2022-10-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Det sades inget om det i inslaget, men han hade ju anställda och man fick uppfattningen att verksamheten gick runt.
Men oavsett bagaren så är de höga elpriserna ett stort problem för många företag just nu, speciellt i södra Sverige.

Ja att vara någon som driver verksamhet i södra sverige som använder ugnar hela dagarna ligger dåligt till nu.

T.ex. blir jag förvånad om inte många pizzerior får stänga ner i region 4. Det finns på tok för många pizzerior redan som det är och konkurrensen är hård, att då sen få skyhöga elräkningar på det pågrund av ugnarna är illa så klart. Sen att folk säkert köper mindre utemat nu på grund av ekonomin försämrar läget ännu mer.
Citera
2022-10-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
”Några spänn” 10% högre matpriser, flera hundra procent högre elkostnader, 50% högre bränslepriser, du måste ha väldigt låga utgifter om du bara har fått ökade kostnader på några spänn.

Och nej, personligen har jag inte fått några problem, tvärtom kanske.
Citera
2022-10-26, 09:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
”Några spänn” 10% högre matpriser, flera hundra procent högre elkostnader, 50% högre bränslepriser, du måste ha väldigt låga utgifter om du bara har fått ökade kostnader på några spänn.

Och nej, personligen har jag inte fått några problem, tvärtom kanske.

Varje matvara har blivit några spänn dyrare, kanske totalt en tusenlapp i månaden och det går ju alltid att undvika dyra varor.

Du klarar dig, jag klarar mig, alla i medelklassen verkar klara sig, det är uppenbarligen bara de som redan låg illa till som fortsätter göra det. Vanligt folk klarar detta genom att dra åt svångremmen, de hamnar inte på gatan verkar det som.

Bor man i villa med elvärme så får man väl tränga ihop sig i färre rum och sluta värma poolen och garaget?
Citera
2022-10-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ja hade det inte varit för elpriset så hade han nog hankat sig fram ett tag till men det var förlust 2020 och 2021 också och nu konkade han med en halv miljon i skulder. Trist! Alla gillar väl små bagerier!
Ok, kan väl hålla med om att han kanske inte var helt representativ för marknaden..
Citera
2022-10-26, 09:51
Medlem
Citat:
Varje matvara har blivit några spänn dyrare, kanske totalt en tusenlapp i månaden och det går ju alltid att undvika dyra varor.

Du klarar dig, jag klarar mig, alla i medelklassen verkar klara sig, det är uppenbarligen bara de som redan låg illa till som fortsätter göra det. Vanligt folk klarar detta genom att dra åt svångremmen, de hamnar inte på gatan verkar det som.

Bor man i villa med elvärme så får man väl tränga ihop sig i färre rum och sluta värma poolen och garaget?

Har man inte lånat upp sig över halsen.
Har ex.vis båda arbete i en familj mm
kommer man sannorlikt att klara detta med ändrade prioriteringar.

Men..det som är oroande är de företag och industrier som är starkt beroende av el.
Det kan i värsta fall bli tal om nedskärningar och uppsägning av personal.
Citera
2022-10-26, 09:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Jobbar du inte?

Själv tycker jag mest synd om alla fattigpensionärer som har svårt att spara någonstans.

Nej. Jag har valt att bli svårt sjuk. Vi fick lite mer bidrag samt lite högre tak på bostadstillägget i januari. Då kändes allt jättebra. Men nu har maten ökat över vad vi fick extra och hyran har gått över taket igen. Så trots 1500 kr mer är det i praktiken mindre än vi hade i vintras.

Jag önskar att jag hade en sjukdom som inte påverkade min mobilitet, då hade man kunnat använda tiden för att laga mat från scratch och plocka bär.

Sådant som semestrar skulle jag inte klara av så det gör inget att jag inte har pengar till det. Jag har ändå tur för mina kompisar ger mig mat ibland.
Citera
2022-10-26, 09:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Har man inte lånat upp sig över halsen.
Har ex.vis båda arbete i en familj mm
kommer man sannorlikt att klara detta med ändrade prioriteringar.

Men..det som är oroande är de företag och industrier som är starkt beroende av el.
Det kan i värsta fall bli tal om nedskärningar och uppsägning av personal.

Ja företagen får lida för den naiva energipolitiken!
Citera
2022-10-26, 10:07
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
Jag är själv lite av en "Domedagsprofet" men jag känner i nuläget inte av någonting ur perspektivet "Klarar inte av det", det fanns en tid när min ekonomi var usel, men det var innan nuvarande konjunktur.
Då, hade jag inte klarat dagens priser, det gick precis jämt upp, så det är klart det finns folk som faktiskt inte klarar det.
Citera
2022-10-26, 10:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag är själv lite av en "Domedagsprofet" men jag känner i nuläget inte av någonting ur perspektivet "Klarar inte av det", det fanns en tid när min ekonomi var usel, men det var innan nuvarande konjunktur.
Då, hade jag inte klarat dagens priser, det gick precis jämt upp, så det är klart det finns folk som faktiskt inte klarar det.

Klart det finns men de var i princip redan fattiga innan "krisen" kom.
Citera
2022-10-26, 10:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Klart det finns men de var i princip redan fattiga innan "krisen" kom.
Ja det tror jag med.

Det är nog en väldigt liten andel som inte klarar det ännu, med omprioriteringar.

jag VÄNTAR tvärtom på att det skall bli sämre, så jag kan fynda.
Citera
2022-10-26, 10:10
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Svenskar e ju ute å reser hej vilt
Ser Netflix och äter tacos
Eller sover din släkt i soprummet ?
Svensken har de väldigt gott
De älskar ju mysa med kanelbulle dagar , kebab dagar mm
Eller sover din släkt under en gran eller ?

Notera att jag skrev ”det kommer”. Och självklart kommer det inte ske för alla. Riktig tom kommentar
Citera
2022-10-26, 10:17
Medlem
Ja saker har blivit dyrare men vafan, jag köper då bara en flaska whiskey istället för två. Jag hoppar över godis och snacks mer än tidigare. Jag laddar hem allt jag vill se och spela osv.

Det är inte så jävla svårt att anpassa sig efter omständigheter.

Grundbulten i en stabil privatekonomi är att alltid räkna med att ALLT totalt blir dyrare med uppåt 10 000:- i månaden och att man ändå ska klara sig och samtidigt kunna spara undan pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in