2022-11-21, 17:38
Medlem
Även om Ribom blir uttagen är det väl osäkert att hon ska åka allt?

Ida Dahl verkade taggad om hon får frågan. Karlsson, Andersson, Ilar, Dyvik, Hagström och Dahl i distans?
Citera
2022-11-21, 17:53
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Låter ju bra. Men jag har inte koll på hur allvarligt det är när man har problem med höftböjaren.

Frida hade ju en inflammation i höftböjaren inför och under Bruks-helgen 2020. Hon kunde köra i Ruka sen utan några större problem.
Citera
2022-11-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Nä, brukar ju oftast komma 13.00 måndag. Men nu sa man väl redan innan premiärhelgen att truppen skulle släppas först på tisdag. Tror inget är fel.

Emma säger till NSD att hon är redo om hon blir uttagen.
Ok. Måste missat det. Vill minnas att när Frida fick startförbud så sköt man på släppet en dag och offentliggjorde den dåliga nyheten måndag kväll.
Citera
2022-11-21, 18:12
Medlem
rainbowias avatar
Swiss team in Ruka

Nadine Fähndrich,*Nadja Kälin,*Janik Riebli,*Valerio Grond,*Cyril Fähndrich,*Beda Klee,*Roman Furger*und*Candide Pralong.

Jonas Baumann har åkt på en covid så hans frånvaro är beviljad fast var är Jason R?

Konstaterar att Pärmen går för totalen.
Citera
2022-11-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Finns det några juniorer som hotar alvar?
Danielsson var 18 sek efter alvar på 15 km och nilsson var 32 sek efter.
Det är ju inte särskillt mycket på 15 km åkning och kan va skillnaden på en mindre bra dag eller mindre bra skidor.

Att han får åka JVM är nog en självklarhet, men blir intressant att se hur han står sig mot internationella juniorer.

Bra fråga!
Men min bedömning är att dom juniorerna på killsidan framförallt 04, 05 och Alvar håller extremt hög nivå.
Bergström åkte snabbare än Alvar i sprintprologen.
Nilsson, Danielsson och Bergström är inte långt efter, men Alvar är nog starkast i år på distans.

Tjejsidan ser efter första tävlingen mycket jämnare ut i år än förra året. Avståndet mellan Tove Ericsson (bästa 03:a) och bästa 05:an (två år yngre) är 1.15 min på milloppet i lördags.

Juniorklasserna blir intressanta i Idre.
Citera
2022-11-21, 18:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Låter ju bra. Men jag har inte koll på hur allvarligt det är när man har problem med höftböjaren.

Framför allt i klassiskt stil är det ju jobbigt. Men det är en typisk överbelastningsskada som inte behöver leda till nån längre vila.
Citera
2022-11-21, 18:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Som man har väntat på detta.

Vad tror ni, kan Kalvå utmana om pall(arna) i Ruka?

Citat:
Vilken slutsats av den norska premiären kan man dra för det norska damlaget? När det gäller distans så sticker ju Kalvå ut men sedan är det inte så mycket mer, och Kalvå lär ju inte räcka till mot Ebba och Frida.

Norska åkare topp-10
10 km klassiskt
1. Anne Kjersti Kalvå (92) 27.51.9 Elitelaget
2. Heidi Weng (91) +31.7 Elitelaget
3. Ingvild Östberg (90) +36.6
5. Margrethe Bergane (01) +52.5 Rekruttlaget
6. Silje Theodersen (94) +1:01.7
7. Ragnhild Haga (91) +1:03.8 Elitelaget
8. Marie-Helene Fossesholm (01) +1:12.3 Elitelaget
9. Anniken Alnäs (94) +1:13.7
10. Kristin Fosnäs (00) +1:13.9 Rekruttlaget

10 km fristil
1. Anne Kjersti Kalvå (92) 26.21.0 Elitelaget
2. Marie-Helene Fossesholm (01) +4.2 Elitelaget
3. Silje Theodersen (94) +7.0
4. Ingvild Östberg (90) +11.6
5. Tiril Weng (96) +13.2 Elitelaget
7. Heidi Weng (91) +44.6 Elitelaget
8. Margrethe Bergane (01) +54.3 Rekruttlaget
9. Julie Drivenes (99) +54.8

Av sex pallplatser så togs fyra av åkare över 30 år. Av övriga på topp-10 togs ytterligare tre av åkare över 30 år. Av åkare under 30 år utanför elitlaget är det bara Theodersen och Bergane som sticker fram. Theodersen är ju inte purung heller och är ett etablerat namn och var bästa norska förra helgen i Muonio. Bergane, som åkmässigt närmast är en ny Johaug, är däremot riktigt ung och en del av rekruttlaget. Åkare från elitlaget som inte åkte bra var Anna Svendsen, Julie Myhre och Marte Skaanes. Från rekruttlaget gjorde som sagt Bergane det bra, även Fosnäs i det klassiska loppet. Men även här fanns det åkare som misslyckades som Hedda Amundsen, Karoline Simpson-Larsen och Synne Arnesen. Åkare som tidigare gjort det bra, bla i tidigare säsongspremiären, men som inte nu lyckades var Tiril Knudsen, Magni Smedås och Johanne Harviken. En ung talang som Emma Mörk gjorde det inte heller tillräckligt bra.

Nu fanns en riktig bra chans att slå sig in i det norska världscuplaget men det var väldigt få som tog chansen. Det verkar inte heller som man i landslagsverksamheten (elitelaget+rekruttlaget) fått till någon riktigt bra utveckling. På den utmaning som på damsidan står inför inom norsk längdåkning så blev det inget tydligt svar. Kan ju ändå hända saker under resten av säsongen men man hade nog velat ha bättre svar redan nu.
Jag misstänker att det finns en allmän underskattning av norska laget. Om man tar Kalvås tider jämfört Siljes och på så vis jämför med förra helgens tävlingar i Finland så skulle Kalvå ha vunnit i klassiskt (före Hennig, Niskanen och Pärmen) och varit två i fristilsloppet. Inte självklart att Ebba och Frida slår Hennig i klassiskt ska väl läggas till. Nu tror jag inte Kalvå vinner något lopp i Ruka, men hon är defintivt en stark pallaspirant som kan vinna. Hon är ju rätt nära släkt med Björgen som fortsatte utvecklas kring 30 så att hon tar ett steg är inte så märkligt.
Citera
2022-11-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

Konstaterar att Pärmen går för totalen.
Ifall hon tänker köra allt, vem kan egentligen utmana mtp det nya räknesystemet?
Citera
2022-11-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Vissa idioter borde kolla upp vem som kom tvåa i senaste wc loppet

Herr Hall kommer ha rätt någon gång. Glöm inte det! Personligen tror jag det var magen och kosten hela vägen. Drack säkert mjölk eller nåt, Calle. Kineserna har fattat sånt. Säkert för att de hade getter tusen år innan oss.
Citera
2022-11-21, 19:58
Medlem
Klart de norska damerna kommer va med i toppen 🙂 husk nu att skidvärlden inte är så stor
Citera
2022-11-21, 20:12
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag misstänker att det finns en allmän underskattning av norska laget. Om man tar Kalvås tider jämfört Siljes och på så vis jämför med förra helgens tävlingar i Finland så skulle Kalvå ha vunnit i klassiskt (före Hennig, Niskanen och Pärmen) och varit två i fristilsloppet. Inte självklart att Ebba och Frida slår Hennig i klassiskt ska väl läggas till. Nu tror jag inte Kalvå vinner något lopp i Ruka, men hon är defintivt en stark pallaspirant som kan vinna. Hon är ju rätt nära släkt med Björgen som fortsatte utvecklas kring 30 så att hon tar ett steg är inte så märkligt.

Tycker även jag att det andas en viss hybris hos vissa. Kvadruplar och tripplar skall tydligen bli vardagsmat denna vinter. Ganska skört nu på sprinten t ex när Super-Jonna och Super-Emma är borta.

Dock så var Janatova farligt nära toppen i Norge vilket ej får ses som ett skrämselskott av Norges styrka.
Citera
2022-11-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Klart de norska damerna kommer va med i toppen 🙂 husk nu att skidvärlden inte är så stor

Foresteller meg en norske tuf-tuf trenne lett fra Kalva og Heidi Weng med en Flugstad i hurtig vindskydd bak. Småöya av andre nasjoner i kometesvansa. Precis som vanlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in