2022-10-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du kan bygga saker med guld som ger avkastning i t ex bättre elektronik. Varför måste vi gå igenom dessa basala saker om och om igen?

Guld har mängder av tillämpningar som ger ett värde, dvs avkastning.

Avkastning verkar vara ett förvirrat begrepp även på wikipedia och dylikt, men din användning av ordet förefaller unik.

Wikipedia:
Citat:
Avkastning är ett ekonomiskt begrepp som beskriver hur mycket en tillgång förändrats i värde från en tidigare tidpunkt.

Med den wikipediadefinitionen kan kanske guld sägas ge avkasning, men jag skulle snarare säga att guld i bästa fall behåller ett oförändrat värde genom århundradena och alltså ger noll avkastning.

Om man mäter i fiat ger förstås en placering i guld enorm avkastning, men det är ganska meningslöst att mäta i något som hela tiden faller i värde.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-10 kl. 09:09.
2022-10-10, 09:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Avkastning verkar vara ett förvirrat begrepp även på wikipedia och dylikt, men din användning av ordet förefaller unik.

Wikipedia:

Med den wikipediadefinitionen kan kanske guld sägas ge avkasning, men jag skulle snarare säga att guld i bästa fall behåller ett oförändrat värde genom århundradena och alltså ger noll avkastning.

Om man mäter i fiat ger förstås en placering i guld enorm avkastning, men det är ganska meningslöst att mäta i något som hela tiden faller i värde.
Så du slog upp definitionen på Wikipedia, höll med mig, men ignorerade sedan helt det faktum att guld faktiskt kan användas för att skapa riktigt värde (till skillnad från bitcoin)?
2022-10-10, 09:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi gick igenom det och jag läxade upp dig tydligt när jag berättade att "värde" inte är något universellt. En sten är en sten, och inte ett dugg mer värdefullt än guld eller ett träd.
Värde är istället något subjektivt och situationsberoende som människor skapar utifrån våra behov. Behoven av ett digitalt "guld" ger Bitcoin ett värde på $20k idag, vare sig du vill erkänna det eller inte.

Intressant sätt att debattera. När du blir motbevisad så är ditt slutgiltiga svar att ingenting har ett värde och därmed är ingenting sant.

Din lista på bitcoins "unika egenskaper" är helt avhänget på att det faktiskt har ett inneboende värde, så du kan inte använda den för att bevisa värdet.

Citat:
DU är ett cirkelresonemang.
2022-10-10, 09:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Intressant sätt att debattera. När du blir motbevisad så är ditt slutgiltiga svar att ingenting har ett värde och därmed är ingenting sant.

Din lista på bitcoins "unika egenskaper" är helt avhänget på att det faktiskt har ett inneboende värde, så du kan inte använda den för att bevisa värdet.

Wow...
2022-10-10, 09:22
Medlem
Citat:
Så du slog upp definitionen på Wikipedia, höll med mig, men ignorerade sedan helt det faktum att guld faktiskt kan användas för att skapa riktigt värde (till skillnad från bitcoin)?

Jag ignorerade det som inte hade med avkastning att göra.

Att guld till skillnad från bitcoin kan användas som råvara i viss tillverkningsindustri är en skillnad mellan dessa båda tillgångar, ja. Det är inte efterfrågan från tillverkningsindustrin som förklarar guldets höga värde, dock, utan värdet beror av att guldet kan användas för (systemoberoende) besparingar, anonyma transaktioner, statussymboler m.m.
2022-10-10, 09:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag ignorerade det som inte hade med avkastning att göra.

Att guld till skillnad från bitcoin kan användas som råvara i viss tillverkningsindustri är en skillnad mellan dessa båda tillgångar, ja. Det är inte efterfrågan från tillverkningsindustrin som förklarar guldets höga värde, dock, utan värdet beror av att guldet kan användas för (systemoberoende) besparingar, anonyma transaktioner, statussymboler m.m.
Vilket är varför jag sa att guld verkar övervärderat just nu.

Man ska inte underskatta värdet som människor lägger i saker som är vackra. Därför har guld varit eftertraktat pga att denna egenskap är svår att ersätta med andra ämnen.
2022-10-10, 09:56
Medlem
Citat:
Vilket är varför jag sa att guld verkar övervärderat just nu.

Man ska inte underskatta värdet som människor lägger i saker som är vackra. Därför har guld varit eftertraktat pga att denna egenskap är svår att ersätta med andra ämnen.

Guldets första lilla värde uppstod nog av dess skönhet och att det var svårt och arbetskrävande att hitta, vilket medförde ett samlarvärde.

Bitcoins första lilla värde uppstod av att det var en kul teknisk grej och att den var svår och arbetskrävande att hitta, vilket medförde ett samlarvärde.

Så snart guldet och bitcoin hade fått ett samlarvärde och ett pris, blev värdet mycket stort, eftersom de då kunde börja användas för besparingar och transaktioner.
2022-10-10, 10:06
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ja det är upp till var och en att bedöma om tomater kan vara en bättre investering än Bitcoin för framtiden.

Personligen håller jag tentaklerna ute hela tiden för att känna av klimatet kring Bitcoin. Men aldrig har det talats om att Bitcoin måste kriminaliseras, snarare tvärtom. Den började regleras så tidigt som 2014 av FOMC i USA. Och så länge inte stater förbjuder Bitcoin så ser jag inte riktigt vad hotet skulle vara.

Du har helt rätt i att tomat-liknelsen hade den fundamentala brisen att en enskild tomat blir helt värdelös ganska snabbt.

Jag tror att en priskollaps är det stora hotet. Bitcoin bygger fortfarande på förhoppningar om framtida användning. Det finns inget som hindrar priset att gå till noll (till skillnad från tomaterna som går att äta och alltid kommer att vara värda något - bara inte samma tomat).
2022-10-10, 10:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Guldets första lilla värde uppstod nog av dess skönhet och att det var svårt och arbetskrävande att hitta, vilket medförde ett samlarvärde.

Bitcoins första lilla värde uppstod av att det var en kul teknisk grej och att den var svår och arbetskrävande att hitta, vilket medförde ett samlarvärde.

Så snart guldet och bitcoin hade fått ett samlarvärde och ett pris, blev värdet mycket stort, eftersom de då kunde börja användas för besparingar och transaktioner.

Samlarvärdet hos bitcoin är nog prick 0 och ingenting annat.
2022-10-10, 10:13
Medlem
Citat:
Samlarvärdet hos bitcoin är nog prick 0 och ingenting annat.

Nej, den har helt klart ett samlarvärde > 0 .
2022-10-10, 10:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, den har helt klart ett samlarvärde > 0 .
Du blandar ihop samlarvärde och spekulation.
2022-10-10, 10:20
Medlem
Citat:
Du blandar ihop samlarvärde och spekulation.

Nej, i grund och botten finns ett litet samlarvärde. Några entusiaster vill ha en eller flera bitcoin, oavsett pris.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in