Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Licenspengar rullar in och det finns en rad länder som tillverkar haubitsar. De flesta länder med små kolonialpoliser likt Sverige avvecklade sin förmåga. Sverige lyckades avveckla produktionen men behöll delvis utveckling för att köpa 24 st pjäser. En fullständigt debil satsning fullt i klass med Gripen E eller ubåt A26.
Allt för att subventionera några dussin arbetstillfällen.
Samma lika med Excalibur, NLAW, Bonus mm, de tillverkas inte i Sverige. Behöver Sverige artillerigranater eller robotar så måste de köpas utomlands.
Archerprojektet är unikt i sin dumhet.
Tvivlar inte en sekund att du har rätt. Det är en värld som den stora massan mig villigt inräknad inte har någon insikt i.
Att det sen tidigare finns ett stort överskott människor utan egentlig mening som ser till att ta varje tillfälle i akt för att synas och visa på sin egen vikt är ingen hemlighet. Många soldater kan vittna om märkliga möten med höga officerare som t.ex. krävt uppställning utomlands. Ofta med tillhörande tal och någon klyscha i stil med att "det är viktigt att ni vårdar materielen så den fungerar när det behövs".
När jag kom hem från LA01 i Liberia så hade vi en kortare träff med ingenjörer från Bofors som ville ha output på den då nya ceasar-vagnen. Vår pragmatiske chef förvarnade dessa att det handlar om unga grabbar som kommer ha olika synpunkter varav dom flesta är personliga och främst baserade på det egna jagets väl och ve.
Det hela slutade att en av dem blev rejält sur och sa högt nåt i stil med "kan ni inte säga något som är bra då?". Minns att vi blev lite förvånade då stämningen snabbt blev dålig och dom drog.
Jag är helt medveten att jag rajerar men samtidigt är det en skitig bransch som finns över hela världen. Om inte representanter kunde ha lite is i magen och slå dövörat till till hur livet är att vistas i grupp över två veckor i ett stridsfordon flertalet tillfällen så var dom kanske inte på rätt plats.
Det jag försöker säga är att svenskar har ändå traditionellt en stor rad system som står sig mycket bra. Allt från m/86 till rena förbättringar som strv 122 och i förlängningen gripen.
Att sedan den något mörka naturen i den branschen drar till sig skitskallar med egenintressen är vi knappast ensama om men har ändå lyckats prestera på en toppnivå.
Än märkligare blir det när ett ytterst fåtal ens vågar stå för dom röstat på t.ex. SD och står med mössan i hand på hemmafronten samtidigt som dess döttrar influreras på tik tok av hjärndöd "gangsterrap" från tredje världen.
Var mitt inlägg tillräckligt luddigt?