Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Bra att du har koll på historien, vad tycker du vi skall dra för slutsatser på Rysslands historia under 1900 talet? Eller det moderna Rysslands 2000 tal? Ett fredligt land med en historia av ledare med respekt för mänskliga rättigheter? De respekterar sina grannländers rätt till självbestämmande?
Tycker du att jag hade en bra analys angående svenskars pragmatiska inställning till stormakter, ideologier och traditioner?
Jag tog inte upp krigen och erövringar av andra länder som svenska härskare (alltifrån vikingatiden) ägnat sig åt historiskt.
Skälet är att jag inte tror att det har haft ett signifikativt inflytande på den svenska pragmatismen.
Men jag kanske har fel eftersom det länge har funnits ett nationalchauvinistiskt drag hos svenskar visavi de nordiska grannländerna och faktiskt även Sydeuropa. Det är iallafall en uppfattning som våra grannar ibland har givit uttryck för men det kanske är på väg att ändras givet omständigheterna.
För att förstå varför USAs utrikespolitik ser ut som den gör och hur den har påverkat hela världen under en längre tid se detta föredrag av professor Mearsheimer "the international liberal order"
https://www.youtube.com/watch?v=7kRtt4Jrd_Y
Man kan faktiskt med fog hävda att en stor del av internationella konflikter de senaste 70 åren har på något sätt varit en reaktion eller konsekvens av just denna utrikespolitik, så även Ukraina.
Rysslands historia frågar du om? Självfallet handlar inte allt om bara om USA. Måste läsa på mer för att kunna ge en analys, precis som de flesta andra svenskar är jag bättre påläst om Västeuropa och USA än Östeuropa och Ryssland. Försöker nu tex lyssna igenom flera av Putins extremt långa tal/föredrag(puh). Återkommer i frågan till dig.