10-27, 09:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är inte helt enkelt när man inte har andra vittnesuppgifter till stöd.
Flera vittnen som bevittnat samma händelse.

Lite liknande är det ju med IM's väntande GM som han är ensam om.
Är det AB han iakttar, så misstar även han AB för GM och reagerar inte över skillnaden när personen skjuter och sedan lämnar platsen.

I fallet IM kanske det är enklare att tänka sig att han missuppfattat det hela utifrån att vi har vittnesmål en liten stund innan som inte ger stöd för en väntande GM?

Ja det är inte lätt

Gällande IM är min slutsats iaf att det är AB han ser.
Ingen annan (inklusive AB) ser någon väntande GM.
Och att AB är borta efter smällen (enligt IM) förklaras ju att han har "kastat sig in" i Dekorima porten.
Citera
2022-10-27, 09:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ha ha, nej du är inte petig! Ingen fara på taket alls, tvärtom!

Alltså, detta är ju ett alternativ, en alternativ teori med SE som gm, där han sett LOP redan utanför Grand typ 23:05-07, blivit sedd av AK/MS vid dörrarna när han spejande in i vestibulen, fick strax efterpå magkänsla kring att han missbedömt tiden för filmens slut, eftersom flickorna var ensama i vänthallen, och att det var dött därinne efter att de avlägsnat sig, därför avbyter han och återvänder till jobbet. Alternativt, att han sett LOP komma ut ifrån bion, börjat samtala med MP, men ser en man vid skyltfönstret, blir distraherad, när han sedan ser LOP gå iväg med samme man efter sig, ser han det som kört, återvänder till jobbet. Ett alternativ, kan givetvis vara att SE ingick i (säg) SB som hade på uppdrag att släcka OP efter bion, SE kan ha trott att mannen vid skyltfönstret skulle göra det (även om SE inte visste mannens identitet), han återvände därför till Skandia, tyckte det var skönt att "han slapp". Dock blir han väldigt förvånad när han ser LOP passera Skandias entré, inser att mannen antagligen inte fått chansen, eller fått kalla fötter, då går han ut på gatan.

Jag är medveten om, att NF vittnesmål är "ett visst hinder" för denna teori, men tänker även att han kan ha varit nervös under förhören/vallningen, pekat ut eller sagt aningen fel, varit stressad, förhörsledaren ställer ledande frågor, är själv stressad, kanske har NF språkförbistringar som gör att polisen tolkar honom fel (korvgubben LN är ju ett typexempel kring detta), och vice versa, lätt hänt, ingen skuld på någon. NF kan ha uppfattat vissa av frågorna lite fel, och placerat sig någon meter fel. Det gjordes heller inte särskilt många förhör med NF, vilket är konstigt av många anledningar. Jag håller som sagt dörren öppet för detta, och SE kan alltså med lätthet ha hamnat 10-15 meter bakom LOP redan när han klev ut på Sveavägen. Vapnet var ju redan "skjutklart", han behövde bara hålla en liten högre takt än LOP, som ju gick i simpel promenadtakt, han ökar takten efter Göta Banken, gär jämte dem när Björkman lyfter blicken, ser trion som ett sällskap.

Som sagt, en teori bara, inget jag vill hugga i sten. Min favorithypotes är fortfarande att han vek höger/norrut när han kom ut på Sveavägen, såg LOP intill Sari.

Och jag uppskattar alla hypoteser!
Det är så man kommer framåt och testar nya vinklar!

Och som sagt. Scenariot är inte omöjligt (ser egentligen inga konstigheter med det förutom NFs vittnesmål), men jag har lite svårt för att bygga hypoteser som bygger på felaktigheter hos vittnen
Bygger man vidare har man sedan ett hus som står på en väldigt instabil grund.
Det är lite så Wall och Björknäs opererar enligt mig.....

Jag är också främst inne på att SE går norrut, passerar paret Palme och börjar gå efter dem och blir sedan sedd av NF.
Citera
2022-10-27, 09:51
Avstängd
Citat:

Och som sagt. Scenariot är inte omöjligt (ser egentligen inga konstigheter med det förutom NFs vittnesmål), men jag har lite svårt för att bygga hypoteser som bygger på felaktigheter hos vittnen

Jag är också främst inne på att SE går norrut, passerar paret Palme och börjar gå efter dem och blir sedan sedd av NF.

Ja visst blir det en smula problematiskt, när man lär utgå ifrån att ett specifikt vittne minns fel, om än bara lite, vilket ju är lätt hänt, det var ju även rätt skumt ljus längs stråket, och en extraordinär händelse. Så, lätt hänt som sagt.

Men som jag skrev, förmodligen minns både Delsborn, Björkman, Mårelius, Ljungqvist, Hasse Johansson med flera fel i något hänseende, alla dessa kan omöjligen ha rätt gällande allt de återberättat, eller hur? Så, varför skulle inte Fauzzi kunna minnas ett par små (men avgörande) detaljer fel gällande sina observationer? Och, jag vill betona att jag inte anklagar någon av dessa. Snarare den inledande utredningen, som (i mitt tycke) gjorde fatala misstag i sina förhör, samt återberättande av dessa, osv.
Citera
2022-10-27, 10:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja visst blir det en smula problematiskt, när man lär utgå ifrån att ett specifikt vittne minns fel, om än bara lite, vilket ju är lätt hänt, det var ju även rätt skumt ljus längs stråket, och en extraordinär händelse. Så, lätt hänt som sagt.

Men som jag skrev, förmodligen minns både Delsborn, Björkman, Mårelius, Ljungqvist, Hasse Johansson med flera fel i något hänseende, alla dessa kan omöjligen ha rätt gällande allt de återberättat, eller hur? Så, varför skulle inte Fauzzi kunna minnas ett par små (men avgörande) detaljer fel gällande sina observationer? Och, jag vill betona att jag inte anklagar någon av dessa. Snarare den inledande utredningen, som (i mitt tycke) gjorde fatala misstag i sina förhör, samt återberättande av dessa, osv.

Håller helt med!

Flertalet vitnnen måste minnas fel eller har uppfattat fel.
IM är ett bra exempel. Han ser enligt mig med största sannolikhet AB - inte en väntande GM.
Och GM kan inte både ha en stickad mössa och en keps tex

AB ser också med största sannolikhet fel.
Han ser nog 2 personer som samtalar och en tredje som kommer upp bredvid.
Det skapar illusionen för honom att de 3 känner varandra.

Jag köper alltså inte en väntande GM eller någon variant av ett mötesscenario.

Min hypotes är att Tensonmannen är GM och har gått bakom paret ett tag.

Och ja,

Det kräver att SE gick norrut.
Alternativt då att NF har misstagit sig.

Det konstigaste när man bygger händelseförloppet är väl att NF och AB inte ser varandra?
Förutom efter skottet. Då ser NF AB som kommer ut ur Dekorima porten och gör antagandet att det är samma man han såg bakom paret Palme..
Citera
2022-10-27, 10:10
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
För övrigt har ju alla vittnen till MOP något gemensamt, alla minns någonting som inte stämmer, är fel. Alla. Det står ganska klart, om man lusläser samtliga vittnen, och jämför dem med varandra. Finns inga vittnesmål som stämmer till hundra med varandra. Då blir frågan vilket/vilka vittne man ska lägga störst tonvikt på som "minns mest fel".

Viktigt att komma ihåg.

Edit: för övrigt är det ju ingen nyhet, att NF uppgifter går isär, eller återberättas fel/slarvigt av polisen. Många frågetecken finns, som sagt kvar kring NF, vilket jag tagit upp flertalet ggr på slutet. Därför bör man givetvis vara öppen för hypotesen jag nyss angivit, allt annat är intellektuellt ohederligt, anser jag.

Citat:

Det kallas korthusernas korthus. När man förlitar sig på ett vittne, NF, och samtidigt säger att vittnet har fel.

Det är närmast teoretiskt omöjligt att Engström går norrut inte bara med tanke på NF vittnesmål utan även tidsmässigt i förhållande till sin utstämpling.

Jo det finns vittnen som är 100% med varandra. Det beror helt enkelt på vilken nivå, av detaljer, man lägger sig på. Tror exempelvis 100%, att alla mordplatsvittnen säger att gm sprang in i gränden, att åldern ligger mellan 30-45år, att ingen säger att gm är ljus.(hår eller huvudbonad)
Citera
2022-10-27, 10:26
Avstängd
Citat:
Håller helt med!

Flertalet vitnnen måste minnas fel eller har uppfattat fel.
IM är ett bra exempel. Han ser enligt mig med största sannolikhet AB - inte en väntande GM.
Och GM kan inte både ha en stickad mössa och en keps tex

AB ser också med största sannolikhet fel.
Han ser nog 2 personer som samtalar och en tredje som kommer upp bredvid.
Det skapar illusionen för honom att de 3 känner varandra.

Jag köper alltså inte en väntande GM eller någon variant av ett mötesscenario.

Min hypotes är att Tensonmannen är GM och har gått bakom paret ett tag.

Och ja,

Det kräver att SE gick norrut.
Alternativt då att NF har misstagit sig.

Det konstigaste när man bygger händelseförloppet är väl att NF och AB inte ser varandra?
Förutom efter skottet. Då ser NF AB som kommer ut ur Dekorima porten och gör antagandet att det är samma man han såg bakom paret Palme..

Bra inlägg, och håller helt med dig!

Och som du säger, det är totalt snurrigt, gällande vem NF egentligen såg?
Var det AB han såg följa efter LOP, så undrar man ju vart gm befann sig? Vart stod han och väntade, söder eller norr om LOP? Finns en risk att (exempelvis) SE stod på ett sådant ställe där NF inte kunde se honom? Kom SE ut från Skandia ett par sekunder efter att NF passerat entrén (NF missade honom), SE går efter AB, när AB eventuellt stannar till, stirrar in ett skyltfönster eller ner i backen, går SE snabbt om honom, när SB lyfter blicken är SE i jämhöjd med LOP? Eller stod det en väntande gm vid Dekorima, slukad av mörkret, kanske stod han inne i det ena prången? Skymd av annonspelaren för IM? Många frågor.
Citera
2022-10-27, 12:03
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Jag tror nog att man för räkna med att alla vittnen misstar sig på något sätt, smått eller stort. Att NF sett makarna Palme är ju helt sannolikt, att det gått någon efter dom känns också rätt säkert. Sen övriga detaljer blir mer opålitliga, även om det känns rimligt att iakttagelsen stämmer hyfsat väl positionsmässigt, men med all sannolikhet inte på metern rätt.

Om det inte är AB som är Tensonmannen kan det ju vara så att NF sett skymten av AB någonstans vid den södra reklampelaren utan att sedermera minnas det, men bilden av jackan kan ha fastnat eftersom han känner igen honom från porten efter mordet. En spekulation från min sida givetvis.

Skulle vi försöka oss på att få fram en gemensam berättelse från vittnena går vi bet direkt. Det går bara inte. Någon expert hörde jag sa: Att det vi endast kan vara säkra på, är att mördaren är en man som sprang in på Tunnelgatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in