Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-04, 18:38
  #301
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Att det inte räcker till åtal" var det. Det hade räckt till häktning på skälig misstankegrad. Sedan hade man kunnat förhöra honom som misstänkt och då hade han inte kommit undan genom att bara dra sina inövade haranger. De förhörs som hölls var "snälla" utan följdfrågor etc, han var ju bara ett vittne. Husrannsakan etc hade också följt.

"jag är inte så dum så jag tror det här räcker"...till åtal. Det låter på de flesta SE anhängarna här att det hade räckt till att göra SE till statsministermördare. Vad har ni som KP inte hade eller är ni så dumma som KP tror man är om man tror det han har räcker.
__________________
Senast redigerad av sankmark 2020-11-04 kl. 18:41.
Citera
2020-11-04, 19:38
  #302
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
"jag är inte så dum så jag tror det här räcker"...till åtal. Det låter på de flesta SE anhängarna här att det hade räckt till att göra SE till statsministermördare. Vad har ni som KP inte hade eller är ni så dumma som KP tror man är om man tror det han har räcker.
"Hur ärlig är Krister Petersson när han utlovar en lösning på mordgåtan" (trådrubrik), svaret är att han var ärlig. Han utlovade en lösning och nu har han presenterat den.
Citera
2020-11-04, 19:45
  #303
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Hur ärlig är Krister Petersson när han utlovar en lösning på mordgåtan" (trådrubrik), svaret är att han var ärlig. Han utlovade en lösning och nu har han presenterat den.

Det kan ju inte vara en lösning när han säger om det han presenterade på presskonferensen, "jag är inte så dum så jag tror det här räcker".
Citera
2020-11-04, 19:53
  #304
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det kan ju inte vara en lösning när han säger om det han presenterade på presskonferensen, "jag är inte så dum så jag tror det här räcker".
Han har presenterat en lösning, ytterligare utredningsåtgärder går dock inte att vidta på grund av att den misstänkte är död.

Vi har en parallell i Kevinfallet, den återupptagna förundersökningen hade en misstänkt som var minderårig när brottet begicks. "Förundersökning får inte bedrivas mot minderåriga" konstaterade åklagaren och la därför ner utredningen.
Citera
2020-11-04, 22:45
  #305
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Att det inte räcker till åtal" var det. Det hade räckt till häktning på skälig misstankegrad. Sedan hade man kunnat förhöra honom som misstänkt och då hade han inte kommit undan genom att bara dra sina inövade haranger. De förhörs som hölls var "snälla" utan följdfrågor etc, han var ju bara ett vittne. Husrannsakan etc hade också följt.

Det är bara en spekulation av Petersson som inte är bättre än någon annans när han funderar över om Stig Engström kunde ha häktats. Det är inte inom området för en åklagares kompetens att avgöra hypotetiska häktningar för en massa år sedan. Han vet inte vilka åtgärder som utförts då om om hade varit, lika lite som någon annan. Faktum är att Engström inte häktades eller på allvar misstänktes. Det var vad som hände och KP: s fantasier om en alternativ verklighet kan vi lämna därhän. Det hela är strunt, fullkomligt. Sanningen är att mycket kunde ha inträffat, men bara det som inträffar har verkligen inträffat.

KP var inte ärlig alls, det är det obestridliga facit. Han hade säkert förhoppningar om en lösning vid något tillfälle, men när han presenterar sitt case vet han att han inte nått dit och väljer att ljuga genom att framställa det som något slags lösning. Den är att offentligt och i kraf av sitt ämbete presentera en fullständigt oskyldig människa - det är man så länge man inte är dömd - som gärningsman. Det är exempellöst fel och ondsint.
Citera
2020-11-04, 22:59
  #306
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Där har du fel, han var övertygad 2018 och är det fortsättningsvis, han har inte haft någon anledning att backa på SE-spåret.

Vad han personligen är överygad om är ointressant för frågan om vad som är lösningen på mordgåtan. Det enda som är intressant är att man inte funnit tillstymmelse till bevis på Engströms skuld. Det rör sig om omständigheter som vissa drar slutsatser om hans skuld ifrån, men det är verkligen inte alls samma sak.

Om KP verkligen är övertygad om att SE begick mordet och i så fall i vilken grad han är övertygad om det vet vi inte, möjligen är han det, men det är oavsett underordnat hans syfte här, vilket var att lägga ned förundersökningen, oavsett Stig Engströms skuld eller oskuld. Det är han inte ärlig om, det är vad jag beskrev i trådstarten.
Citera
2020-11-04, 23:12
  #307
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han har presenterat en lösning, ytterligare utredningsåtgärder går dock inte att vidta på grund av att den misstänkte är död.

Vilket är en lögn, därför att ingen vet om Stig Engström är skyldig och det finns gott om potentiella lösningar, vilket alla egentligen är medvetna om. Man hade förstås kunnat lägga ned med hänvisning till att man inte ser sig ha fler spår att utreda och att det därför inte är meningsfullt att hålla utredningen öppen. Men KP hade ju lovat en lösning och det ansågs väl att det vore lämpligt att presentera en sådan. KP valde oavsett att då ljuga och presentera Palmegruppens icke-lösning som en lösning. Till priset av att förtala en död man å det grövsta, vilket KP visste att han skulle komma undan med eftersom han skyddas av sina korrupta åklagarkollegor och alltså inte måste svara för sin lögn om Stig Engström.

Citat:
Vi har en parallell i Kevinfallet, den återupptagna förundersökningen hade en misstänkt som var minderårig när brottet begicks. "Förundersökning får inte bedrivas mot minderåriga" konstaterade åklagaren och la därför ner utredningen.

Det är inte mycket till parallell. Ja, förundersökningar läggs ned för att man av olika skäl inte ser mening i att driva dem vidare. Det är fullt ok i sig och åklagarens beslut som FU-ledare. Det innebär ibland att man tror man har en mer eller mindre klar uppfattning om vem som utfört det hela. Men hur säker och korrekt den slutsatsen är varierar givetvis.
Citera
2020-11-08, 18:43
  #308
Medlem
kubuns avatar
Ja tvi för den lede för den här KP. Jag har gått in i en annan tråd om detta och han får mig att må allt sämre ju mer jag läser om det här. Han fick ju till och med TV4:ans Jenny att svimma på PK:n och antagligen just pga det magstarka helt befängda utpekandet och förtalet av en avliden stackare som redan i livet fick känna på att bli förminskad, näst intill samma som just död. Detta när han i stor iver gjorde allt för å hjälpa till å lösa mordet - skäms KP så in i helvete!
Citera
2021-03-26, 04:34
  #309
Medlem
Funderade ett tag på vilket tråd det här skulle passa i och är inte säker på att den här är rätt, och orkar ärligt talat inte läsa igenom 26 sidor just nu för att se om det har nämnts här tidigare...
Men snubblade över det här i samband med att kolla efter annat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mer-laggas-ner
Onekligen lite spännande att Michael Hylin två år innan satte ungefär exakt vad som sedan hände... MEN det skulle ju också kunna vara en efterkonstruktion när man sitter med facit i hand. Då menar jag om han gissade som alla andra och råkade få rätt...
Men ändå, de flesta på den tiden var väl vad jag minns inne på att det skulle bli friskt blod i PU med stjärnåklagare Petersson som bl a gjorde ett klockrent jobb med att få Anna Linds mördare fälld o d. Omtag och "gå tillbaka till mordplatsen" och så.
Eller? Minns ni andra hur många som var inne på att KP bara var tillsatt för att dra liksvepningen över PU?
Citera
2022-07-27, 10:59
  #310
Medlem
Mullrets avatar
Hade sanningen kommit fram hade det varit svårt försvara landets demokrati. Risken kan ha varit stor ifall Petersson känt till vem som legat bakom dådet och valt att peka i annan riktning. Så, för summera, han valde det enklaste, att lägga det under mattan. Och bespara landet en demokratikris.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2022-07-27 kl. 11:02.
Citera
2022-07-27, 11:08
  #311
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hade sanningen kommit fram hade det varit svårt försvara landets demokrati. Risken kan ha varit stor ifall Petersson känt till vem som legat bakom dådet och valt att peka i annan riktning. Så, för summera, han valde det enklaste, att lägga det under mattan. Och bespara landet en demokratikris.

Det enkla är att KP/HM verkligen trodde på TP:s hittepå roman om Engström. Sen gjorde de en fiasko artad utredning präglad av ett frapperande tunnelseende. Det sjukaste är kanske att KP pratar om en lösning innan de fått svar på viktiga frågor. Vapen och dna spår. Det kom in negativt och KP/HM stod där med skägget i brevlådan inför hela svenska folket.
__________________
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-27 kl. 11:11.
Citera
2022-10-10, 17:07
  #312
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, förundersökningsledare Krister Petersson har som bekant utlovat något slags avslut på utredningen om mordet på Olof Palme och en lösning på hur det gick till inom en tämligen snar framtid. Han är medvetet vag om vad detta kan innebära.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...innan-sommaren

Petersson har i stort sett uppfattats positivt av massmedia, som någon som för en riktig polisutredning till slut, efter att utredningen plågats av misskötsel och att annat gått före sunda utredningstekniska aspekter och gott polisarbete. Han har setts som en bra karl vi tillslut kan lita på, efter andra som låst fast sig vid felaktiga spår, och en åklagare som tidigare nått goda resultat i form av fällande domar och slutförda utredningar.

Hur rättvisande är denna bild som inte minst KP själv och massmedia spridit av Palmeutredningen idag? Hur ärlig är KP om att utreningen skall föras till ett tillfredsställande slut?
Hans-Gunnar Axberger menar att Krister Peterssons framträdande i SVT Veckans brott och självsäkerhet där hade syftet att pressa änkan Engström med att visa att exmaken ska pekas ut. Att "hon nu får chansen att ändra sin berättelse innan det sker".
(Statsministermordet, 2022 s. 336)

Axberger nämner en sak om Krister Peterssons agerande i Anna Lindh-utredningen 2003. Petersson drev 35-åringen Svensson till häktning mot åklagarkollega Agneta Blidbergs mening, med en oenig utredningsgrupp. 35-åringen satt sedan kvar häktad till DNA slutgiltigt bekräftat Mijailovic som gärningsman.
(Statsministermordet, 2022 s. 441). Mer om det ska finnas i Edvard Unsgaards bok om Lindhutredningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback