2022-10-25, 10:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
Citera
2022-10-25, 10:45
Medlem
f30malmos avatar
Jag lever ungefär som innan, men med en kraftigt ökad inkomst senaste året. Utan den ökningen hade det antagligen varit riktigt jobbigt.
Citera
2022-10-25, 10:45
Har haft precis samma tanke.
Är så trött på detta skrämselknarkande hela tiden, här på Flashback och i verkliga världen. Är det lustigt att ingen tar media på allvar längre?
Citera
2022-10-25, 10:47
Medlem
NyaHenriksss avatar
Finns många som i kalkylerna legat på plus men slösat upp överskottet varje månad.
När elräkningarna ökar drastiskt får dom börja snåla. Sedan går räntorna upp och vips sitter dom i skiten. Jag vet en familj som än idag inte startat värmen i sin villa. Dom tycker att 15 grader är helt ok…
Citera
2022-10-25, 10:49
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Det kommer. Ekonomiska konsekvenser kommer inte direkt utan det tar tid. USA printade 1/5 av alla dollar i cirkulation 2020 och det är först nu vi känner av den sjuka inflationen.

Att tidningarna idag skriver om alla elräkningar, inflation, svag krona, högre hyra osv kanske inte känns av just nu, men vänta tills våren/sommaren 2023 så kommer allt detta ha tagit fäste och det kommer inte bli kul för folk.

Vi får se hur många godhets krigare är sugna på att ge bort flera miljarder i bistånd när deras föräldrar blir utslängda på gatan.

Personligen tycker jag att detta är den bästa tiden på väldigt länge. Detta är exakt vad Sverige behöver. Ett jävla wake up call. Nu kommer saker och ting bli jävligt tight för väldigt många i Sverige och det är det enda sättet till förändring. Dvs när folks idioti påverkar dem själva. Lägg sedan på otryggheten, vårdköer osv på det redan spända ekonomiska läget.

Utslängd på gatan + risken att bli förnedringsrånad. Mysig combo
Senast redigerad av Niggward 2022-10-25 kl. 10:51.
Citera
2022-10-25, 11:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Det kommer. Ekonomiska konsekvenser kommer inte direkt utan det tar tid. USA printade 1/5 av alla dollar i cirkulation 2020 och det är först nu vi känner av den sjuka inflationen.

Att tidningarna idag skriver om alla elräkningar, inflation, svag krona, högre hyra osv kanske inte känns av just nu, men vänta tills våren/sommaren 2023 så kommer allt detta ha tagit fäste och det kommer inte bli kul för folk.

Vi får se hur många godhets krigare är sugna på att ge bort flera miljarder i bistånd när deras föräldrar blir utslängda på gatan.

Personligen tycker jag att detta är den bästa tiden på väldigt länge. Detta är exakt vad Sverige behöver. Ett jävla wake up call. Nu kommer saker och ting bli jävligt tight för väldigt många i Sverige och det är det enda sättet till förändring. Dvs när folks idioti påverkar dem själva. Lägg sedan på otryggheten, vårdköer osv på det redan spända ekonomiska läget.

Utslängd på gatan + risken att bli förnedringsrånad. Mysig combo

Det är just dessa domedagsprofetior som vi hör om månad efter månad men det verkar inte drabba "vanligt folk" utan bara de som redan före "krisen" var arbetslösa /bidragsberoende / utförsäkrade, och när hade de fest senast?
Citera
2022-10-25, 11:06
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Hej!

Min fråga i tråden:

Vi lever som innan men undviker att dra på oss återkommer kostnader, till exempel avbokade vi en leasingbil. Vi vill inte dra ner på sparandet så vi drar ner på kostnaderna.

Det känns som om den här krisen framförallt är ”en oro för en framtida katastrof. Sånna känslor kan än till och med skapa en kris.
Citera
2022-10-25, 11:15
Medlem
Citat:
Hej!

Min fråga i tråden:

Det har ju bara börjat. Sakta men säkert...

Det vi måste hålla utkik efter är ju tecken som tyder på att denna begynnande kris kan hejdas och vända tillbaks till något stabilt och hållbart.

Än så länge har jag inte sett minsta antydan till sådana tecken, över huvud taget. Varken i Sverige eller globalt.

Exempelvis verkar ingen enda regeringschef, i något land, propagera högljutt för fred och nedtrappning i Ukraina-konflikten. Tvärtom verkar samtliga regeringar vilja ha denna vettlösa, livsfarliga eskalering då dom fortsätter att skicka obegränsad mängd av pengar och vapen till Ukraina. Ingenting som bådar varken för fred eller stabilitet i ekonomin. Precis tvärtom. Det går bara åt ett håll.

Vilket är helt enligt planen.
Citera
2022-10-25, 11:17
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Det kommer inte på direkten, det kommer kännas av down the road
Citera
2022-10-25, 11:21
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Klarar mig just nu men känns lite som man har näsan precis ovanför vattenytan. Får se hur det blir i vinter och vad den nya regeringen har för lösning på elen. Bor i hus. Löst uppvärmningen men el behövs ju lik fbn till kyl frys spis och så.
Klarar jag mig 2 år till i stugan så sitter jag rätt lugnt i båten sedan om inte något oförutsett dyker upp.
Vad ska man trösta sig med? - Det finns alltid dom som har det värre..
Vet dom som har det värre.

Det är tuffa tider
För en del
För drömmare
För en drömmare
Alltid tuffa tider
Om man står bredvid

Citera
2022-10-25, 11:23
Medlem
Hamleyss avatar
Äger du ditt boende och har bostadslån?

De som redan hade höga boendekostnader med låga räntor kommer att få det tufft.
Hushållens minskade pengar kommer att märkas i resten av Sverige också.

Här kommer det att bli extra tråkigt:

- Bygg
- Restaurang och nöjen
- Fordonsbraanschen
- Tillverkningsindustri
Citera
2022-10-25, 11:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Vi lever som innan men undviker att dra på oss återkommer kostnader, till exempel avbokade vi en leasingbil. Vi vill inte dra ner på sparandet så vi drar ner på kostnaderna.

Det känns som om den här krisen framförallt är ”en oro för en framtida katastrof. Sånna känslor kan än till och med skapa en kris.

Håller med, man kanske avstår från sådant man har råd med för att inte hamna i trubbel längre fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in