Citat:
Jag fattar att det är roligast att komma med tvärsäkra uttalanden om vad som står i stämningsansökan utan att ens ha skummat igenom den. Så det får ni gärna fortsätta med. Man kan ju också ögna igenom vissa delar av den för att få ett hum om vad det hela handlar om.
Punkt 17 räknar upp fem stycken causes of action upp (ungefär ”yrkande” eller ”grund för talan”).
Den första (detaljer i punkt 172 till 177) är slander (= muntligt förtal). Den andra (punkt 178 till 183) är libel (= skriftligt förtal).
Den tredje (punkt 184 till 190) handlar om Sherman Act. Det är en konkurrensrättslig lag på federal nivå. Det är också det yrkandet som gör att Niemann tar det hela till en federal domstol, snarare än en delstatlig (se punkt 25).
Den fjärde (punkt 191 till 197) är Tortious Interference with Contract and Business Expectancies. Svensk rätt har ingen riktig motsvarighet till det. Det kan översättas med typ ”skadegörande inverkan”. Lite förenklat kan man säga att Niemann hävdar att de andra har ingripit i hans möjlighet att ingå avtal på ett sätt som utgör en grund för skadestånd.
Den femte (punkt 198 till 202) handlar om att de svarande (defendants) ska ha samverkat vad gäller de fyra första punkterna.
Punkt 17 räknar upp fem stycken causes of action upp (ungefär ”yrkande” eller ”grund för talan”).
Den första (detaljer i punkt 172 till 177) är slander (= muntligt förtal). Den andra (punkt 178 till 183) är libel (= skriftligt förtal).
Den tredje (punkt 184 till 190) handlar om Sherman Act. Det är en konkurrensrättslig lag på federal nivå. Det är också det yrkandet som gör att Niemann tar det hela till en federal domstol, snarare än en delstatlig (se punkt 25).
Den fjärde (punkt 191 till 197) är Tortious Interference with Contract and Business Expectancies. Svensk rätt har ingen riktig motsvarighet till det. Det kan översättas med typ ”skadegörande inverkan”. Lite förenklat kan man säga att Niemann hävdar att de andra har ingripit i hans möjlighet att ingå avtal på ett sätt som utgör en grund för skadestånd.
Den femte (punkt 198 till 202) handlar om att de svarande (defendants) ska ha samverkat vad gäller de fyra första punkterna.
Jag ser inte att detta motsäger något som någon har skrivit men du verkar ha juridisk kompetens. Kan du svara på en del av det jag frågade om här:
Citat:Ja det är uppenbart men det jag inte vet är om han kan hållas ansvarig i USA om han frivilligt infinner sig. Det påstådda förtalet gjordes av Magnus när han befann sig i Norge och frågan är då om USA ändå håller honom ansvarig om han infinner sig och förlorar.
Om vi hypotetiskt antar att han hålls ansvarig och förlorar blir nästa fråga om det finns något som hindrar att han bara lämnar USA efter domen och sedan skiter i att betala. Rimligen kommer han inte beläggas med utreseförbud och därefter blir det mycket svårare att kunna tvinga honom att betala om han inte vill det.
