Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.
Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!
Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.
Min fråga i tråden:
Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?
Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.
Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
Det kommer. Ekonomiska konsekvenser kommer inte direkt utan det tar tid. USA printade 1/5 av alla dollar i cirkulation 2020 och det är först nu vi känner av den sjuka inflationen.
Att tidningarna idag skriver om alla elräkningar, inflation, svag krona, högre hyra osv kanske inte känns av just nu, men vänta tills våren/sommaren 2023 så kommer allt detta ha tagit fäste och det kommer inte bli kul för folk.
Vi får se hur många godhets krigare är sugna på att ge bort flera miljarder i bistånd när deras föräldrar blir utslängda på gatan.
Personligen tycker jag att detta är den bästa tiden på väldigt länge. Detta är exakt vad Sverige behöver. Ett jävla wake up call. Nu kommer saker och ting bli jävligt tight för väldigt många i Sverige och det är det enda sättet till förändring. Dvs när folks idioti påverkar dem själva. Lägg sedan på otryggheten, vårdköer osv på det redan spända ekonomiska läget.
Utslängd på gatan + risken att bli förnedringsrånad. Mysig combo