2022-10-22, 14:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Vid dessa nivåer skulle det krävas löner för Huddingebor motsvarande dagens finaste kvarter i Östermalm. Ingen annan skulle ha råd att bo 30-40 min utan flera timmar bort i någon skog,
Om betalvilja eller betalförmåga saknas så kommer pris för adress inte bli så högt.

Att det är "högt" på sina ställen beror bara på att någon kan och vill betala. Eller hur?

Citat:
men du kanske tycker det är bra det med - så länge marknadsekonomi råder?
Det är bra att marknadsekonomi får råda. När det inte är så förskräcker resultatet.
Citera
2022-10-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bra inlägg, blekfis.

Han är kapitalist, det är bara marknaden och penningen som räknas, inte sociala frågor eller onödig empati. (förutom när han blir av med sina egna pengar vid affärsmöte i en mörk gränd med en stor pumpad slemhög) Då blir de vänsterpartister direkt och självmordsbenägna.

Det är så det ser ut i USA, som arbetare hamnar man i ett ghetto med massa djungelmänniskor om man bara kan efterfråga billigt boende i närhet till storstaden och jobbet. Om man som tjänsteman sen, inte viker sig för kapitalisters och chefers minsta vink så ser dom till man hamnar där också och de skrattar åt en. Hela tiden det överhängande hotet i bakgrunden att hamna i djungeln. De är så de vill ha det, att livet ska bestå av stora hierakier, maktskillnader, hela tiden knega och livet ska va onödigt svårt. Vi är på väg dit i små steg. Senast var LAS förändringen den 1a Oktober så man lättare kan få sparken för personliga problem.
LAS är skit , lättare att få sparken innebär per automatik också lättare att hitta ett nytt , bättre jobb.Om man inte är en infantil kretin dvs.
Citera
2022-10-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om betalvilja eller betalförmåga saknas så kommer pris för adress inte bli så högt.

Att det är "högt" på sina ställen beror bara på att någon kan och vill betala. Eller hur?

Det är bra att marknadsekonomi får råda. När det inte är så förskräcker resultatet.

Precis varför det är en omöjlighet att priserna 10X nästa 25 år som de gjort de senaste 25. Exakt var smärtgränsen är går väl inte att säga, men flera gånger högre kontra inkomst är den åtminstone inte.
Citera
2022-10-22, 14:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du låter som storbankerna, populasen och proffsanalytikern Flanders i Mars/april 2022, som hade prognos styrräntan skulle ligga på 0.9% i December 2022 typ
Du glömde liksom-fb. Dock vet jag inte om han sagt just 0.9%.

Citat:
och att inflationen skulle vara på nedgång nu. Utfallet kommer bli 3 ggr högre.
Förnekelse för det jobbiga.
Hushållen har inte brytt sig om stigande elpriser och stigande ränta, utan konsumerat på för fullt ändå.
Så disinflation kommer några månader fördröjt. I Jan lär vi se det.

Ja, disinflation kommer bli jobbigför de som fantiserat om fortsatt hög inflation.
Vad kommer dom att skylla på? Inte sig själva iaf.
Citera
2022-10-22, 14:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det rör fortfarande en försvinnande minoritet av bostadsägare i Sverige som lever på marginalen.

Jo kanske styrräntan kan klättra upp till över 3%.
Men då tycker jag RB gör samma misstag som när de idkade minusränta tidigare.
Men jag är egentligen inte förvånad.
En institution bestående av högintelligenta människor med ett enda syfte känner att de måste agera och överkompenserar då per definition för att visa sin handlingskraft.
Väldigt normal psykologi.
Samt att de känner (och ofta blir tvungna) att följa alla andra stora aktörer som USA och EU.

Men tänk om Ingves bara lugnat sig lite med att bekämpa den konstlade inflationen med minusränta. Som ledde till galen tillgångsinflation istället.

På samma sätt är ju dagens inflation till stora delar konstlad på det sätt att den drivs av andra faktorer än traditionella.
När nu supply Chain börjar komma på plats igen och gaspriserna nu faller kraftigt så kan det gå fortare än man tror att landa i lägre inflation igen.

Att då elda på med räntehöjningar skadar mer än det hjälper.
Bostäder prissätts på marginalen,så de som tvingas att sälja billigt sätter priset för alla.
Jag vet inte om du är ett troll, du börjar likna ett i dina svar.
Inflation beror på att mängden pengar växer snabbare än vad produktiviteten i ekonomin kan absorbera.
Fastighetspriserna beror på just billiga pengar i form av lån.
Börsen blåstes upp till ATH av samma orsak. Så fort priset på pengar höjs så slår det mot uppblåsta marknader.
RB’s och centralbankernas mål är att bekämpa inflationen, det ger högre räntor.
Om ECB höjer räntan till 3,25 % så lär knappast RB liigga 100 punkter under.
Når vi dit så kommer priserna att sjunka betydligt mer än vad de redan gjort.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-10-22 kl. 14:59.
Citera
2022-10-22, 15:02
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Du glömde liksom-fb. Dock vet jag inte om han sagt just 0.9%.

Hushållen har inte brytt sig om stigande elpriser och stigande ränta, utan konsumerat på för fullt ändå.
Så disinflation kommer några månader fördröjt. I Jan lär vi se det.

Ja, disinflation kommer bli jobbigför de som fantiserat om fortsatt hög inflation.
Vad kommer dom att skylla på? Inte sig själva iaf.

Enligt dig skulle räntan aldrig kommer gå upp samt inflationen skulle börja gå ner i somras som en dagslända. Istället gick den upp till 10.5% kpi nu.

Citat:
Noterade just att terminspriserna på arabicabönor är lägsta på 13 månader. Har varit bra väder i Brasilien.

Citera
2022-10-22, 15:27
Medlem
Citat:

Och det är pga att hushållen i USA (liksom i Sverige) inte bryr sig om höjd räntan utan fortsätter konsumera.

Hade hushållen varit lite lyhörda och dragit ned på konsumtionen hade vi haft sista räntehöjningen nu.

Det är detta jag, och en hel del andra, har reagerat på. Ekonomerna som i åratal har sagt köp, köp, köp. Köp vad som helst till vilket pris som helst för det är bra för ekonomin och jobben och samhället i stort.

Jag lydde inte utan sparade pengar som "man inte skulle".

Nu plötsligt har ekonomerna bytt åsikt och konsumtionen ska ner, även om arbetslösheten går upp, och om folk tvingas in i svåra ekonomiska situationer.

Tur att jag inte lyssnade på ekonomerna, och höll mig med en egen åsikt, och sparade pengar på konto, och har en ekonomisk marginal nu.
Citera
2022-10-22, 15:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Precis varför det är en omöjlighet att priserna 10X nästa 25 år som de gjort de senaste 25. Exakt var smärtgränsen är går väl inte att säga, men flera gånger högre kontra inkomst är den åtminstone inte.
I centrala NY är hyran för en "normal" HR högre än medellönen.
Vet inte hur man upprätthåller detta men så har det blivit.
Många vill bo där och delar på lägenhet. Och där det är attraktivt att bo blir det så. Man drar ned boendestandard och betalar stor andel av inkomsten just för att få ha en viss adress.

Den som inte "behöver" bo i centrala Stockholm, har mycket att välja på. Det är många orter där bostadspriserna ligger under produktionskostnad.
Givet detta kan man ju undra varför en sådan här tråd finns. Det finns alternativ. Bara att bosätta sig där. Varför jämra sig över att andra har en större betalvilja för att bo i Stockholm?
Citera
2022-10-22, 15:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Upplever att konsumtionen har minskat. Var på Ikea idag och köpte en toaborste (19 kr) och antalet besökare på en lördag kl 11 har typ minskat med 50%
Detta I Gbg.

Får se vad inflationssiffrorna säger. Men Rb och regeringens stora ord om att svåra tider kommer och är här fungerar till viss del. Upplever jag det som.
Sedan är det som vanligt knökat i mataffärerna men folk måste väl äta..
Det finns sätt att mäta. T ex omsättning i detaljhandel. Eller som jag tidigare nämnde volymen på kortköp. Den senare är högre än 2019. Och är lite ovillig att minska. Folk väljer att dra ned på sparande istället. Vilket borde vara en tankeställare för de som ylar om högre räntor får att folk skall spara.

Fö noterar jag nu att sparräntor är uppe i 2%. Inte så illa när börsen är på dekis. Sedan skall ju ränteinkomster beskattas. Och det är pga det som ränteutgifter medges avdrag.
Citera
2022-10-22, 16:08
Medlem
Citat:
I centrala NY är hyran för en "normal" HR högre än medellönen.
Vet inte hur man upprätthåller detta men så har det blivit.
Många vill bo där och delar på lägenhet. Och där det är attraktivt att bo blir det så. Man drar ned boendestandard och betalar stor andel av inkomsten just för att få ha en viss adress.

Den som inte "behöver" bo i centrala Stockholm, har mycket att välja på. Det är många orter där bostadspriserna ligger under produktionskostnad.
Givet detta kan man ju undra varför en sådan här tråd finns. Det finns alternativ. Bara att bosätta sig där. Varför jämra sig över att andra har en större betalvilja för att bo i Stockholm?

Ska man titta på vad det kostar att köpa i centrala NYC är kvadratmeterpriset ungefär 50 % högre medan de tjänar långt mycket mer än så jämfört med Stockholmare.
Citera
2022-10-22, 16:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Det är detta jag, och en hel del andra, har reagerat på. Ekonomerna som i åratal har sagt köp, köp, köp. Köp vad som helst till vilket pris som helst för det är bra för ekonomin och jobben och samhället i stort.

Jag lydde inte utan sparade pengar som "man inte skulle".

Nu plötsligt har ekonomerna bytt åsikt och konsumtionen ska ner, även om arbetslösheten går upp, och om folk tvingas in i svåra ekonomiska situationer.

Tur att jag inte lyssnade på ekonomerna, och höll mig med en egen åsikt, och sparade pengar på konto, och har en ekonomisk marginal nu.
Vet inte om ekonomier sagt köp till vilket pris som helst. Skulle tro att du överdriver.

Däremot är det helt riktigt att en omsättning behövs för att du och andra skall ha er ett jobb. Konsumerar vi inte blir ni arbetslösa och svälter ihjäl.

Du är dock inte ensam med att spara. Skälet till att räntorna (globalt) har varit så låga så länge beror på ett massivt sparande. Det är demografiskt betingat och den här massiva sparviljan väntas fortsätta i decennier.

Skälet till låg ränta är inte att folk skall låna mer. Utan för att få upp omsättningshastigheten. Dvs folk skall ruva mindre och spendera mer.
Men gamlingarna ökar i andel och dom har ingen spendervilja. När dom säljer villan och får in någon miljon på kontot så ligger den kvar där tills dom dör 30 år senare. Och när barnen ärver är dom pensionsmässig och låter miljonen ligga kvar i 30 år tills dom dör. Och så ökas det på med deras sparande.
Det är ganska lite av ökningen i M1 som faktiskt omsätts.

Skulle en sådan här gamling få för sig att köpa en BR så vinner dom budgivningen på eget sparande.
Citera
2022-10-22, 17:02
Medlem
biljons avatar
Citat:
Vet inte om ekonomier sagt köp till vilket pris som helst. Skulle tro att du överdriver.

Däremot är det helt riktigt att en omsättning behövs för att du och andra skall ha er ett jobb. Konsumerar vi inte blir ni arbetslösa och svälter ihjäl.

Du är dock inte ensam med att spara. Skälet till att räntorna (globalt) har varit så låga så länge beror på ett massivt sparande. Det är demografiskt betingat och den här massiva sparviljan väntas fortsätta i decennier.

Skälet till låg ränta är inte att folk skall låna mer. Utan för att få upp omsättningshastigheten. Dvs folk skall ruva mindre och spendera mer.
Men gamlingarna ökar i andel och dom har ingen spendervilja. När dom säljer villan och får in någon miljon på kontot så ligger den kvar där tills dom dör 30 år senare. Och när barnen ärver är dom pensionsmässig och låter miljonen ligga kvar i 30 år tills dom dör. Och så ökas det på med deras sparande.
Det är ganska lite av ökningen i M1 som faktiskt omsätts.

Skulle en sådan här gamling få för sig att köpa en BR så vinner dom budgivningen på eget sparande.
Tänk vad skönt det måste vara att gå runt och vara så här förvirrad som liksom-fb är.
Det så kallade sparandet kommer från pengatryckande och helikopterpengar men det är inte sparande.
Riktigt sparande kommer från produktivitet och försöker någon ersätta det med gratispengar så får vi inflation. Absolut inget nytt under solen, detta har skett sen pengar uppfanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in