Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Jag håller med om att detta är en av de viktigaste sakerna att få ordning på. Bitcoin på lightning är något mer fungibla, så det är ett steg i rätt riktning.
Jag tror annars att mycket kommer att lösa sig över tid genom att bitcoin börjar cirkulera utan att växlas till och från fiat och genom att fler lär sig att man (även av rena säkerhetsskäl) alltid ska generera en ny adress för varje transaktion.
Som jag ser det är ökad cirkulation eller lightning (i dess nuvarande utformning) inte lösningar på fungibilitets-problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Taproot, som implementerades i november förra året, är en klar förbättring kring privacy och därmed fungabiliteten.
Idag är det inte riktigt ett problem i praktiken, men det kan lätt bli om vissa Bitcoin kommer att svartlistas. Men Andreas Antanapolis (tillika en av de största tänkarna kring Bitcoin och krypto) håller med dig, men menar på att det inte är ett olösligt problem. Han menar att lösningarna tenderar att komma den dagen problemen är verkliga.
Frågan är bara hur dessa lösningar går hem hos regeringar? Bitcoin får inte bli FÖR hemligt, för då kommer regeringar titta på att kriminalisera det gissar jag.
Jag tycker tvärtom att det är ett praktiskt problem och Bitcoin bör enligt min mening sträva mot i princip samma säkerhet och integritet som t.ex. Monero. Vi har CBDCs på raskt intågande och behöver desperat tillhandahålla ett frihetligt alternativ till detta, vilket Bitcoin inte kommer att vara om man inte lyckas lösa anonymitets-problemet och därmed fungibiliteten.
Vi tycks dessvärre oundvikligen gå mot ett kontantlöst samhälle i allt större utsträckning på en global nivå och CBDCs kan komma att vara ett faktum inom bara ett par/några år (här kan man följa utvecklingen:
https://www.atlanticcouncil.org/cbdctracker/). Om staten fortsättningsvis kommer att kontrollera pengarna och vi inte lyckas med att skilja pengar från staten, kommer vi de facto att hamna i ett av de kanske mörkaste och mest vedervärdiga kontrollsamhällena som mänskligheten någonsin skådat. Bitcoin kan vara alternativet till detta.
Men, om CBDCs implementeras utan att Bitcoin har löst dessa problem kommer staten att ha 100% kontroll över varje transaktion som sker och möjlighet att programmera våra pengar t.ex. att styras av tidsbegränsningar på hur lång tid man har rätt att använda pengarna (dvs. de måste användas inom en viss tid från erhållande), hur mycket drivmedel du har rätt att köpa (CO2 utsläppsgräns), vilka organisationer du får donera pengar till och om de inte gillar det du skriver på flashback eller twitter så stängs ditt konto av (se t.ex.
https://www.telegraph.co.uk/business/2021/06/21/bank-england-tells-ministers-intervene-digital-currency-programming/). Sannolikt kommer ingen av dessa funktioner att implementeras i samband med att man inför CBDC-systemet för den naiva allmänheten, men funktionerna kommer successivt att implementeras när tillräckligt många anammat systemet (förutsatt att det inte sker vid ett enda koordinerat tillfälle). Att sälja sina CBDCs för Bitcoins kommer sannolikt att försvåras ännu mer och göra det alltför omständigt för gemene Svensson att överhuvudtaget orka köpa Bitcoin.
En ökad anonymisering av användarna kommer självklart inte att gå hem hos regeringar, den etablerade makten kommer inte direkt att lägga sig ned och ge efter - men långsiktigt tror jag inte att de kan stoppa den kraft som satts i rullning, men då krävs det att lösningar presenteras inom en förhållandevis kort tidsperiod eftersom statens maktfullkomliga utvecklingen tågar i raskt takt. Något som inte minst de två senaste åren är ett starkt bevis för.
För att Bitcoin ska bli framgångsrik i den monetära värld som håller på byggas kommer det alltså enligt min mening att krävas att man har en väsentligt mycket högre grad av fungibilitet än vad man har idag, annars blir det endast ett komplement till CBDCs och har mer syftat till att vänja allmänheten för idén om digitala pengar.
Det är CBDCs som Bitcoin enligt min mening tävlar emot, inte mot shitcoins.