[quote=Mary99|82207883]hmm jag stöder inte krig öht
Ukrainakonflikten borde lösas via förhandlingar, det var fullt möjligt innan invasionen och var fortfarande i mars i år utan större skada skedd
Du sätter likhetstecken mellan USA och Europa och det är ett felaktigt perspektiv. Sverige, Frankrike m.fl. har långtifrån alltid samma intressen som USA globalt sett.
USA har startat eller underblåst en lång rad konflikter inkl ockupationer världen över de senaste decennierna i sin strävan efter makt och pengar.
Påverkansoperationer i Ukraina är väl kända sedan många år, statskuppen 2014 osv.
Hur vet du att USA inte skulle känna sig hotade om Kina eller Ryssland placerar militärbas på Kuba eller vid mexikanska gränsen? Det säger sig självt att de kommer att reagera.
De kommer även att reagera om Kina skulle placera militärbas på Filippinerna.
Jag tycker att du är mer än lovligt naiv.
se gärna professor Mearsheimers föredrag om "liberal international order"
https://www.youtube.com/watch?v=7kRtt4Jrd_Y&feature=youtu.be[/QUOTE
Skulle man försöka definiera om gränser som du beskriver i din text så är det en garanti för krig.
Jag anser inte på något sätt att usa är samma sak som västvärlden det var inte min poäng.
Faktum är att problemet är beskrivningen av kriget i Ukraina som en konflikt mellan usa och Ryssland det är det inte. Ukraina var på väg att bli ett nytt Belarus vilket de lyckligtvis lyckades undvika.
Reagera? Ja det beror ju helt på situationen men att usa skulle invadera och bomba civil infrastruktur i Mexiko bara för att de diskuterar ett närmande till Ryssland det är jag helt övertygad om att de inte skulle göra. Lika lite som de skulle göra det i Kuba.
Jag vet att det är svårt att försvara Rysslands krigsbrott i Ukraina men det hjälper inte att försöka motivera det med fiktiva och helt osannolika konflikter.
Kriget borde ha undvikits genom förhandlingar innan Ryssland startade sitt krig det håller jag med om.