Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Det rör fortfarande en försvinnande minoritet av bostadsägare i Sverige som lever på marginalen.
Jo kanske styrräntan kan klättra upp till över 3%.
Men då tycker jag RB gör samma misstag som när de idkade minusränta tidigare.
Men jag är egentligen inte förvånad.
En institution bestående av högintelligenta människor med ett enda syfte känner att de måste agera och överkompenserar då per definition för att visa sin handlingskraft.
Väldigt normal psykologi.
Samt att de känner (och ofta blir tvungna) att följa alla andra stora aktörer som USA och EU.
Men tänk om Ingves bara lugnat sig lite med att bekämpa den konstlade inflationen med minusränta. Som ledde till galen tillgångsinflation istället.
På samma sätt är ju dagens inflation till stora delar konstlad på det sätt att den drivs av andra faktorer än traditionella.
När nu supply Chain börjar komma på plats igen och gaspriserna nu faller kraftigt så kan det gå fortare än man tror att landa i lägre inflation igen.
Att då elda på med räntehöjningar skadar mer än det hjälper.
Bostäder prissätts på marginalen,så de som tvingas att sälja billigt sätter priset för alla.
Jag vet inte om du är ett troll, du börjar likna ett i dina svar.
Inflation beror på att mängden pengar växer snabbare än vad produktiviteten i ekonomin kan absorbera.
Fastighetspriserna beror på just billiga pengar i form av lån.
Börsen blåstes upp till ATH av samma orsak. Så fort priset på pengar höjs så slår det mot uppblåsta marknader.
RB’s och centralbankernas mål är att bekämpa inflationen, det ger högre räntor.
Om ECB höjer räntan till 3,25 % så lär knappast RB liigga 100 punkter under.
Når vi dit så kommer priserna att sjunka betydligt mer än vad de redan gjort.