Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jag tycker att coronapandemin blev oerhört uppblåst, men framför allt helt felhanterad.
Från början sade man att gamla och sjuka kommer drabbas värst, vad gjorde man sedan - man flyttade coronapatienter från sjukhus och lade dem på äldreboenden vilket medförde att mängder av de boende smittades ner.
Man konstaterade att vi inte vet mycket om sjukdomen, men redan från början bestämde man sig för att satsa allt på vaccin, trots att det verkar sämre på äldre och svaga, men "alternativa" behandlingar som visat sig fungera viftades bort och avfärdades som vidskepligheter.
Å ena sidan tyckte man det var viktigt att tvinga gymnasieelever att ha distansundervisning, men å andra sidan gick det jättebra att låta dagisbarn äta varandras snor.
Allt har skötts fel, från början till slut. Tur att covid-19 ändå var ett ganska milt virus. Synd att så många äldre dog av det i onödan.
Uppblåst vet jag inte om jag håller med om, men felhanterad absolut. Det märktes tydligt i början av pandemin att berörda myndigheter och regering blev helt tagna på sängen.
Smittskyddsåtgärder var både trevande och ogenomtänkta. Om någon i familjen var sjuk, skulle de andra gå och jobba eller gå till skolan. Att vårdpersonal skulle bära munskydd för att minska risken för droppsmitta ansågs inte heller vara någon bra åtgärd. Sades inte vara effektivt, men ganska snart kom det fram att den egentliga anledningen var att det saknades munskydd och den gode Tegnell ansåg också att det var "för dyrt".

Idag är det en självklarhet med att vårdpersonal bär munskydd, trots att skyddet hos befolkningen är mycket större pga vaccin, fler som haft sjukdomen och att viruset muterat och blivit mildare.
När omvärlden stängde ned körde vi i Sverige på ungefär som vanligt. Blev stor skillnad gentemot våra grannländer, men ansvariga från FHM sa då att grannländerna skulle hinna ikapp. Så blev det aldrig. Fortfarande har väl Sverige 5 gånger fler döda/capita jämfört med de nordiska grannländerna och det beror inte på att vårat sätt att räkna skiljer sig åt. Det är alltså inte så att i Sverige dör man med Covid och i andra länder av. Jämför man sedan de dödsorsaksintyg som Socialstyrelsen sammanställer med den statistik som FHM sammanställer ser man att skillnaden är marginell rörande det här med eller av covid. Slutsatsen är att Sverige floppade rejält, framförallt under första pandemiåret år 2020. Visst behandlades patienter fel, men det berodde ju på dåliga instruktioner, bristande resurser och okunskap.
Vad gäller behandlingen av barn i olika åldrar var det också mycket tydligt att ekonomin satte in. Alla borde förstått att det var social distansering för alla som gällde om man ville förhindra smitta samt att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk.
Dagisbarn gick förstås bra att hålla hemma, men barn från 6 år och uppåt tvingades ju till skolan. Även om så någon annan familjemedlem låg hemma i covid. Inte helt genomtänkt.
Gymnasiebarn ansågs tillräckligt gamla för att kunna förkovra sig själva och gick att distansundervisas. Grundskolebarn fick absolut inte hemskolas av sina föräldrar, för det ansågs inte jämlikt (alla föräldrar kunde ju inte jobba hemma). Det ansågs inte bättre att glesa ut i klassrummen, för det skulle vara lika för alla.
När Spotify uppmanade sina anställda att jobba hemma, innan FHM gått ut med allmän reklamation var FHM och Tegnell kritiska. Det ansågs inte gagna jämlikheten i samhället. Bättre då att alla blev sjuka, rik som fattig. Arbetare som tjänsteman. Överbelastade sjukhus skulle behandlas genom triage. Ung och stark först. Gammal och svag sist. Fint i den humanitära supermakten Sverige...
För mig är det glasklart att man i Sverige satt intressen som anses större framför värden som att skydda befolkningen och enskilda från svår sjukdom och död. Att äldre lärare strykt med i en strävan att upprätthålla jämställdheten tycker jag personligen är helt sinnessjukt. Det finns liksom inte plats för ideologi, och filosofi när människor dör. Varför man i dagens uppkopplade värld där varenda 5-åring klarar av att hantera en läsplatta inte kunde gå över till distansundervisning med onlineklassrum tycker jag personligen var skitkonstigt.
Då tar man upp alla särfall. Alla ADHD-barn, Barn med behov av extra stöd. Barn som misshandlas hemma. Barn med missbrukande föräldrar bla bla bla. Jag tycker vi lever i ett otroligt konstigt land och den uppfattningen har bara stärkts. Varför det som är rena sjävklarheter i andra länder anses utgöra sådana enorma svårigheter i just Sverige är för mig en stor gåta och tyvärr har väldigt många fått betala det yttersta priset för just det och väldigt många är förvånansvärt likgiltiga inför detta faktum.