2022-10-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Sedan finns det självfallet andra scenarier där helt enkelt andra teknologiska språng gör (nuvarande) kryptovalutor obsoleta. Kvantdatorer, exempelvis.
Vad har du för märklig ide som gjort att du tror att kvantdatorer gör kryotovalutor obsoleta?
2022-10-11, 10:59
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det behövs ingen väg tillbaka till brev, bara finniga tonåringar skickar meddelanden digitalt.

Detta är sista gången jag påpekar för dig att du beter sig som en gammal gubbe som världen sprungit förbi.
Helt fel. Har du något tips på vad man egentligen ska svara när folk hux flux hittar på massa felaktigheter? För jag vet inte.

Lightning är skräp. I övrigt har du, igen, helt fel. Vad vinner du egentligen på att sitta och hitta på saker? Du är inte ens tekniskt bildad, men tycker av någon anledning att du ändå ska hitta på massa teknisk karaktäristik och ta strid mot dem som är det.

Hur tror du att Bitcoin används? Beskriv gärna.

Beskriv också gärna hur Lightning ska kunna lösa det fundamentala problemet med Bitcoins otillräckliga kapacitet.
2022-10-11, 11:01
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vad har du för märklig ide som gjort att du tror att kvantdatorer gör kryotovalutor obsoleta?

Inte ”Kryptovalutor” generellt men det har framförts att Bitcoin kan få problem.

Den här tråden handlar specifikt om Bitcoin.
2022-10-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Inte ”Kryptovalutor” generellt men det har framförts att Bitcoin kan få problem.

Som bitcoinkritik ofta plägar vara, så är nog även kvantdatorhotet grundlös FUD:

https://soundcloud.com/proofofbeats/quantum-badger
2022-10-11, 12:31
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Som bitcoinkritik ofta plägar vara, så är nog även kvantdatorhotet grundlös FUD:

https://soundcloud.com/proofofbeats/quantum-badger

Det lyftes upp som en risk bland andra som skulle kunna leda till att Bitcoin blir värdelöst.

Tänker du att ditt inlägg innebär att vi kan räkna bort den risken helt? Eller är den fortfarande >0?
2022-10-11, 12:54
Medlem
Citat:
Det lyftes upp som en risk bland andra som skulle kunna leda till att Bitcoin blir värdelöst.

Tänker du att ditt inlägg innebär att vi kan räkna bort den risken helt? Eller är den fortfarande >0?

Du vet också att det pågår aktiv utveckling av koden?

Koden är alltså inte skriven i sten, det går att mitigera en risk om det finns en vilja att göra så från communityt.

Vilket innebär att om det mot förmodan i framtiden skulle dyka upp en risk så kan den åtgärdas.
2022-10-11, 12:58
Medlem
Citat:
Exakt!!

Så man kan ha ett boende, en bil, osv innan man har jobbat ihop till det.

Det är ju helt fantastiskt.

Jag är på inget sätt emot konceptet att kunna låna pengar.

Däremot är jag emot konceptet skuldbaserade pengar.

Skulder som växer exponentiellt ska betalas av naturresurser och energi som har ett linjärt utbud. Förr eller senare korsas dessa kurvor och då är det game over.
2022-10-11, 13:18
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag är på inget sätt emot konceptet att kunna låna pengar.

Däremot är jag emot konceptet skuldbaserade pengar.

Skulder som växer exponentiellt ska betalas av naturresurser och energi som har ett linjärt utbud. Förr eller senare korsas dessa kurvor och då är det game over.

Jag förstår inte alls det där resonemanget. Skulder och naturresurser är äpplen och päron för mig.

Som jag ser det: Det man ”lånar” är ju inte egentligen ”pengar” utan sakerna man kan köpa (hus, bil osv). ”Pengar” är systemet som möjliggör detta.

Bitcoin verkar lämpa sig jättedåligt för att låna ut tycker jag.

Bra filmklipp du länkade till förresten! Jag förstår dock inte hur/om det har med Bitcoin att göra?
2022-10-11, 13:25
Medlem
Citat:
Hur tror du att Bitcoin används? Beskriv gärna.
Bitcoin används som global neutral ledger.

Om du inte förstår att detta aldrig har funnits förut i mänsklighetens historia, så fundera igen. Om du inte ser varför detta är något värdefullt för folk så.. vet jag inte vad jag ska skriva riktigt.

Citat:
Beskriv också gärna hur Lightning ska kunna lösa det fundamentala problemet med Bitcoins otillräckliga kapacitet.
Det ska det inte, lightning är värdelöst.

Citat:

Precis all IT som existerar, inklusive varenda protokoll som driver internet, kommer få problem om det inte underhålls. Kvandatorer kan ge nuvarande Bitcoin problem, men detta gäller även stora delar av internet och IT överhuvudtaget. Kvantdatorer kan förändra vad vi ser som säker kryptografi.

Men det är ett icke-problem på så vis att vi kan lösa det, så om folk vill ha Bitcoin löser vi det, och vill folk inte ha Bitcoin är det ju irrelevant. Folk tänkte på dessa saker för 10 år sedan.

Skulle man se Bitcoin som ett statiskt protokoll som inte ska underhållas finns det mer uppenbara problem än kvandatorer. Det mest uppenbara problemet är att det över tid skulle bli osäkert helt oavsett datorers utveckling, eftersom det idag inte är byggt kring hållbar säkerhet utan sin pow-inflation. Avsaknad av underhåll skulle även göra att det inte integrerar med ekosystemet och därmed inte skalar, men det är ju inte så prioriterat om det inte ens fungerar.
2022-10-11, 13:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Det verkar råda konsensus ute hos experterna att kvantdatorer inte utgör ett hot i framtiden. Och även om det skulle ändras så är det inte ett problem att bygga sig förbi detta problem.

Har du bra info om annat så dela gärna länk, annars kan vi kanske bordlägga kvantdator -FUD:en.
Senast redigerad av Leaston 2022-10-11 kl. 13:51.
2022-10-11, 14:32
Medlem
Leastons avatar
Google will accept Bitcoin as payment
https://www.cnbc.com/2022/10/11/google-selects-coinbase-to-take-cloud-payments-with-cryptocurrencies.html

2022-10-11, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Google will accept Bitcoin as payment
https://www.cnbc.com/2022/10/11/google-selects-coinbase-to-take-cloud-payments-with-cryptocurrencies.html

Så var det där det bästa argumentet för bitcoin?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in