Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Nonsens. Om jag kontrollerar majoriteten av hash power så kan jag i längden göra vad jag vill med blocken. Annars faller hela idén med att det är decentraliserat.
Nej, nej, nej! Bitcoins programvara fungerar helt enkelt inte så som du påstår. Det är objektivt fel det du säger.
Varenda block du publicerar som inte följer reglerna kommer att underkännas av varenda fullnod i nätverket. Hur mycket du än säger emot detta. Det är så här det är konstruerat. Du blir bara utesluten ur Bitcoin network om du försöker göra så. Det här är en avgörande del av designen för att uppnå ett koncensusnätverk som inte skall gå att ta över.
Det är den här designen med miners som INTE har minsta makt över nätverkets konsensusbeslut (allt eller inget, håller du med är du del av nätverket, är du emot är du utanför) som bidrar väsentligt till att göra Bitcoin trustless och som man insåg tidigt i konstruktionen av protokollet. Du är helt enkelt 14 år sen här, med en felaktig bild, runt något fundamentalt som var identifierat från start och byggt en lösning för. Jag gillar inte att använda ordet decentraliserat, som i sig inte betyder särskilt mycket, då det är så kontextberoende. Men det sätt du använder ordet är inte korrekt relaterat till hur Bitcoins design ser ut.
Miners gör ett viktigt jobb i Bitcoin, men det är inte regelkontroll.
Det miners KAN göra med majoritet i hashrate är enbart att utföra attacker som fortfarande uppfyller reglerna. Det är därför double spend i teorin finns med som ett hot, eftersom det inte strider mot reglerna. Fullnoderna kan inte avgöra varför en godkänd transaktion är mer giltig än en annan godkänd transaktion. Men svårigheten och kostnaden med attacken i sig är det skydd man anser som fullgott. Det finns dessutom här även en valfri nivå av säkerhet för användaren, genom att välja hur många block man väntar, innan man godkänner den tx man förväntade sig. Det finns även en del andra potentiella attacker som följer reglerna, men jag lämnar det för stunden. Jag gissar att ingen läser när jag skriver för mycket.