2022-10-28, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Ryssar som dör och som går under, både i manskap och som land och och nation! Jag äter lite popcorn och njuter. Säg vad du vill, men jag känner mig glad!

Antingen är du bara provokativ för sakens skull, vilket är gulligt men också ganska töntigt, annars har du ju totalt ruttnat bakom pannbenet.

Till skillnad mot dig har jag som legitimerat rysstroll (kontant avlönad av självaste Putins trippelgångare i liter diesel per inlägg) en någorlunda intakt människosyn; jag tycker det är förjävligt att Ukrainska personer ska behöva dö i detta, även om jag inte håller med om deras sak.
Senast redigerad av throwawayaccount1 2022-10-28 kl. 00:14.
Citera
2022-10-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throwawayaccount1
Antingen är du bara provokativ för sakens skull, vilket är gulligt men också ganska töntigt, annars har du ju totalt ruttnat bakom pannbenet.

Till skillnad mot dig är jag som legitimerat rysstroll (kontant avlönad av självaste Putins trippelgångare i liter diesel per inlägg) har jag till trots detta faktum en någorlunda intakt människosyn; jag tycker det är förjävligt att Ukrainska personer ska behöva dö i detta, även om jag inte håller med om deras sak.

.. Även om jag inte håller med om deras sak? Som att försvara sig själva som nation och folk mot en invaderande makt?

Ja men jo, det är väl det som skiljer oss åt. Jag ser ryssland som ett hot, inte bara mot Ukriana utan mot mig, mina vänner, barn och familj och hela Europa.

De har en garanterat aggressiv expansiv agenda, men har inte förmågan nu (för de suger kuk med korruption som havererat deras militära förmåga vilket är en jävla tur). Men om de får chansen att bygga upp igen så kommer de återgå till den agendab direkt. Allt de gjort hitentills tyder på det.

Så det bottnar ner i att antingen krossas ryssen nu eller så finns en mycket stor risk att mina barn måste bekämpa den skiten i framtiden. Och då är mitt val rätt och åsikt väldigt enkel.

Och just nu verkar det hela sluta bra. Krossat ryssland som förhoppningsvis aldrig mer en federation eller imperium som kan hota sina grannar mer.
Senast redigerad av Dcman 2022-10-28 kl. 00:24.
Citera
2022-10-28, 00:22
Medlem
Citat:
Inte jag som utövar ett krig så horribelt att man har svårt att föreställa sig, men vi vet att du ser lätt på folkmord och tortyr genom din pro ryska argumentation och synsätt, så vem bör vara skraj?

Citat:
.. Även om jag inte håller med om deras sak? Som att försvara sig själva som nation och folk mot en invaderande makt?

Ja men jo, det är väl det som skiljer oss åt. Jag ser ryssland som ett hot, inte bara mot Ukriana utan mot mig, mina vänner, barn och familj och hela Europa.

De har en garanterat aggressiv expansiv agenda, men har inte förmågan nu (för de suger kuk med korruption som havererat deras militära förmåga vilket är en jävla tur). Men om de får chansen att bygga upp igen så kommer de återgå till den agendab direkt. Allt de gjort hitentills tyder på det.

Så det bottnar ner i att antingen krossas ryssen nu eller så finns en mycket stor risk att mina barn måste bekämpa den skiten i framtiden. Och då är mitt val rätt och åsikt väldigt enkel.

Kan tänka mig du är en sån där som har grävt en bunker och köpt på dig konserver så det räcker till 2 år framåt, LSS fall med andra ord
Citera
2022-10-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toyZ
Kan tänka mig du är en sån där som har grävt en bunker och köpt på dig konserver så det räcker till 2 år framåt, LSS fall med andra ord

Som sagt, kriget går åt rätt håll och Ryssland håller på att implodera. Förhoppningsvis behöver vi inte bunkrarna som byggdes enbart med ryssen i åtanke.

För du vet väl allt allt försvar vi byggt är för att vi förstod att ryssen ville expandera? Kolla bunker systemen i Finland, kallar du det tänkandet som foliehatt med? LSS på dem! .. Ja, jo du. En jävla tur att de med makt och handlingskraft förstår samma sak som jag, en dum jävla svenne, lamm och offer för pk maffian eller? ..

Och ja, jag har mat men kanske inte två år framåt, men många månader. Har inte du det? Naivitet i så fall.
Senast redigerad av Dcman 2022-10-28 kl. 00:45.
Citera
2022-10-28, 00:47
Avstängd
Citat:
Som sagt, kriget går åt rätt håll och Ryssland håller på att implodera. Förhoppningsvis behöver vi inte bunkrarna som byggdes enbart med ryssen i åtanke.

För du vet väl allt allt försvar vi byggt är för att vi förstod att ryssen ville expandera? Kolla bunker systemen i Finland, kallar du det tänkandet som foliehatt med? LSS på dem! .. Ja, jo du.

Och ja, jag har mat men kanske inte två år framåt, men många månader. Har inte du det? Naivitet i så fall.
Det är smart att vara prepper!
Vi kommer att gå mot hårda tider framöver tyvärr.
Trots allt tror jag inte att det beror på att vi kommer att bli invaderade av ryssar oavsett om de förlorar i Ukraina eller ej.
De hårda tiderna beror på sannolikt på andra faktorer.
Världsordningen kommer vara turbulent några år framöver och vi lär få ompröva en del ingrodda ekonomiska och politiska uppfattningar.
Citera
2022-10-28, 01:24
Medlem
shado79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det handlar väl ändå mer om hur Ryssland behandlat och behandlar sina grannfolk. Tyskland hade ju också väldigt dåligt rykte efter 2:a världskriget men har gradvis förbättrat detta genom att bli en mer progressiv kraft i världen.

Det finns en historia som är som öppna sår för vissa av dom det förstår jag. Det jag däremot ser är att dessa länder har varit under både EU och Nato i decennier och skuldbelägger Ryssland för det Soviet har gjort. Det är en falsk historia och identitet som utvecklats baserad på hat. Ni har varit självständiga länge nu, ta vara på det. Ser man hur dom har agerat under konflikten så har egentligen dessa Baltikum alkolister egentligen bara försvårat det för hela Europa när dom nu visar sig vara Amerikanska lydstater likt Vit Ryssland är för Putin.

Polen är och tigger WW2 bidrag från Tyskland mitt allt med sin nyvunna favör av USA.
Litauen som är mindre än Trelleborg höll på eskalera kriget rejält med blanda in Kaliningrad i allt detta.

Estland och Lettland har sett detta som en chans att enbart reta upp situation med sina Russofobiska politiker. Jag menar dessa länder är med i Nato men beter sig som Turkgäng på stan för dom har lite uppbackning. Kan knappt stå själva på sina egna ben med ska envisas med att eskalera en redan farlig situation.

Det sjuka är att alla dessa länder har etniska ryska minoriteter inom sina länder i generationer. Bäddar ju för konflikt på nu och i framtiden.
Citera
2022-10-28, 01:29
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shado79
Det finns en historia som är som öppna sår för vissa av dom det förstår jag. Det jag däremot ser är att dessa länder har varit under både EU och Nato i decennier och skuldbelägger Ryssland för det Soviet har gjort. Det är en falsk historia och identitet som utvecklats baserad på hat. Ni har varit självständiga länge nu, ta vara på det. Ser man hur dom har agerat under konflikten så har egentligen dessa Baltikum alkolister egentligen bara försvårat det för hela Europa när dom nu visar sig vara Amerikanska lydstater likt Vit Ryssland är för Putin.

Polen är och tigger WW2 bidrag från Tyskland mitt allt med sin nyvunna favör av USA.
Litauen som är mindre än Trelleborg höll på eskalera kriget rejält med blanda in Kaliningrad i allt detta.

Estland och Lettland har sett detta som en chans att enbart reta upp situation med sina Russofobiska politiker. Jag menar dessa länder är med i Nato men beter sig som Turkgäng på stan för dom har lite uppbackning. Kan knappt stå själva på sina egna ben med ska envisas med att eskalera en redan farlig situation.

Det sjuka är att alla dessa länder har etniska ryska minoriteter inom sina länder i generationer. Bäddar ju för konflikt på nu och i framtiden.
Är du så korkad att du inte förstår balternas motiv?
De är såklart oroade för att putler användet samma skit mot dom som mot Ukraina.
Ryssland måste nu tryckas ner en gång för alla!
Citera
2022-10-28, 01:30
Medlem
shado79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Är du så korkad att du inte förstår balternas motiv?
De är såklart oroade för att putler användet samma skit mot dom som mot Ukraina.
Ryssland måste nu tryckas ner en gång för alla!

Starkare har försök och misslyckats. Sverige inkluderat.
Citera
2022-10-28, 01:36
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shado79
Starkare har försök och misslyckats. Sverige inkluderat.
Strunt!
Ryssland är en skugga och ett skämt, det enda som är ett bekymmer är deras kärnvapen, de är ett större nordkorea och närmare Europa geografiskt.
Citera
2022-10-28, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Har du länk eller källa på det?

Googla US steal Syrian oil. Ingen förnekar det och finns tydliga bildbevis.
Citera
2022-10-28, 09:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Bra att du har koll på historien, vad tycker du vi skall dra för slutsatser på Rysslands historia under 1900 talet? Eller det moderna Rysslands 2000 tal? Ett fredligt land med en historia av ledare med respekt för mänskliga rättigheter? De respekterar sina grannländers rätt till självbestämmande?
Tycker du att jag hade en bra analys angående svenskars pragmatiska inställning till stormakter, ideologier och traditioner?
Jag tog inte upp krigen och erövringar av andra länder som svenska härskare (alltifrån vikingatiden) ägnat sig åt historiskt.
Skälet är att jag inte tror att det har haft ett signifikativt inflytande på den svenska pragmatismen.
Men jag kanske har fel eftersom det länge har funnits ett nationalchauvinistiskt drag hos svenskar visavi de nordiska grannländerna och faktiskt även Sydeuropa. Det är iallafall en uppfattning som våra grannar ibland har givit uttryck för men det kanske är på väg att ändras givet omständigheterna.
För att förstå varför USAs utrikespolitik ser ut som den gör och hur den har påverkat hela världen under en längre tid se detta föredrag av professor Mearsheimer "the international liberal order" https://www.youtube.com/watch?v=7kRtt4Jrd_Y
Man kan faktiskt med fog hävda att en stor del av internationella konflikter de senaste 70 åren har på något sätt varit en reaktion eller konsekvens av just denna utrikespolitik, så även Ukraina.

Rysslands historia frågar du om? Självfallet handlar inte allt om bara om USA. Måste läsa på mer för att kunna ge en analys, precis som de flesta andra svenskar är jag bättre påläst om Västeuropa och USA än Östeuropa och Ryssland. Försöker nu tex lyssna igenom flera av Putins extremt långa tal/föredrag(puh). Återkommer i frågan till dig.
Citera
2022-10-28, 09:59
Medlem
Att svenskar inte kan analysera rationellt beror på att de översköljs av hjärntvättande propaganda. Detta är ett av de mest bisarra inslag SVT sänt hittills:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryska-uniformer-klipps-sonder-blir-till-ukrainska-skyddsnat

Noggrant koreograferade sekvenser där de hugger med yxa i den ryska uniformen för att hacka ärmen i småbitar, sedan huggs yxan i ryggen på skjortan, vilket förstärks genom att zooma in i närbild. Därefter kommentarer om att "motbjudande" att röra en uniform som burits av en ryss, att det "stinker" och är "äckligt". Så nära man kan komma att kalla en folkgrupp för "äcklig" utan att formellt sett bryta mot regler om hets mot folkgrupp.

Producerat i regi av CIA:s experter på psykologisk krigföring som är på plats för att "hjälpa" ukrainarna skapa nyhetsinslag som sedan sprids i västs globala nätverk av propaganda-massmedier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in