Citat:
Ursprungligen postat av
uractualmom
Säkert väldigt noga. Ett lik luktar fan efter en vecka, jag har känt den lukten och det skulle lukta i hela huset
Det stämmer inte riktigt. Det behöver inte lukta i hela huset om liket ligger på en plats som gör att inte lukten tränger sig igenom.
Öppnar du däremot eller om man flyttar på kroppen, så tränger doften in överallt. Det krävs väldigt lite luft för att lukten ska sippra ut.
När jag var med om det, så frågade jag flera grannar om de inte kände lukten. Jag kände den så tydligt. Men nej, ingen annan. Förstod senare varför.
Luktsinnet var förstärkt, jag var gravid.
För visst var det en död person som luktade.
De börjar inte lukta direkt heller. Det tar några dagar. Efter en vecka luktar de väl oftast, om det inte är minusgrader där kroppen befinner sig.
Men det innebär alltså att det går att missa lukten om man är vid kroppen någon/ett par dagar efter en person avlidit.
Det kan hända att polisen missar en kropp eller kroppsdelar.
De missade tex Wilmas huvud högt upp i en garderob.
Det borde luktat ordentligt. Men det var väl invirat i aluminiumfolie, vilket säkert stängde in lukten.
Så det är inte omöjligt att missa saker som verkar självklara när man inte letar efter en död kropp, utan en försvunnen person.