2022-10-18, 13:47
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Precis, högre utbildning är vad som gäller sen är ju det där med praktikplatserna oroväckande.

Högre utbildning är nog rätt väg att gå ja. Arbetsmarknaden är svår när man inte har erfarenhet
Citera
2022-10-18, 13:49
Medlem
Kione211s avatar
Jag har jobbat som rörmokare i minst 25 år och de flesta jag jobbat med inom yrket är hobby knarkare eller har psykiska problem. Men det börjar väl bli konkurrens om jobben där med.
Kanske kan du utbilda dig till VVS-montör. Skitjobb men ett jobb
Citera
2022-10-18, 13:50
Medlem
Emellies avatar
Jag tycker inte du ska gräma dig över det, kan finnas en massa anledningar till att du inte fick tjänsten den här gången. Ta det inte personligt.

Det är väl okej att känna sig nere vid ett bakslag, bara du kommer tillbaka igen sen.
Citera
2022-10-18, 13:51
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Lucky: Behind every empire there's a crime.

Bli kriminell eller fiffla, när du kommer till topp investera det då i något lagligt och sen lev som att ingenting har hänt. I Bibeln står det att jorden är djävulens rike, du kommer ingenstans genom att vara godhjärtad och ärlig om du tänker på pengar. Du har två val, antigen lev som en slav på de små smulor du får (men du kommer till himmelen) eller välj stora bitar (och hamna i helvetet)

Om du inte vill hamna i helvetet försök hitta ett jobb igen eller lev på soc, du kommer med säkerhet då hamna i himmelen.
Citera
2022-10-18, 13:53
Medlem
Är du på intervju så spegla dig i de som intervjuar dig. Kommer du långt med. Använd alltså samma kroppsspråk men du ska inte vara en härmapa.

Fattar du inte - öppna upp din kropp. Stäng inte in dig med armar i kors etc. Visa bringan att du inte är ett hot typ, sträck på kroppen. Vad du säger är typ skitsamma. Dock säg saker på självsäkert, humoristiskt och glatt sätt.

Frågorna och svaren är egentligen inte så viktigt. Men du kan inte svara ologiskt som choklad ifall de frågar vilka dina bästa egenskaper är. 😁
Citera
2022-10-18, 13:53
Medlem
Vem är du? Vad gillar du att göra?

Kan det vara nåt du gör som folk reagerar på? Typ luktar illa, eller lite socialt udda?

Tror att det är ganska många som söker donken ändå, så ta det inte hårt om du inte kommer in där!

Skippa alkoholen. Det gör dig bara seg och deppig och kan mycket väl vara en orsak till att du inte får jobb. Deppiga alkoholister är inte anställningsbara. Gå och träna istället, mycket skönare och långsiktigare behandling av ångesten.
Citera
2022-10-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragonsneeze
Varför får jag aldrig jobb? Vad jag än gör och hur många gånger jag skriver om mitt CV och personliga brev så klickar det aldrig och jag blir ständigt nekad precis överallt.

Hur ska jag någonsin få erfarenheten som krävs för alla jobb om man aldrig ens får någon chans att jobba och visa vad man går för nånstans? Jag har inga kontakter och inte mycket erfarenhet alls, mitt CV är i stort sett tomt. Det enda jag har är gymansiet, B körkort och 2 praktikplatser som inte ledde till något och där man bara blev utnyttjad som gratis arbetskraft.

Sitter nu här med en flaska vin och hade tänkt bli lite full.
Sök alternativa vägar.

Kan säga att jag haft massor med värdelösa jobb och inte har något blivit bättre för det. Om något sämre.
Massa mobbning på arbetsplatser. Man får göra allt tungt medans andra latar sig och plockar samma om inte mer i lön.
Outvecklande i många fall.
Arbetsskador.

Dom som lever för jobbet är ännu mer patetiska än dig faktiskt även om det kanske inte känns så.
Jobba på dig själv istället. Lär dig nått nytt sätt att tänka. Lär dig ett nytt språk.
Bli duktigt på att skriva böcker eller något annat kul!
Citera
2022-10-18, 14:34
Medlem
fikasugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonsneeze
Varför får jag aldrig jobb? Vad jag än gör och hur många gånger jag skriver om mitt CV och personliga brev så klickar det aldrig och jag blir ständigt nekad precis överallt.

Hur ska jag någonsin få erfarenheten som krävs för alla jobb om man aldrig ens får någon chans att jobba och visa vad man går för nånstans? Jag har inga kontakter och inte mycket erfarenhet alls, mitt CV är i stort sett tomt. Det enda jag har är gymansiet, B körkort och 2 praktikplatser som inte ledde till något och där man bara blev utnyttjad som gratis arbetskraft.

Sitter nu här med en flaska vin och hade tänkt bli lite full.

Ta det lugnt. Ett jobb på Donken är ganska populära. Många som söker den. Ta det inte personligt. Ge inte upp.
Citera
2022-10-18, 14:39
Medlem
Vad har du för utbildning? Gymnasieexamen?

Idag är det hård konkurrens och jag tror då att man är mest attraktiva på arbetsmarknaden med en relevant utbildning. Går du en yrkesutbildning på gymnasiet eller vuxenutbildning så får du praktik och kontakter "gratis". Sen måste du förstås våga skapa kontakter, våga ta initiativ, och det där vanliga som att komma i tid etc. Det är egenskaper som uppskattas av arbetsgivare

Om du blir sållad efter intervjun fundera över vilket intryck du ger, om du verkar vara en social och framåt person som verkar vara serviceminded. Dvs en sån man vill möta på Donken. Kroppsspråk, klädstil, om du ser allmänt välvårdad ut etc .
Citera
2022-10-18, 14:47
Medlem
hroobarbs avatar
Det är svårt att få enkla skitjobb. Jag har blivit nekad jobb både hos Mediamarkt och Mjuk Biltvätt, men nu har jag jobbat som ingenjör i 10 år. Jag tror att vidareutbildning är något för dig. Kolla vad yrkeshögskolorna har på lut, du kanske kan hoppa på sent på nån kurs som börjat nu i höst.
Citera
2022-10-18, 14:48
Medlem
Eftersom vi inte vet särskilt mycket om dig är det svårt att säga.

Att bli nekad på donken är ingen big deal dock, det är väldigt beroende på hur många ansökningar de fått på senare. Kan vara rätt svårt att få jobb där under perioder till och med.

För att försöka hjälp dig lösa problemet så måste vi veta var vi måste lägga fokus. Blir du kallad till intervju eller nekar dig redan efter inskickat CV/PM?
Citera
2022-10-18, 14:55
Medlem
Jobb finns överallt, finns bara 2 anledningar till varför du har svårt att få jobb

1. Du vill inte jobba
2. Du är en idiot som inte fattar något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in