2022-10-11, 17:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja Sandberg beklagade sig i och för sig i en numera borttagen Expressenartikel 2006:

"För polisen berättade sedan barnen så väl utarbetade lögner att erfarna mordutredare blev lurade - i månader".

Barnen drog ju lögner om både god jul, görvassa knivar och allt vad det nu var.
Jag ser att du följer en rättshaveristisk metod och petar i detaljer av vad som sagts i förhör och intervjuer under 20 års tid, allt för att flytta fokus från de lika säkra som besvärande* uppgifterna.

Vad du inte gör är att presentera något som helst argument för hur eller varför Eva och Weine i upprepade förhör 23-26/8, 2/9 och 15/9 bekräftar att bröderna berättade om Kevin på söndagen, och i sin tur hur denna berättelse var möjlig om bröderna inte var där vilket du benhårt förnekar.
https://www.expressen.se/gt/qs/berattelsen-om-den-kritiserade-kevin-utredningen/
—————
*) Besvärande är förstås en fråga om vilken utgångspunkt man har; bröderna kan ha varit på plats och vara skyldiga, delaktiga eller oskyldiga till Kevins död. Allt är möjligt, men inte att de inte var på plats.
Citera
2022-10-11, 17:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag ser att du följer en rättshaveristisk metod och petar i detaljer av vad som sagts i förhör och intervjuer under 20 års tid, allt för att flytta fokus från de lika säkra som besvärande* uppgifterna.

Vad du inte gör är att presentera något som helst argument för hur eller varför Eva och Weine i upprepade förhör 23-26/8, 2/9 och 15/9 bekräftar att bröderna berättade om Kevin på söndagen, och i sin tur hur denna berättelse var möjlig om bröderna inte var där vilket du benhårt förnekar.
https://www.expressen.se/gt/qs/berattelsen-om-den-kritiserade-kevin-utredningen/
—————
*) Besvärande är förstås en fråga om vilken utgångspunkt man har; bröderna kan ha varit på plats och vara skyldiga, delaktiga eller oskyldiga till Kevins död. Allt är möjligt, men inte att de inte var på plats.
De så kallade "besvärande uppgifterna" har avhandlats tidigare hundratals gånger i tråden, läs på.

PS. Såg förresten att du hittat ditt "förhörsprotokoll" på rättshaveristen Lambertz sajt, det blev ingen fällning i Granskningsnämnden. Ni är några haverister som fortfarande håller lågan brinnande, även om det håller på att svikta på en del håll. Åtminstone vill man inte längre skryta med sina insatser vilket är ett framsteg, "vi gjorde det vi trodde var bäst då" (RS), "min roll var ju väldigt begränsad här" (SÅC), etc.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-10-11 kl. 17:52.
Citera
2022-10-11, 18:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej, jag sade inte att Weine och Eva ljuger i förhören. Jag sade att de högst sannolikt ljög när polisen knackade dörr på tisdagen.

Det följer av vad du menar hände att Weine och Eva fortfarande i förhören ljuger om att de hela veckan har vetat om att barnen berättade om Kevin och ritade teckningar redan före fisketuren utan framställer det som något de kommit ihåg när Christian började berätta om söndagen då Kevin dog. De har dessutom fortsatt att ljuga om det och ljuger om det också idag. Såvida du inte ansluter dig till teorin om att de förträngt det?

Citat:
Vi har inget protokoll från vad som sades då, så det är meningslöst att spekulera i detaljer därvidlag. Vad som däremot är solklart är att Weine på lördagen är så oroad av de han sätter sig i bilen med pojkarna och kör in till polisstationen i Arvika. Hans version idag är att det beror på att Christian sett äldre pojkar bråka med Kevin. Det är besynnerligt på flera sätt:
- varför åka in på en lördag bara för det?
- vi har ingen uppgift om att Christian faktiskt pekar ut några sådana pojkar, så varför åkte Weine in om det inte fanns namn?
Betydligt troligare är att Weine och Eva förstått att bröderna var där då Kevin dog, men inte vad som hänt.

Jag kan inte se något konstigt med att de åker in till polisen givet att Christian har information som om den stämmer i högsta grad är relevant för utredningen. I Expressens version tar Weine beslutet, men jag vill minnas att det sägs någonstans att polisen bad dem komma in för förhör. Vad säger att det inte var så?

Citat:
Men det är ju inte de olika lögnerna och barnens verklighet blandad med fantasi i de tidiga förhören som är pudelns kärna: det är att Christian säger att han berättade om Kevin redan på söndagen och att det bekräftas av först Eva och sedan Weine i minst tre olika förhör 23-26/8 och därefter återigen av Weine 2/9 och 15/9. Att vifta bort detta som ”falska minnen” är befängt. Skulle Eva sitta och hitta på ett exakt ordval, tid och plats för något som hände en vecka tidigare?

Då börjar Eva gråta. Hon blir allt mer uppriven, enligt förhörsutskrifterna vi har tagit del av, och ber att få tänka en stund. Sedan säger hon att hon minns att Christian sa henne att något skett vid sjön, att "Kevin ha stöpe i sjön".
Christian skulle ha stormat in i familjens hall då de vuxna stressade med att samla ihop fiskegrejer för kvällens fiske med barnen och en annan familj.

Du har framställt familjens berättelser som samstämmiga i meningen att de stöder varandra som om de vore polyfona stämmor. Men det är ju inte så, utan de är beroende av varandra och följer på varandra och ger alltså i vanlig ordning och genom sedvanligt resonemang inget stöd åt varandra därför att de inte är fristående.

När falska erkännanden uppkommer går det ofta till exakt så här. En person som förhörs av polisen ger en osann historia om vad som har hänt. Den personen är väldigt ofta en svag person av något slag. Begåvningshandikappad, med psykiska problem eller tillfälligt dålig kontakt med verkligheten. Eller ett barn.

Polisen vill kontrollera uppgiften genom att pressa andra personer på ett svar och om omständigheterna då är olyckliga eller polisen sätter för hård press resulterar det i falska erkännanden eller osanna uppgifter och påhittade skeenden. Detta är som sagt inget okänt i kriminalhistorien.

Eva konfronteras med Christians uppgifter, vilket resulterar i att hon skapar en falsk bekräftelse av dem, vilket leder till att Weine skapar en falsk bekräftelse av dem när han konfronteras med Evas och Christians uppgifter. Vilken press de utsattes för av situationen vet vi och det är ovedersägliga fakta i fallet.

Citat:
Vad gäller lastpallen och hur mordet (eller olyckshändelsen) gick till har jag inga starka åsikter, förutom att nye åklagarens ”fallande lastpall” är bland det dummaste jag hört (ingen i tråden tycks heller köpa just den delen…). Jag tror iofs inte alls att en 7- och 5- åring skulle ha några problem att bära en 4-åring, men det är minst lika troligt att det var en anna GM inblandad.

Det är också här den rimliga kritiken mot polisen bör komma in. Tveklöst försökte man i det längsta få fram en namn på en GM från vittnen som med all rimlig sannolikhet var på plats, men det gick inte. Kanske hade man kunnat lyckas bättre med annat upplägg. Å andra sidan hade brödernas uppgift inte räckt för att säkert ”fälla” t.ex. 13:åringen i en bevistalan, så vi hade kanske suttit här ändå, men med andra skribenter.

Skulle verkligen barnen kunna placera Kevins livlösa kropp på lastpallen ute i vassen på egen hand? Det är för det första en väldigt tung uppgift rent fysiskt, för det andra undrar man om detta med att dölja kroppen så är ett troligt beteende om det handlar om så unga GM, för det tredje uppger ingen någon gång att Robin skulle varit blöt, för det fjärde figurerar vad jag vet ingen lastpall eller flyttande av kroppen dit i några av brödernas berättelse.
Citera
2022-10-13, 23:09
Medlem
Jag orkar verkligen inte gå igenom alla sidor.. förlåt. Men VEM är den påstådda 13 åringen som ska varit mördaren? (Som polisen släpper misstankarna på pga brist på bevis)
Citera
2022-10-14, 15:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barajag02
Jag orkar verkligen inte gå igenom alla sidor.. förlåt. Men VEM är den påstådda 13 åringen som ska varit mördaren? (Som polisen släpper misstankarna på pga brist på bevis)
https://www.expressen.se/gt/tonaring-erkande-valdtakt-polisen-sag-inget-samband-med-kevin-mordet/
Efter Kevins död påstod flera barn att tonåringen setts tillsammans med Kevin på fotbollsplanen där vittnen sist såg fyraåringen i livet.

Dagen efter ska han dessutom ha berättat att han hittat Kevins skor.

Enligt förundersökningen kring fyraåringens död som Expressen granskat rör det sig om ett par barnsandaler med kardborrelåsning, som fanns bakom en bod cirka 30 meter från platsen där Kevins kropp hittades.

Under utredningen var misstankarna väldigt starka mot tonåringen. Polisen kunde bevisa att han ljög i förhören.

Citera
2022-10-16, 22:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Christian berättar den 23/8 att de såg Kevin vid söndagen när han dog och att de berättade det för pappa Weine och Eva samma kväll. Eva och Weine bekräftar detta i upprepade förhör 23-26/8, 2/9 och 15/9. Det finns bara en rimlig förklaring till alla dessa uppgifter: bröderna var på plats då Kevin dog.

Att de sedan inte kan eller vill redogöra för vad som hänt kan ha många olika förklaringar beroende på om och hur de var inblandade. Inte konstigt alls om man slingrar sig och undviker sanningen om man känner sig skyldig, även om det faktiskt var en annan äldre GM. Det är alltså inte detaljer i deras berättelser vi skall beakta, utan det faktum att jag de berättar om Kevin flera timmar innan han hittats. Det spelar ingen roll hur många mammor i kök och fiskespön du drar fram: det enda sättet föräldrarna kan ha fått höra om detta på söndagen är att bröderna faktiskt var där.

Att Weine och Christian senare samstämmigt berättar om teckningen och att Eva berättar om de blöta byxorna är omständigheter som är mycket svåra att förklara bort om bröderna inte var på plats. Notera att Christian inte blir förvånad när FL tar upp teckningen/kartan och att han oberoende av Weine bekräftar att den senare kastade bort teckningen. Hur vet han att pappa Weine skrivit det i sina anteckningar från sjukhuset?

Förhöret med Christian den 26 oktober 1998
s. 460 f.
Anders Forsman: För pappa, vet du vad han har gjort?
CK: Nej.
AF: Han har ritat för oss och beskrev hur det var när du kom hem, så han ritade köket där och vart han stod och här var jag och här var Christian när han ritade och berättade för mig och så ritade han in att det var flera med där också. Det var någon mer som du ritade för.
[---]
CK: Eva.
AF: Och Eva?
CK: Ja.
[---]
CK: Jag ritade hur vi sprang och hur han ramlade i vattnet.
AF: Mmm. Den där ritningen då, vart gjorde ni av den sedan då?
CK: Han kastade den.
AF: Gjorde han?
CK: Ja. Det var inte jag som kastade den då men Robin var så arg, så han gick och hämtade den och kastade den.

http://goranlambertz.se/bilaga-1-till-anmalan-till-granskningsnamnden/

”Förhörsledarna försöker flera gånger övertala pojkarna att svara på frågorna och på olika sätt lirka med dem.”

Hur kan du få det till att Christian inte verkar förvånad? Det hela är ju ett typexempel på att mata den förhörde med information i syfte att få denne att hålla med om påståendena och bygga vidare på dem. Uppgiften är inget Christian oberoende av Weine bekräftar.

Ser du verkligen inte problemet här med att en stum säger till en döv vad den blinde sett?
Citera
2022-10-17, 09:48
Medlem
EnLitenkilles avatar
Välförtjänt skadestånd från kommunen. Men var bara ena brorsan med i stämningen?

https://www.expressen.se/nyheter/arvika-ska-betala-skadestand-i-kevin-fallet/
Citera
2022-10-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Välförtjänt skadestånd från kommunen. Men var bara ena brorsan med i stämningen?

Verkligen välförtjänt! Den andra brodern orkade inte psykiskt att deltga i en stämning mot kommunen.
Citera
2022-10-17, 10:16
Medlem
Citat:

Det är något fel här så jag kommer inte in på expressen. Hur mycket fick han?
Den andra brorsan kanske lämnar in en stämning framöver när han mår bättre.
Citera
2022-10-17, 10:29
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Cheerio
Verkligen välförtjänt! Den andra brodern orkade inte psykiskt att deltga i en stämning mot kommunen.

Citat:
Ursprungligen postat av longlivetheking
Det är något fel här så jag kommer inte in på expressen. Hur mycket fick han?
Den andra brorsan kanske lämnar in en stämning framöver när han mår bättre.

Robin har fått ett skadestånd på 3 miljoner. Den andre brodern Kristian alias ”Klyvarn” säger följande:

Jo vi fick veta på möran att förhandlinga gått bra mä brorsan. Så jag funderer väl på och göre samme sak nu och stämme kommun. Vi håller även på och skriver en ny bok nu som också ska ge öss lite intäkter som plåstra på såren.
Citera
2022-10-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Robin har fått ett skadestånd på 3 miljoner.

Tack för infon.
Citera
2022-10-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Robin har fått ett skadestånd på 3 miljoner. Den andre brodern Kristian alias ”Klyvarn” säger följande:

Jo vi fick veta på möran att förhandlinga gått bra mä brorsan. Så jag funderer väl på och göre samme sak nu och stämme kommun. Vi håller även på och skriver en ny bok nu som också ska ge öss lite intäkter som plåstra på såren.

https://www.friatider.se/s-kommun-doms-att-betala-skadestand-kevin-fallet

Är det sant att staten gav direktiv till kommunen att finna en annan gärningsman än den riktiga?
(på grund av den riktiga gärningsmannens etnicitet)

Det är så man förstår det i friatiders artikel. Eller är detta påstående ett resultat av journalistisk kreativitet?
Senast redigerad av fotonreflex 2022-10-17 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in