Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Klart det går att ha ett extra lager i lådorna, kanske är det också avsett? MEN 1. Vikten ökar ju avsevärt (med de problem det medför), 2. Det är inte bara fler granater, utan även fler drivladdningar du behöver medföra, 3. Det som förvaras i lådorna idag måste ju då förvaras någon annanstans?
Vet inte riktigt vad du menar.
Förmodligen tidskrävande och bökigt för besättningen att ladda om själva ute i skogen, och då försvinner väl lite av poängen ändå?
Fler granater ombord och du får ett tyngre fordon, och slitaget på diverse komponenter ökar exponentiellt. Därmed också tiden (och pengarna) du behöver lägga på underhåll. Livslängden förkortas ju rimligen också.
Sen är väl 24 granater ändå ”okej” gissar jag. Det räcker en liten stund.
Jag menar att, av video jag sett att döma, granaterna fylls på i kanonen genom en lucka på sidan. Där placeras de liggande, på ett sätt som antyder att de inte vrids eller vänds under sig får genom maskinen och fram till eldröret. Jag har dock ingen aning om hur mekaniken inne i kanonen ser ut.
Så min tanke var att om man har extra ammunition, placerad på rätt sätt, i lämpligt placerad låda på lastbilen så borde man kunna ha ett påfyllningssystem som automatiskt (efter knapptryckning av personal) för över granater till själva kanon när kanonen befinner sig i transportläge. Tanken var alltså inte att besättningen ska flytta granaterna manuellt, de ska bara trycka på knappen "fyll på".
Givetvis bör man utforma en sådan lösning modulärt, vill man ha en liten och lätt kanon på dumper så får man nöja sig med 21 granater, vill man ha ökad uthållighet får man köpa en större lastbil så att man får plats med extra ammunition och, om så önskas, ett automatiskt påfyllningssystem.