2022-10-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag var ihop med mitt ex i 29 år, hoppas du överlever oss, önskar dig nästan att ni dör i varandras armar, men nu är jag ju inte en sådan person som önskar döden åt folk, Men ja, du fattar!, Önskar dig lycka till!

Annars löser det sig ändå, har gjort kalkylen. Inga problem att dra runt hela huset, bruksbil, hojar, sommarbil och övrigt på min lön. Dock kan jag inte spara lika mycket som nu om jag skulle bo själv.

Det är en bonus att bo 2 ihop, men inget måste.
Citera
2022-10-26, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
2375kr i månaden att bo i villa, onekligen billigt, alla borde köpa villa, varför gör folk inte så?
Ungefär vad jag hamnar på.
Fattar inte heller hur nån kan bo för 4-5 gånger mer.
Spara undan några årslöner som ung och köp villan kontant, då ska det mycket till att inte klara sig sen resten av livet.
Citera
2022-10-26, 23:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Annars löser det sig ändå, har gjort kalkylen. Inga problem att dra runt hela huset, bruksbil, hojar, sommarbil och övrigt på min lön. Dock kan jag inte spara lika mycket som nu om jag skulle bo själv.

Det är en bonus att bo 2 ihop, men inget måste.

Fast frågan är: "Är du lycklig?" Just nu kanske ja, men imorgon? Life¨s a bitch and then you die! Rent spontant så har du det bättre på egen hand.
Senast redigerad av revodneb 2022-10-26 kl. 23:43.
Citera
2022-10-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast frågan är: "Är du lycklig?" Just nu kanske ja, men imorgon? Life¨s a bitch and then you die! Rent spontant så har du det bättre på egen hand.

Nu kommer vi ifrån ämnet lite, men nä, trivs rätt bra med min fru och våra barn.

Morgondagen tar man när den kommer.
Citera
2022-10-26, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu kommer vi ifrån ämnet lite, men nä, trivs rätt bra med min fru och våra barn.

Morgondagen tar man när den kommer.

Det viktiga är att det kommer en morgondag. Om du trivs så har du försprång.
Citera
2022-10-26, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ungefär vad jag hamnar på.
Fattar inte heller hur nån kan bo för 4-5 gånger mer.
Spara undan några årslöner som ung och köp villan kontant, då ska det mycket till att inte klara sig sen resten av livet.

Om elen kostar i snitt 100 öre /kWh och förbrukningen är 18000 kWh kostar det INTE 18000 kr för elen

Moms 4500
Överföringsavgift 3600 (räknat på 20 öre, kan variera)
Energiskatt plus moms: 9000
Nätavgift 6000 (räknat på 500, kan också variera kraftigt)

Elen kostar alltså 41000 per år...

Du tog inte heller med försäkring, vatten, avlopp, internet, ev sotning osv

Sen har du underhållet på det...
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-10-27 kl. 00:03.
Citera
2022-10-26, 23:56
Avslutad
Har inte köpt smör sedan detta började, unnade mig kaffe Gevalia 57kr i förrgår då jag hade pantat innan..
Citera
2022-10-27, 00:43
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Orkar inte läsa allt här men blir det inte (som vanligt) bara en massa svar från lantisar i betalda hus och singelkillar under 30 år i 1or nära storstad. Extremt ointressant dessa kategorier har inga som helst kostnader och oftast inte mycket på inkomstsidan heller.

Frågar du om en barnfamilj i villa i huvudstaden känner av ökade bolån, el och matkostnader så blir svaret definitivt JA.
Senast redigerad av PulverBrax 2022-10-27 kl. 00:44. Anledning: stavfel
Citera
2022-10-27, 02:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Orkar inte läsa allt här men blir det inte (som vanligt) bara en massa svar från lantisar i betalda hus och singelkillar under 30 år i 1or nära storstad. Extremt ointressant dessa kategorier har inga som helst kostnader och oftast inte mycket på inkomstsidan heller.

Frågar du om en barnfamilj i villa i huvudstaden känner av ökade bolån, el och matkostnader så blir svaret definitivt JA.

Känner av ja, men frågan är om de klarar detta och de lär de väl göra? Eller kommer de tvingas sälja huset med förlust som många tvingades göra under 90-talskrisen?
Citera
2022-10-27, 09:05
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Känner två barnfamiljer som fått gå till räddningsmissionen för att få mat.

Sociala vill inte hjälpa dom pga. Att dom har två inkomster men dom är ingen hög klass, knegarlöner.

Jag hjälper även mina föräldrar med matkassar då dom inte har råd längre.

Finns väldigt många som har det tufft. Beror väl på vad man vill se också...

Hur lyckas två som jobbar på knegarlön hamna på räddningsmissionen? De är ju inte möjligt.
Citera
2022-10-27, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Som sagt, vad hindar dig att bli superrik, då kan du fördela dina pengar hur du vill, vad hindrar dig?

Det är många saker som "hindrar" att jag blir rik. Jag har ingen rik förälder. Ökar jag min lön så går 50% av lönen till skatt. Jag har gått från fattig till att ha värden på ett par mille. Det gör mig inte rik.

Jag tror inte att du förstår hur få det är som går från fattig till rik i Sverige. Det mesta är arvspengar.

Jag har en bekant som har aktievärden på 500 mille. Den personen är rik och kommer i framtiden ärva ett par miljarder. Detta är en person som behöver se till att fortsätta spendera pengar under lågkonjunkturen.
Citera
2022-10-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Finns många som i kalkylerna legat på plus men slösat upp överskottet varje månad.
När elräkningarna ökar drastiskt får dom börja snåla. Sedan går räntorna upp och vips sitter dom i skiten. Jag vet en familj som än idag inte startat värmen i sin villa. Dom tycker att 15 grader är helt ok…

Har också slagit av värmen, känns ju ganska idiotiskt att öka värmen när priset går upp.15 grader är knappast kallt man vill ju ha högst 18 i sovrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in