2022-10-30, 17:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Du är inte seriös, lägger inte min tid på folk som inte ens försöker, fakta är fakta, dina fantasier om rymdödlor och liknade får du ta i någon konspirationsteoretikers-tråd
Tror du blandat ihop mig med nån.
Har aldrig någonsin pratar om rymdödlor.
Men att räntan kommer bli högre på ISK har jag sagt, och om du vill tro nåt annat är det upp till dig.
Du får tro på rymdödlor också om du vill, men blanda inte in mig i dina fantasier.
Om det är fakta i nutid du vill diskutera bör du inte påstå att det är skattefritt upp till 300 000 på ISK.
Citera
2022-10-30, 19:52
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Det är många saker som "hindrar" att jag blir rik. Jag har ingen rik förälder. Ökar jag min lön så går 50% av lönen till skatt. Jag har gått från fattig till att ha värden på ett par mille. Det gör mig inte rik.

Jag tror inte att du förstår hur få det är som går från fattig till rik i Sverige. Det mesta är arvspengar.

Jag har en bekant som har aktievärden på 500 mille. Den personen är rik och kommer i framtiden ärva ett par miljarder. Detta är en person som behöver se till att fortsätta spendera pengar under lågkonjunkturen.

Hur har du lärt känna en så rik människa som "vanlig" känner personligen ingen som har i närheten av de resuserna.
Citera
2022-10-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Hur har du lärt känna en så rik människa som "vanlig" känner personligen ingen som har i närheten av de resuserna.

Jag känner ej någon med flera miljarder eller för den delen 500 miljoner.
Men känner en som har runt 100 miljoner vilket väll ändå får klassas som hyfsat välbärgad och det sjuka är att den personen lever som en helt vanlig Svensson kör en vanlig personbil bor i ett vanligt hus.

Arbetar dock mer än de flesta han är dock en person som fått ärva 0kr och arbetat ihop varenda slant själv vilket ändå är lite häftigt kan jag tycka.

Men för o känna miljardärer så känns det som att man måste antingen själv vara framgångsrik eller födas i en viss familj typ och bo där de bor ungefär.
Citera
2022-10-30, 20:37
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Alla mellanstora städer i norrland så kostar 2or 10-14k i månaden, så går det när sjuklövern styr det här jävla landet.
Är det nyproduktion med presumtionshyra?
Citera
2022-10-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax

Bor i område där det bor en del betydligt mer välbärgade. Denna människa är ganska vanlig i sättet och funkar helt enkelt med "vanliga" människor.
Citera
2022-10-30, 20:43
Medlem
Citat:
Faktiskt ingen aning om vad yrar om, antingen är du extremt dålig på matematik eller så vet du inte hur ISK fungerar.

Berätta vad som felar i min beräkning. Matten borde inte vara fel. Inte heller min kunskap om ISK.
Citera
2022-10-30, 23:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Skatten på din utdelning hade ju blivit 11250kr , skatten på 1 037500 är ju bara några tusenlappar, hur räknar du?

Exakt ISK skatten på 1037500 bilr cirka en tredjedel av 11250, det är ju det jag skriver.

Alltså lönar det sig att ha utdelningsaktierna på ISK och inte AF-konto. Vad är det du inte snappar som alla andra förstår?
Citera
2022-10-30, 23:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är verkligheten, har du annan info så ta kontakt med media, de betalar bra för din insideinfo.

Det är inte infört ännu, alltså är det ett förslag ännu så länge, det är mycket som de kom överens om i tidöavtalet som aldrig kommer genomföras.
Citera
2022-10-30, 23:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkontoisk/raknautschablonintakt.4.7eada0316ed67d72823b57.htm l

Här kan du räkna ut din skatt på ISK, 100000kr blir 312kr skatt.

Schablonintäkten på 100.000 kr blir 1250 kr, 30% skatt på det blir ju 375 kr, eller hur räknar du?
Citera
2022-10-31, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Och det är medelinkomsttagarna som belånat sina hus så att de kan äta ut... Knappast.

Nu kanske stockholmare är ekonomiskt efterblivna (om jag tolkar din text rätt), men där jag bor (de jag känner alltså) käkar folk lunchlådor, semestrar i Sverige oftast, och är allmänt rätt återhållsamma. Visst kan man ha en leasingbil, (tex elbil för att dra ner på bränsle kostnaderna) men då har man bara en finbil och andrabilen betydligt billigare.
Renoverar gör man när det behövs, inte för att det är roligt.

Det vore väl inte helt otroligt att stockholmare skulle vara mer ekonomiskt efterblivna än fölk i övriga delar av landet. Schtekartrenden hade ju sin begynnelse här, och den lever fortfarande kvar.

Av de som äter ute frekvent har väl gissningsvis hälften egentligen råd (högavlönade akademiker eller företagare). Äta på restaurang och flyga flygplan har historisk sett varit ett nöje enbart societeten har haft råd med. Det var ju inte direkt arbetarklassen som bokade biljetter på Titanic.
Citera
2022-10-31, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
Är det nyproduktion med presumtionshyra?

Nej, vanliga 70 tals lägenheter uthyrda i andra hand.
Citera
2022-10-31, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Berätta vad som felar i min beräkning. Matten borde inte vara fel. Inte heller min kunskap om ISK.
Du får ta det med Skatteverket, är där jag kollat hur man räknar, du får ringa de och förklara att de räknar fel, lär bli många tusen människor som nu måste betala in enorma belopp i missade skatter efter att du förklarat för Skatteverket hur man skall räkna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in