Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Bara så att jag förstår upplägget korrekt.
Du menar att Tensonmannen är SE och att han började "förfölja" paret Palme först efter att de har passerat port 44?
Jag antar att den hypoteses bygger på att NF misstar sig ganska rejält gällande var han befann sig när han gjorde sin observation?
3 mars stipulerar han att han själv befinner sig utanför port 44 när han ser paret Palme ca 20 bort (utanför La Carterie). Och han hinner ju gå 10 meter till innan de passerar varandra. Och då ser han mannen (som är för gammal för att vara säkerhetsvakt) med den blåa jackan ca 10 meter bakom dem. Antar att enligt NF befinner då sig den mannen ungefär utanför La Carterie. NF minns det också som att han själv passerar La Carterie direkt efter att paret Palme och "mannen" har passerat honom.
Han nämner ju den "arbetande mannen" därinne.
Nu pratar vi om ca 20 meter och självklart är det möjligt att NF misstar sig (det har ju passerat 3 dagar när han blir hörd också), men det irriterar mig när man behöver göra antagandet att ett vittne har misstagit sig för att få ihop sin hypotes
Även om upplägget är möjligt blir det ju knepigt att bygga något när grunden vilar på felaktigheter hos ett vittne.
Kanske jag som är "petig"

Ha ha, nej du är inte petig! Ingen fara på taket alls, tvärtom!
Alltså, detta är ju ett alternativ, en alternativ teori med SE som gm, där han sett LOP redan utanför Grand typ 23:05-07, blivit sedd av AK/MS vid dörrarna när han spejande in i vestibulen, fick strax efterpå magkänsla kring att han missbedömt tiden för filmens slut, eftersom flickorna var ensama i vänthallen, och att det var dött därinne efter att de avlägsnat sig, därför avbyter han och återvänder till jobbet. Alternativt, att han sett LOP komma ut ifrån bion, börjat samtala med MP, men ser en man vid skyltfönstret, blir distraherad, när han sedan ser LOP gå iväg med samme man efter sig, ser han det som kört, återvänder till jobbet. Ett alternativ, kan givetvis vara att SE ingick i (säg) SB som hade på uppdrag att släcka OP efter bion, SE kan ha trott att mannen vid skyltfönstret skulle göra det (även om SE inte visste mannens identitet), han återvände därför till Skandia, tyckte det var skönt att "han slapp". Dock blir han väldigt förvånad när han ser LOP passera Skandias entré, inser att mannen antagligen inte fått chansen, eller fått kalla fötter, då går han ut på gatan.
Jag är medveten om, att NF vittnesmål är "ett visst hinder" för denna teori, men tänker även att han kan ha varit nervös under förhören/vallningen, pekat ut eller sagt aningen fel, varit stressad, förhörsledaren ställer ledande frågor, är själv stressad, kanske har NF språkförbistringar som gör att polisen tolkar honom fel (korvgubben LN är ju ett typexempel kring detta), och vice versa, lätt hänt, ingen skuld på någon. NF kan ha uppfattat vissa av frågorna lite fel, och placerat sig någon meter fel. Det gjordes heller inte särskilt många förhör med NF, vilket är konstigt av många anledningar. Jag håller som sagt dörren öppet för detta, och SE kan alltså med lätthet ha hamnat 10-15 meter bakom LOP redan när han klev ut på Sveavägen. Vapnet var ju redan "skjutklart", han behövde bara hålla en liten högre takt än LOP, som ju gick i simpel promenadtakt, han ökar takten efter Göta Banken, gär jämte dem när Björkman lyfter blicken, ser trion som ett sällskap.
Som sagt, en teori bara, inget jag vill hugga i sten. Min favorithypotes är fortfarande att han vek höger/norrut när han kom ut på Sveavägen, såg LOP intill Sari.