2022-10-14, 10:33
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Har för mig att hon blev sjuk när de kom hem från Italien eller något sådant.

Okej, möjligt att det var så då.

I väntan på de svenska uttagningskriterierna ser jag att Norge nu släppt sina. Obegripligt nog har man kvar deltagarbegränsningar till premiären i Beitostölen vilket innebär att juniorer fortsatt ratas. VM-truppen ut måndagen den 30 januari och VM-åkare kommer prioriteras till V-cupen i Toblach helgen därpå.

Skandinaviska Cupen (och Norska Cupen) kommer att använda sig av samma nya poängsystem som världscupen.
Citera
2022-10-14, 11:52
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Löjligt bra åldersstruktur på det svenska damlaget så pilarna pekar mest uppåt. Fjolårets säsong värderar jag inte särskilt högt lagmässigt, mycket kan bli bättre men om spetsen ska bli bättre handlar nog mycket om Frida och Linn.

Maja kan vara sportsligt lika bra i år, men resultatmässigt sämre p.g.a. Jonna med hela vägen och Linn tillbaka. Men i så fall blir det ett personligt tapp, inte svenskt.
Instämmer med det du skriver - med tillägget att jag nog tror att även Jonna kan bidra till spetsen. Med tanke på hur det såg ut för två och tre vintrar sen borde även Ebba kunna bidra, men jag ör mer tveksam där.
Vad gäller åldersstrukturen är det lätt att glömma hur pass unga flera av åkarna är och att den äldsta bara är 28.
Citera
2022-10-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Instämmer med det du skriver - med tillägget att jag nog tror att även Jonna kan bidra till spetsen. Med tanke på hur det såg ut för två och tre vintrar sen borde även Ebba kunna bidra, men jag ör mer tveksam där.
Vad gäller åldersstrukturen är det lätt att glömma hur pass unga flera av åkarna är och att den äldsta bara är 28.

Utgångspunkten är att Jonna står för säker spets som ifjol. För mer behöver andra chippa in. Frida hade ju iofs ett par helger före jul, men jädrar vad resten var misslyckat ifjol. Men är hon på den nivån oftare kommer hon vara en segermaskin i vinter. Inget att ta för givet, men en förhoppning. Så får väl Linn agera X-faktor och i den bästa av världar "göra en Jonna" andra halvan av säsongen.

Ebba tror jag kommer ha sina pallplatser, jag unnar henne att plocka hem ett individuellt VM-guld men tror inte hon blir en favorit i år heller.
Citera
2022-10-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Hur har det sett ut för Porroma och Halfvarsson?

Pichler är inte imponerad av Poromaas fysik och Halfvarsson satte ett hjul åt fel håll på träningslägret nere i Planica/Italien, vilket bromsade framfarten för alla inblandade parter..

Annars finns det inte mycket att rapportera om, mest intressanta är väl att Wille flyttat hem till Sundsvall och att Calle bildat familj, vilket kan inverka positivt på deras välmående..
Citera
2022-10-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
I tillägg till vad Alkibiades skriver så är Jonna den enda aktiva svenska åkaren som tagit ett individuellt VM-guld, samt att hon var bästa svenska i samtliga 14 internationella tävlingar hon körde efter nyår (stafetter och scandinavisk cup inräknad)
Oj, det var än mer imponerande än vad jag visste. Jonnas form har verkligen varit bra, hoppas att hon lyckas med träningen även detta år. En av de mest imponerande tävlingarna rent tycker jag var sprintstafetten (mix) med Calle där hon fullkomligt krossade konkurrenterna (och Calle gjorde det också bra). Jag förstår att övriga åkare mer eller mindre gav upp kampen om förstaplatsen, men det säger en del om hur bra hon är.
Citera
2022-10-14, 22:50
Medlem
14ccKemiskts avatar
Jag undrar om vi kan få en helsvensk sprintfinal i VC i år nu när Lampic, Falla och hela Ryssland är borta. Linn-Maja-Jonna-Johanna-Emma i samma final känns möjligt men vem kan ta sjätte platsen?
Citera
2022-10-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Jag undrar om vi kan få en helsvensk sprintfinal i VC i år nu när Lampic, Falla och hela Ryssland är borta. Linn-Maja-Jonna-Johanna-Emma i samma final känns möjligt men vem kan ta sjätte platsen?
Frida, men tyvärr lär de väl ta ut Dyvik istället
Citera
2022-10-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt

Moa H i fristil.

Nog åkte Stina mot fem norskor vid något tillfällle, men var det helnorskt nån gång?
Citera
2022-10-15, 00:28
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Moa H i fristil.

Nog åkte Stina mot fem norskor vid något tillfällle, men var det helnorskt nån gång?

Östersund 2015, Stina lyckades spränga det norska blocket och bli trea. Davos 2014, Stina lyckades inte spränga det norska blocket utan blir sexa. Tror det är de enda gångerna Norge haft fem i final. På herrsidan har det hänt fler gånger men helnorskt tror jag inte har hänt varken på dam- eller herrsidan(inte sen sprintfinalerna körts med sex deltagare i varje fall). Även Ryssland kan ha haft fem i final nån gång. Någon får rätta mig om detta inte stämmer.
Citera
2022-10-15, 07:54
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Östersund 2015, Stina lyckades spränga det norska blocket och bli trea. Davos 2014, Stina lyckades inte spränga det norska blocket utan blir sexa. Tror det är de enda gångerna Norge haft fem i final. På herrsidan har det hänt fler gånger men helnorskt tror jag inte har hänt varken på dam- eller herrsidan(inte sen sprintfinalerna körts med sex deltagare i varje fall). Även Ryssland kan ha haft fem i final nån gång. Någon får rätta mig om detta inte stämmer.
Värre än femdubbelt Norge tror jag det aldrig varit, då även med norrman på sjunde plats. Fem norrmän i final har i alla fall hänt tre gånger i Drammen.
Även i Trondheim var det femdubbelt Norge, men sjätte norrman var ”bara” tia.
Ska vi satsa på helsvensk final är väl Falun bästa chansen då vi får starta med fler än sex åkare där.
Bolshunov (två gånger), Ustiugov och Pelegrino är de som fått slåss mot fem norrmän i en final.
Senast redigerad av bcdefg 2022-10-15 kl. 07:57.
Citera
2022-10-15, 08:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Ribom om sin sprintsatsning denna säsong: https://www.svt.se/sport/langdskidor/sa-ska-emma-ribom-na-forsta-segern-och-en-vm-medalj-byggt-min-egen-vm-bana-hemma-i-ostersund
Citera
2022-10-15, 19:37
Medlem
Stefan4s avatar
När Nils van der Poel nyligen medverkade i säsongspremiären av SVT-programmet "Carina Bergfeldt", så nämnde han att han bl a var manager och rådgivare till "en skidåkare som vi ser en stor potential i".

Någon som vet vem det handlar om?

https://www.ttela.se/sport/nils-van-der-poel-det-var-mitt-st%C3%B6rsta-misstag-i-karri%C3%A4ren-1.83249985

https://www.svtplay.se/carina-bergfeldt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in