Citat:
Ursprungligen postat av
Kiddieoxo
Jag tror inte att Kreml supportar SD. Kreml supportar AFS som vill att SD är fientliga till NATO vilket de längre inte är och är man för NATO har man inte längre Kremls stöd.
Det ser snarare ut som att ryssen gör allt de kan för att sabotera för SD via sina media och influensers.
För att stödjas av Ryssland kräver det att du lyder annars startar de smutskastningskampanjer.
En anledning att Ryssland är så framgångsrika är att folk är precis som dig, att de tror att politik är som sport du håller på ett lag och ditt lag är felfritt och du stödjer det och alla dummisar håller på det andra laget.
Många tror sig förstå målen och tillvägagångssätten i Rysslands hybridkrigföring men det är ytterst få som kan se helheten på grund av sina ideologiska verklighetsfilter.
Det du beskriver är vad jag förväntade efter kursändringen i NATO-frågan och ja till vapensändning. Och först var det nog så men inte så mycket och länge som jag förväntade. Fick nog intrycket att de supportade SD i valet ändå, och drog slutsatsen att de kanske efter visst övervägande ändå ansåg att detta gynnade dem bäst då NATO-beslutet redan var fattat. Jag tycker nog att du tillskriver mig tankar som du inte känner till, lite smådrygt nästan, men låt gå, då du till skillnad från många andra verkar ta diskussionen seriöst i a f.
Om AfS hade chans till inflytande skulle de förstås föredragit dem, men det är ju orealisitskt. Tror du inte ryssen är pragmatisk? Och genom att supporta det narrativet invandringen, invandringen, invandringen - vänstern vänstern vänstern, så supportar de ju i praktiken SD även om de inte säger "Heja Jimi!".
När man gör reklam för ett litet märke så gynnas ofta marknadsledaren på den produktkategorin. Och folk vill inte kasta bort sin röst eller vara alltför extrema.
Vad gäller svenska influencers inom svensk politik så pallar jag inte riktigt... så det är möjligt att du har rätt. Nämn gärna något exempel! Jag går mer efter Flashback och kommentarsfält.
Men om vi ser över senaste 10 åren tex så är det ju SD som de supportat mest, det måste du ändå hålla med om? Dvs att de har sett en nytta för egen del i att SD går frammåt. Där är förstås NATO en viktig del men jag tror inte det är den enda. (Och hade SD varit lika mycket mot NATO om de inte fått stöd av ryssen? - kanske kanske inte.)
Jag tror inte de gillar eller "håller på" SD eller något annat parti. De skiter förstås i SD-arnas hjärtefrågor. Det de vill åstadkomma är att försvaga landet och skapa oreda, försvaga ledning, sammanhållning och försvarsvilja. Så hittills har man huggit på S-regeringen mest, C och MP. Nu förväntar jag mer angrepp på sittande regering och att man underblåser osämja och misstro inom den. Så att bruden som är trådens ämne skapar lite dålig stämning har de nog inget emot. Valets utfall där det inte finns något riktigt starkt alternativ är de säkert jättenöjda med. De ville säkert straffa SD men ur deras synpunkt bör detta vara ett mer gynnsamt resultat än att 3,5% från SD röstar på AfS, SD blir mindre och Magda sitter kvar.
Eller om Kristersson hade fått bilda regering med en starkare utgångspunkt som största parti.