Citat:
Ursprungligen postat av
Muljusten
Är står hungerskänslan verkligen i direkt korrelation till kroppens energibehov?
Nej. Hunger är en funktion av vana, det vill säga hur ofta du äter. Det styrs av hormonet ghrelin, som i sin tur styrs av hormonet insulin, som i sin tur påverkas av vad du stoppar i dig, och framförallt VAD du stoppar i dig.
Insulin spikar typiskt av kolhydrater, och betydligt mindre av protein och nästan inte alls av fett. Härav LCHF och andra lågkolhydratdieter, för att få ned blodsockret och insulinsvaret, ytterst för att minska den påföljande hungerkänslan när ghrelin sätter in.
Om du äter sex gånger per dag, kommer din hunger att göra sig påmind sex gånger om dagen. Om du äter en gång per dag, kommer du att vara hungrig en gång per dag. Och om du inte äter alls, det vill säga fastar, försvinner hungern helt efter fyra dagar, den tid det tar för ghrelin-/insulincykeln att anpassa sig efter nya mönster.
Har man metabolt syndrom och är insulinresistent är man dock hungrig hela tiden, eftersom mitokondrierna aldrig får del av det glukos som finns i blodet, och eftersom insulinnivån då är konstant hög. Insulin är alltså nyckeln.
En fluga gör kanske ingen sommar, men för egen del äter jag numera bara en gång per dag (ett tämligen bastant mål), och det med lekande lätthet. Jag kan lika enkelt skippa det enda målet mat och gå in i en längre fasta under flera dagars tid. Det finns förmodligen inget unikt med mig, utan det är något alla kan beästra genom att tämja insulinet.