2022-10-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ju mindre KWh ju mer sparar du. Prova en månad eller två, vad har du att förlora på det? Sen att du sparade 5 - 20 kr är ju skit samma.

Jo att om det blir mindre förbrukning per kWh så förstår alla det, men problemet är att jag inte vet det.
Jag kanske köra eco i en månad och sen kommer elräkningen, men jag kan ju inte säga om det blivit billigare eller dyrare eftersom elpriser går upp och ner som en jojo samt att det så klart inte specificeraar just hur mycket diskmaskinen drog, så det är helt omöjligt att veta utan att koppla in nån slags mätare mellan diskmaskinen och eluttaget.
Citera
2022-10-26, 23:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo. Jag tänker likadant, men just när man skaffar sitt hus vill man ju gärna att det är trivsamt också, men sen håller det länge. Och man kan som sagt med rätt små medel fixa till ett kök efter 10 år om man känner för lite omväxling.

Men visst finns det exempel på rent slöseri, absolut är det så.

Eller så fixar ni och sen så lämnar frun ett par dagar därefter? När det gäller stora investeringar så ska man kanske kolla vem man är ihop med först och fundera både en och två gånger? Det behöver inte vara fel, men det är viktigt att man gör det av rätt orsaker.

Men visst, fixa till mitt kök kan man ju med små medel, helt rätt. Jag orkar inte bara, vad är poängen för mig liksom?

Jag gillar inte slöseri, att kasta mat är en dödssynd för mig, men ibland händer det, man kan ju inte äta rutten mat liksom, om man nu inte är på bristningsgränsen.
Citera
2022-10-26, 23:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jo att om det blir mindre förbrukning per kWh så förstår alla det, men problemet är att jag inte vet det.
Jag kanske köra eco i en månad och sen kommer elräkningen, men jag kan ju inte säga om det blivit billigare eller dyrare eftersom elpriser går upp och ner som en jojo samt att det så klart inte specificeraar just hur mycket diskmaskinen drog, så det är helt omöjligt att veta utan att koppla in nån slags mätare mellan diskmaskinen och eluttaget.

Det finns nog en elspecifikation för just din maskin som du kan kolla på. Men koppla du, då vet du med säkerhet!
Citera
2022-10-26, 23:20
Medlem
Eastwings avatar
Lite turbulent aktiemarknad och något höga drivmedelspriser just nu, därför får jag lov att vänta ett tag med inköpet av en BELL 407.
Hoppas på bättre tider 2023.https://proflight.se/helikopter-till-salu/
Citera
2022-10-26, 23:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Som vanligt blåser media upp allt. ”CHOCKHÖJNING PÅ MJÖLK” mjölken stiger typ 1kr

Om du inte har den där kronan är det katastrof! Men visst, man kan tycka det är löjligt men det är det inte.
Citera
2022-10-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Med fastighet menar jag alltså byggnaden som står på fastigheten, för tydlighetens skull, precis som i folkmun. I alla fall… Det beror på en massa faktorer så som hur bra isolerad den är förstås.

Max fastighetsavgift per år 8 524 SEK

Vi ponerar att det är en medelstor villa på 150 kvadratmeter som varken installerat bergvärme eller något annat som skulle hjälpa att hålla nere elförbrukningen. En sådan villa har en årlig elförbrukning på ca 18 000 kilowattimmar enligt data från SCB. Genomsnittligt elpris i dyraste elområdet i Sverige har varit 100 öre per kWh utslaget på hela året 2022 samt prognos för sista månaderna. Så det landar på 18 000 SEK. Sen har vi sophämtning som kostar från en tusenlapp till 2500 kronor om året. Vi kan ponera den dyrare nivån. Då landar vi på 28 500 om året. Det är 2 375 i månaden. Sen tillkommer en massa annat underhåll men även om vi dubblar eller tripplar priset så är det inte tungt för en villaägande familj att betala.
2375kr i månaden att bo i villa, onekligen billigt, alla borde köpa villa, varför gör folk inte så?
Citera
2022-10-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Eller så fixar ni och sen så lämnar frun ett par dagar därefter? När det gäller stora investeringar så ska man kanske kolla vem man är ihop med först och fundera både en och två gånger? Det behöver inte vara fel, men det är viktigt att man gör det av rätt orsaker.

Men visst, fixa till mitt kök kan man ju med små medel, helt rätt. Jag orkar inte bara, vad är poängen för mig liksom?

Jag gillar inte slöseri, att kasta mat är en dödssynd för mig, men ibland händer det, man kan ju inte äta rutten mat liksom, om man nu inte är på bristningsgränsen.

Vi är inne på 23:e året, så bedömer risken som liten....

Köper nästan alla möbler begagnat, där sparar man MYCKET pengar. Folk vill ofta bli av med grejerna så fort så möjligt och nästan skänker bort grejerna.

Hantverkare är inte heller något jag betalar för, kan man inte göra saker själv så blir det fort dyrt. Gäller bilar också, är stora summor man sparar på att serva/repararera dem själv.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-10-26 kl. 23:34.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Fortsätt drömma om "några hundra"

De flesta har nog fått flera tusen extra i utgifter, även en sån som jag som bor i lägenhet.
De olyckliga stackare som bor i hus i södra sverige med fel typ av uppvärmning kan ha fått 10 000 kr plus i extra utgifter.

Jag har fått 10K i ökade utgifter, jag klarar det men gemene man kanske inte gör det! Det är lätt att vara flabbig!
Citera
Medlem
Citat:
Var ju knappast några revolutionerande tips det där...

Tydligen inte för dig, aspie, men finns garanterat många som blir hjälpta av tipsen.
Börja nu inte någon menlös trådsvar, jag kommer ignorera dig.
Citera
2022-10-26, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vi är inne på 23 året, så bedömer risken som liten....

Köper nästan alla möbler begagnat, där sparar man MYCKET pengar. Folk vill ofta bli av med grejerna så fort så möjligt och nästan skänker bort grejerna.

Hantverkare är inte heller något jag betalar för, kan man inte göra saker själv så blir det fort dyrt. Gäller bilar också, är stora summor man sparar på att serva/repararera dem själv.

Jag var ihop med mitt ex i 29 år, hoppas du överlever oss, önskar dig nästan att ni dör i varandras armar, men nu är jag ju inte en sådan person som önskar döden åt folk, Men ja, du fattar!, Önskar dig lycka till!
Citera
2022-10-26, 23:31
Medlem
leckerleles avatar
Lever som förr.
Möjligtvis några 100lappar dyrare el, men bor i lägenhet, så de är inget beskymmer!
Citera
2022-10-26, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Tydligen inte för dig, aspie, men finns garanterat många som blir hjälpta av tipsen.
Börja nu inte någon menlös trådsvar, jag kommer ignorera dig.

Det är nog bäst.

Nu kommer du ju att läsa, så du ska få ett tips till som är ganska okänt: köp mat på extrapris!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in