2022-10-26, 22:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hur kan det komma sig i så fall när det i alla fall för min maskin tar minst en timme längre för sparprogrammet?

Det vet jag inte, men mitt snabbprogram är 1h 10 min. Eco är 3h 30min. 4 vs 1,3 KWh. Innan körde jag alltid snabbprogrammet, numera kör jag eco var tredje/fjärde dag isch. Det är ju egentligen kaffepengar men man vill bidra till att spara på energin. Den använder väl vattnet och värmen effektivare, hur det går till vet jag inte.
Citera
2022-10-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sentimentet är så. Jag erbjöd dottern och pojkvännen att ta över huset, det första dottern sa var att de då skulle byta ut köket (inget fel på det, helt, allt fungerar och nya maskiner, inga hängande luckor eller sån skit). Det är dock ett furukök och det är ju inte modernt. Den yngre generationen sätter krokben för sig själva, påhejade av sina morsor.

Jo, men det är skillnad på byta kök i samband med att man flyttar in (och det behöver inte kosta 200k om man är lite smart), men ingen normalt funtad person gör om alltihop efter 3 år igen.
Citera
2022-10-26, 22:53
Medlem
Citat:
Det där med sparprogram på diskmaskinen vet jag inte. Det som sparas är väl bara vatten? Att mindre vatten används.

Men i min erfarenhet så är det större risk för att det inte bli riktigt rent samt att i alla fall på vår diskmaskin så tar det mycket längre tid med eko programmet, så då borde maskinen dra mer el vilket kostar mycket idag, i alla fall i södra Sverige.

Mesta tiden står ju disken bara och är blöt, och det drar ingen ström. Det var någon i en annan tråd som hade mätt totalförbrukningen på olika program, och Eko drog minst, om än inga jätteskillnader.
Citera
2022-10-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Man kan komma undan billigt. Gör egen pasta, baka eget bröd, gör din egna måltidsdryck och köp billigt kött.

Värmen är väl det ända som är ett hot mot min ekonomi.

Pasta var väl det sämsta exemplet då det kostar så lite att det knappt rör nålen på en månad.

Men bröd däremot har blivit sjukt dyrt.
Den brödlimpa jag brukar köpa kostar idag 35 kronor, det är hutlöst dyrt om du frågar mig.
Citera
2022-10-26, 22:57
Medlem
Citat:
Det vet jag inte, men mitt snabbprogram är 1h 10 min. Eco är 3h 30min. 4 vs 1,3 KWh. Innan körde jag alltid snabbprogrammet, numera kör jag eco var tredje/fjärde dag isch. Det är ju egentligen kaffepengar men man vill bidra till att spara på energin. Den använder väl vattnet och värmen effektivare, hur det går till vet jag inte.

Kanske ska testa det, men som du säger så tar mitt eco ungefär lika lång tid som din, men jag står frågande till om jag sparar pengar på det eller inte?

Om det är solklart att jag gör det så kommer jag nog använda det också, men eftersom det tar märkbart längre tid så undrar jag hur det kan bli billigare?
Citera
2022-10-26, 22:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, men det är skillnad på byta kök i samband med att man flyttar in (och det behöver inte kosta 200k om man är lite smart), men ingen normalt funtad person gör om alltihop efter 3 år igen.

Mitt kök är 20 år gammalt men i princip i mint condition, rent slöseri att byta. Byt inte så länge det funkar är mitt motto. Bra för miljön, bra för din plånbok och bra för dig. Jag förstår inte hysterin helt enkelt. Men jag kan ha fel. Jag är jävligt trött på slit och släng ekonomin, vi kan bättre än så. Sen ska pengarna inte gå till Oligarker, vilket det gör i vissa länder utan till folket.
Citera
2022-10-26, 23:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Så du har aldrig hört talas om att det finns hushåll som inte har pengar kvar den sista veckan i månaden? Det måste du ha gjort någon gång. Då kan du väl tänka dig att de får det värre nu när matpriserna har gått upp med 10%, ibland mer? Varför är du en "fattigdomsförnekare"? Får det dig att må lite bättre att sopa problemet under mattan?

Jo men det har inte med denhär "krisen" att göra, sådana typer finns alltid, oftast arbetar de inte sådär särskillt hårt heller har jag noterat
Citera
2022-10-26, 23:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Kanske ska testa det, men som du säger så tar mitt eco ungefär lika lång tid som din, men jag står frågande till om jag sparar pengar på det eller inte?

Om det är solklart att jag gör det så kommer jag nog använda det också, men eftersom det tar märkbart längre tid så undrar jag hur det kan bli billigare?

Ju mindre KWh ju mer sparar du. Prova en månad eller två, vad har du att förlora på det? Sen att du sparade 5 - 20 kr är ju skit samma.
Citera
2022-10-26, 23:02
Medlem
Spara pengar? Jamen här har du alla knep i boken.

- Klipp dig själv. Kolla youtube, där finns exakt alla frisyrer och hur du gör.
- Alla hygienartiklar, män som kvinnor: Köp det BILLIGASTE. Den billigaste doften från Lidl kommer funka exakt lika bra som en från NK. Lovar. Schampo etc: gå till ÖoB. Ditt hår kommer att skina lika fint som vanligt med budgettvätt.
- Äta ute är för folk som älskar äckligt billiga växtoljor (rena giftet) och babbar som haft sina händer i maten och på ställen du inte vill föreställa dig. SPAR DESSA PENGAR.
- Svensk husmanskost, dvs det som alla normala svenskar KAN och BÖR äta, nyttigt, hyfsat billigt - och sjukt gott. (Babbianer fattar inte denna underbara mat, så låt dem äta sina getsvarvade slamsor i billigt vitt bröd med industrivitlökssås. Alla vänsterpack från Södermalm kan fortsätta med sin livsförnekande vegankost. Perfekt!)
- Kläder: använd det du har. Måste du köpa nytt köp en klassisk tröja som du kan använda om och om igen utan att någon kan notera att du bytt eller inte. Inga fåniga blommönster etc.

Tja, bara där mina svenska vänner har ni kommit en bra bit på väg att få ordning på budgettavlan á la Lyxfällan.
Citera
2022-10-26, 23:03
Medlem
Bor själv i en liten hyresrätt, förhållandevis billig, så för mig så kommer det börja kännas mest när hyrorna ska upp. Man märker av elen, även om jag gör av med relativt lite, och matpriserna så klart. Har kunnat parera det relativt bra dock och det har gett mig en bra ursäkt att skära ner på vissa onyttigheter som jag inte kommit till skott med innan. Har blivit bättre på att handla också, mer uppmärksam på erbjudanden samt bättre på att planera, så det har fört något gott med sig där.

Är inte så mycket för att gå ut och festa eller resa utomlands stup i kvarten så det går inte så mycket pengar till sånt. Sparar ihop till musik grejer, instrument och så, då det är min hobby men det är nåt jag kan pausa med också då jag har nog för att hålla min hobby igång.

Men ja, kommer börja kännas av mer när hyrorna ska höjas, vilket är fullt rimligt så klart. Men jobbar inte heltid just och kan förhoppningsvis skala upp igen om det skulle behövas då jag är inom vården och det alltid tycks behövas mer folk (fast vi får väl se hur det blir med det också så småningom).
Senast redigerad av GanskaLack 2022-10-26 kl. 23:07.
Citera
2022-10-26, 23:04
Medlem
Citat:
Mitt kök är 20 år gammalt men i princip i mint condition, rent slöseri att byta. Byt inte så länge det funkar är mitt motto. Bra för miljön, bra för din plånbok och bra för dig. Jag förstår inte hysterin helt enkelt. Men jag kan ha fel. Jag är jävligt trött på slit och släng ekonomin, vi kan bättre än så. Sen ska pengarna inte gå till Oligarker, vilket det gör i vissa länder utan till folket.

Jo. Jag tänker likadant, men just när man skaffar sitt hus vill man ju gärna att det är trivsamt också, men sen håller det länge. Och man kan som sagt med rätt små medel fixa till ett kök efter 10 år om man känner för lite omväxling.

Men visst finns det exempel på rent slöseri, absolut är det så.
Citera
2022-10-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Spara pengar? Jamen här har du alla knep i boken.

- Klipp dig själv. Kolla youtube, där finns exakt alla frisyrer och hur du gör.
- Alla hygienartiklar, män som kvinnor: Köp det BILLIGASTE. Den billigaste doften från Lidl kommer funka exakt lika bra som en från NK. Lovar. Schampo etc: gå till ÖoB. Ditt hår kommer att skina lika fint som vanligt med budgettvätt.
- Äta ute är för folk som älskar äckligt billiga växtoljor (rena giftet) och babbar som haft sina händer i maten och på ställen du inte vill föreställa dig. SPAR DESSA PENGAR.
- Svensk husmanskost, dvs det som alla normala svenskar KAN och BÖR äta, nyttigt, hyfsat billigt - och sjukt gott. (Babbianer fattar inte denna underbara mat, så låt dem äta sina getsvarvade slamsor i billigt vitt bröd med industrivitlökssås. Alla vänsterpack från Södermalm kan fortsätta med sin livsförnekande vegankost. Perfekt!)
- Kläder: använd det du har. Måste du köpa nytt köp en klassisk tröja som du kan använda om och om igen utan att någon kan notera att du bytt eller inte. Inga fåniga blommönster etc.

Tja, bara där mina svenska vänner har ni kommit en bra bit på väg att få ordning på budgettavlan á la Lyxfällan.

Var ju knappast några revolutionerande tips det där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in